Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - help!!!! schakelbak 4 honda mt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 551 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6915 - help!!!! schakelbak 4 honda mt
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 1635 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blukaap 5-1-03?19:35 Print reply

Posts: 10006
PEEEEEEEEEEEEEP

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.
 
Bastila is lief
huh 5-1-03?19:46 Print reply
Posts: 1755
Het liefst wil je dat ie ontkoppeld als je je koppelingshendel inknijpt
 
CARMAGE 5-1-03?20:01 Print reply
Posts: 151
Je tikt toch hoe dan ook af en toe zonder koppelingshendel een versnelling hoger. Tussen 4,5,6 zelfs bewust. Kan toch geen kwaad.
 
Carmi
gideon_2 6-1-03?12:29 Print reply
Posts: 43
nou heb dat gedaan maar verandered niks ja koppelen gaat makkeler maar het schakelen gaat nog steeds niet weet niemand de afstanden die sec en primair as moetten hebben ten op zicht van elkaar ten opzichte van links en rechts de wand in nl een beetje uit gesleten en heb die gevult met een dunne ring....
dus de vraag mag tandwiel 8 tandwiel 9 aanraken als hij in zijn 1 staad of is dat juist de bedoeling?

 
Blukaap 6-1-03?13:54 Print reply

Posts: 10006
Als ik het zo zie wel, eigenlijk staan de tandwielen continu met elkaar in verbinding (constant mesh).

Wat ook zou kunnen is dat je simpelweg een paar van die pinnetjes onder het schakelsterretje bent vergeten (moeten er 6 zijn bij een 5 bak) of dat het palletje wat dat sterretje op z'n plek duwt niet goed zit.
 
Bastila is lief
Joost 6-1-03?14:04 Print reply
Posts: 1108
Wacht ff, heb jij tussen het charter en ring 19 ook nog een extra ring gedaan? DAT MOET NIET!!. Bij ring 19 zit altijd een verdieping in je charter, dit is geen slijtage maar stanaard!!. Ring 19 moet 1.5mm dik zijn dacht ik, met twee olie gaatje's er in.

Nooit zelf ringetje's in tussen de versnellingen gooien, dan loop je hele bak in puin. Alleen als de ringetje's exact even dik zijn kun je ze vervangen.
 
It is going to be a Endless summer...
gideon_2 6-1-03?14:57 Print reply
Posts: 43
hmm vreemd want dit blok was 1.5 jaar geleden gereviceerd en nu haal ik hem voor de 2e uitelkaar(de eerste keer liep ie weer perfect) maar die ring zat er al in.
volgens mij om omdat er teveel speling op de sec ass kwam. Plus de slijtage wijst er op dat er een grotere (diameter) ring onder ring 19 zat.
ik heb het gister al geprobeerd zonder die xtra ring en daar deed ie het helemaal niet mee zoals je al heb kunnen lezen...

snap er ff geen bal meer van. hij zou het gewoon moeten doen heb alles hetzelfde gedaan als de eerste keer..

maar kan iemand mij nu vertellen
1: als ik de assen in de carter kant zet horen tandwiel 4 en 5 precies op gelijke hoogte te staan als je je vinger over heen haald dan ie glad aanvoelt of hoor je een randje te voelen zo ja hoeveel mm

2: horen tandwiel 8 en 9 elkaar te raken als hij in zijn 4 staat

alvast bedank voor de hulp in iedergeval
 
Blukaap 6-1-03?15:24 Print reply

Posts: 10006
Zoals ik al zei, alle tandwielen moeten elkaar constant raken, anders is het geen constant mesh bak.
Alleen het verschilt welke aangedreven worden en welke vrijlopen.

Op gelijke hoogte staan is ook niet zoveel over te zeggen eigenlijk, maar ik vermoed van wel.
 
Bastila is lief
Joost 6-1-03?15:19 Print reply
Posts: 1108
Tand wiel 8 en 9 horen elkaar altijd te raken, ongeacht de versnelling. Als je hem in de vrij in elkaar zit moet je tandwiel 9 altijd eerst een stuk optillen voordat je de schakelvork erin kan zetten.

Zoals ik het begrijp heb je blok inelkaar gezet (in welke versnelling) en vervolgens onder je brommer gehangen. En toen wou hij niet naar de een? Is dat als hij aanstaat of ook als hij uit staat en je hem gewoon aanduwd? Als je schakeld hoor je hem ook "klikken" of doet hij helemaal niks? En doet de twee het ook niet? Heb je al geprobeerd om te schakelen toe je het blok nog open had? ( Evt. met waterpomp op het bovenste stuk van de schakelwals).

Meschien dat er op de schakel-as (waar de vorken over glijden) een braampje zit?

ps. 4 en 5 horen idd op de zelfde hoogte te liggen.
 
It is going to be a Endless summer...
gideon_2 6-1-03?16:18 Print reply
Posts: 43
hoi joost nou zal het hele verhaal ff in 1 keer vertellen..

heb gister het blok weer inelkaar gezeter onder gehangen en alles gemonteerd.
lopen deed ie perfect met me nieuwe cil.
maar dan kwam het probleem als de motor loopt wil hij niet schakelen maar als ik de motor uitzet schakeld hij wel. Wel veel zwaarder dan normaal.
Nou dacht laat ik toch een stukje rijden dus ik ga rijden probeer hem in zijn 2 te zetten dit lukt nie hoeveel kracht ik ook zet dan in eens gaat ie wel maar dit klinkt niet gezond wat geratel enzo.

Dan trap ik hem door zonder de koppeling in te trekken en dit gaat wel hop zo door naar zijn 4.
Dan wil ik weer terug schakelen eerst met koppeling dit gaat wel maar nog steeds met heelveel kracht.
Dan zonder koppeling dit gaat gewoon normaal ja wel met een beetje harde klap.

nu is de situatie dat ik hem weer open op de werkbank heb liggen
tandwiel 4 en 5 lopen perfect glad in elkaar over als je er over wrijft en tandwiel 8 en 9 lopen maar net tegen elkaar aan ongeveer maar 1 tot 2 mm.

ik heb de vorken van binnen (waar ze over de stang glijden ontbraand met een zacht schuurpapiertje en het zelfde heb ik met de stang gedaan als ik met de hand voel glijden ze perfect over elkaar heen geen speling ofzo

als ik nu met de hand probeer de wals te draaien lukt dat wel tot dat de vorke over zo`n verhoging moeten lopen dit wil gewoon niet wel als ik de vorken een beetje helpt met de hand maar anders niet.

zou het kunnen zijn dat de holling van de vorken waar in de tand wielen zitten te veel versleten zijn?


 
Blukaap 6-1-03?16:22 Print reply

Posts: 10006
Klinkt heel normaal wat je allemaal zegt eigenlijk.

En als ik het zo hoor heb je ergens bij je koppeling iets verkeerd in elkaar gezet, of je koppelingskabel staat veel te strak (dan werkt ie ook omgekeerd).
 
Bastila is lief
gideon_2 6-1-03?16:36 Print reply
Posts: 43
ja dat kinkt wel aardig wat je zegt maar de koppeling werkt perfect hij ontkoppelt gewoon als ik de hendel aan trek is niet te strak gezet
maar het probleem is dat hij niet wil schakelen als hij ontkoppelt is en wel als die gekoppelt is

dus de kopeling werkt gewoon het moet iets anders zijn
 
Blukaap 6-1-03?17:06 Print reply

Posts: 10006
Als ik zo je verhaal volg zit je versnellingsbak qua tandwielen wel ok in elkaar, dat je de vorken moet helpen met schakelen is ook niet raar.

Maar het lijkt er gewoon heel sterk op dat ie ontkoppeld als je probeert te koppelen.
 
Bastila is lief
gideon_2 6-1-03?19:12 Print reply
Posts: 43
als dat zo is waarom als ik de hendel niet in knijp en ik loop een stukkie naar voren gaat mijn cil. wel bewegen en als ik me hendel in trek dan niet dan moet ie toch gewoon goed zitten
 
Blukaap 6-1-03?19:38 Print reply

Posts: 10006
dan heb je een rotbrommer .

Uhm, ffies denken.
Tsjah, dan kan het nog fout zitten bij de schakelas en het schakelsterretje.
 
Bastila is lief

Dit topic is 1635 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved