Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - help!!!! schakelbak 4 honda mt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 826 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6915 - help!!!! schakelbak 4 honda mt
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 1634 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gideon_2 4-1-03?22:50 Print topicpost
Posts: 43
ik heb vandaag mijn blok uitelkaar gehaald en alles weer in elkaar gezet nou loop ie lekker maar de versnellings bak doet het niet ik weet zeker dat de vorken en de wals goed er in zitten
het rare is ok dat hij altijd in zijn vrij staat ook al voel ik dat ie in een versnelling staat
het lijkt wel of het aan die haken ligt die de wals moet bewegen...het lijkt wel of ze de haken niet vergenoeg gaan

plz help me paul
 

gideon_2 4-1-03?23:06 Print reply
Posts: 43
klopt het als ik zeg trouwens dat er op de primaire as 3 tandwielen zitten.... voor een 4 bak
 
SkaBla [Pim] 4-1-03?23:23 Print reply

Posts: 4659
Ik denk dat het eerder je koppeling is....als je voelt dat ie in de versnelling staat maar hij heeft geen aandrijving...dat zelfde had ik namelijk ook....toen zat mn koppeling nie goed in elkaar..
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
gideon_2 4-1-03?23:45 Print reply
Posts: 43
nee hij wil maar tussen anderhalve versnelling schakelen das het probleem of denk je dat dat verholpen is als eventueel de koppiling defect is?
 
Martijn 5-1-03?02:26 Print reply
Posts: 10000
eh...honda's suzukis enzo hebben constant mesh versnellingsbak...dus je hebt bij een 4bak 8 tandwielen die constant met elkaar in aangrijping zijn en deze worden aan de as gekoppeld in een bepaalde versnelling...maar dat terzijde...

aangezien een 4bak dus 8 tandwielen heeft, 4 op de primaire as en 4 op de secundaire as klopt het niet echt bij jou, dat je 3 tandwielen op de primaire as hebt....

zo is het tenminste bij suzuki...het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat honda 3 tandwielen opde primaire as heeft...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Honda_mbiloss [Emiel] 5-1-03?10:51 Print reply

Posts: 3697
hij heeft volgens mij wel 3 tandwielen alleen dan 3 tandwielen die je er zo af kan halen de 4de zit op de as zelf, kan et fout hebben.

misschien dat je die er niet bijgeteld hebt...

[Dit bericht is ge-edit door honda_mbiloss op 5-1-03 10:53]
 
gideon_2 5-1-03?11:18 Print reply
Posts: 43
ja als je het zo bekijkt zijn het er inderdaad 4

 
User 927 5-1-03?13:29 Print reply

Posts: 6405
Hmmz zoiets los je op door logisch elimineren:

Eerst de makkelijkste dingen waar het aan kan liggen controleren, en als laatste de moeilijkste...

Bijvoorbeeld: Als je brommer niet vonkt, vervang je eerst de bougie, als dat niet helpt de bobine en als dat niet helpt pas de draadboom

Of is dit een raar idee?
 
Neonlampje 5-1-03?13:57 Print reply

Posts: 14825
Ehm ik neem maar aan dat je een honda blok bedoeld:

Heb je hem uitelkaar gehaald? (borgclipjes vergeten oid bij inmekaar zetten)

Voordat je hem in je carters schoof pasten primaire en secundaire as moooi inmekaar dat beide assen evenwijdig aan elkaar stonden? (en maakten alle tandwielen contact met een ander, dat je niet zomaar een tandwiel hebt wat 2cm groter moet worden tijdens het schakelen om in een andere versnelling te komen ofzo

zet de versnellingsbak in je rechter carter, waar ook je koppelingsdeksel op hoort te komen.


Als je dit allemaal goed hebt gedaan moet je kijken naar je schakelvorkjes...
Zet voordat je dit doet eerst je schakelwals in de neutraal (aan de andere kant van je schakelwals zit een plaatje welke ervoor zorgt dat hij mooi in de versnelling valt, nu moet je dus de versnelling tussen de 1 en de 2 hebben, het heveltje met rolletje moet tussen de 1e en de 2e in een relatief oppervlakkige inkeping vallen)
denk je blok in, alsof hij rechtop staat, met de kant waar je cylinder naar toe staat van je af (versnellings bak naar je toe)
nu neem je de schakelvorkjes.. daar staat R, C en L op..
R= right
C= center
L= left
begin met R, dus diegene die het verst van je af staat,
die tandwieltjes moet je een beetje omhoog schuiven in sommige gevallen, zodat vork er goed in valt, en vervolgens in je schakelwals priegelen.
hierna C, en daarna L.
Vervolgens neem je zo'n lange as die door de gaten van de schakelvorken past, erin schuiven.. en klaar.

Pakkingen goed, carterhelft erop.. vast schroeven, en kijken of hij schakelt... als je je versnellingsbak niet uitelkaar hebt gehaald moet hij het zo in 1 keer doen, er zitten een aantal losse tandwielen op primaire en secundaire as, maar hij kan maar op 1 manier inelkaar dat beide assen evenwijdig lopen.

ik hoop dat dit voldoende is, veel suc6 ermee!!!

btw: Enne als t n tsx blok is, dan laat ik het aan de anderen over, die blokken vind ik eng

edit: hmm lees net dat dat niet t probleem was...
het kan zijn dat je ff je schakelwals eruit moet halen, ff de zooi smeren waar hij in het carter valt, en dat moet het doen.. anders ff dat heveltje eraf en schoon maken, kan soms wat stroef lopen.. vaak werkt het met wat rammen wel...

je bent niet toevallig een paar van diepinnetjes vergeten waar die haak op vast moet grijpen?

[Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 5-1-03 14:15]
 
Martijn 5-1-03?15:55 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Originally posted by: gideon_2

ja als je het zo bekijkt zijn het er inderdaad 4



kork..wees dan duidelijk...dat is dan toch ook een tandwiel dan klopt het iig wel...in totaal dus 4 op primaire ass.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
gideon_2 5-1-03?16:20 Print reply
Posts: 43



dit is dan wel een 5 bak maar bijna het zelfde
ik weet zeker dat alles goed zit wat wals en vork en tandwielen betreft...

nou zag ik alleen dat de zijkant van de secundaire as wat uitgesleten is dus daar heeft de vorige eigenaar een heel dun ringetje voor gebruikt om op te vullen maar deze is te dun geworden dus heb er net ies dikke re ingedaan .5 mm maar hier door raakte tandwiel 9 tandwiel 8 als het tand helemaal naar rechts was terwijl hij volgens mij hem niet hoort te raken dan..
dit heb ik nu veranderd hij schakeld nu wel maar nog steeds heel erg stroef en wil vaak niet door naar de volgende versnelling
 
gideon_2 5-1-03?17:09 Print reply
Posts: 43
weer eem mieuwe ontwikkeling
als de motor stil staat schekeld hij gewoon maar als ik een stukkie rij wil hij geen versnelling omhoog maar wel naar beneden
maar het vreemde is als ik probeer omhoog te schakelen zonder de koppeling in te trekken dan gaat ie wel
 
Blukaap 5-1-03?17:22 Print reply

Posts: 10006
In je koppeling zit een ring (3cm diameter ofzo) met tandjes aan de binnenkant, heb je die meteen onder de circlip gedaan toevallig ?
Of zit ie er uberhaupt wel in.

En zet je koppelingskabel eens wat losser, ik hebt het nl wel eens gehad met m'n MT dat ie alleen koppelde als je de koppelingshendel inkneep....
 
Bastila is lief
gideon_2 5-1-03?18:01 Print reply
Posts: 43
tering dat kan het wel eens zijn ik heb die circlip direct op die ring ring gezet maar die hoort pas er op gezet te worden na al die platen he??? kut ga gelijjk kijken....
 
Blukaap 5-1-03?18:29 Print reply

Posts: 10006
Ring hoort helemaal onderin te liggen, op het grote koppelingshuis waar je platen en alles invallen.

Circlip moet er op als je de koppeling in elkaar hebt gezet, afgezien vd veren en het drukplaatje met een lager d'r in.

[Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 5-1-03 18:31]
 
Bastila is lief
User 927 5-1-03?18:42 Print reply

Posts: 6405
Quote:
ik hebt het nl wel eens gehad met m'n MT dat ie alleen koppelde als je de koppelingshendel inkneep....


Ehm... is het niet de bedoeling dattie koppelt als je je koppelingshendel inknijpt?
 

Dit topic is 1634 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved