Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #69128 - Pitbike 125cc soort olie uit de uit...
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 7836 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
A.m |
23-5-2016 21:22 |
Posts: 15 |
Hallo allemaal
Ik lees ondertussen al weer een tijdje mee maar ik heb toch nog een vraag.
Ik heb dus een 125cc pitbike en er komt een soort grijze achtige soort olie uit.( het spettert uit de afdichting van de uitlaat en demper ).
Ik heb de zuigerveren net vervangen maar daar ligt het dus niet aan.
ik dacht zelf al aan de klepseals maar zijn er nog andere mogelijkheden?
moet er wel bij zeggen dat hij meer dan een jaar heeft stilgestaan: ( heb hem als opknapper gekocht ).
Dit bericht is gewijzigd door A.m op 23-5-2016 om 22:06 uur.
|
|
124cc staande cilinder , bamibak :] |
|
Viertakt |
23-5-2016 21:50 |
Posts: 3586 |
Laat lekker roken, boeit geen hol, gewoon 10w40 van de action er op, en zorgen dat de olie aan peil staat.
Protip; olie peilen bij bami, peilstok eruit draaien, schoonvegen, erop leggen (dus niet er in draaien) en er dan weer uittrekken. Niet erin draaien en meten, dat klopt niet. Dan heb je kans dat er te weinig olie op zit.
Keer olie erop gooien is goedkoper dan de boel uit elkaar trekken en een nieuwe pakkingset monteren.
Grote kans trouwens dat het aan de klepseals ligt, die bamiseals zijn binnen 2 maand hard, maar ik had de moeite bespaard, klein beetje olieverbruik kan al voor flinke walmen zorgen, en dat is niets om je zorgen om te maken.
Edit: je hebt net je zuigerveren vervangen, kan zijn dat die nog niet ingelopen zijn, in het begin zuipen ze allemaal olie omdat de afsluiting niet goed is als het nog niet ingelopen is.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 23-5-2016 om 21:51 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
A.m |
23-5-2016 22:06 |
Posts: 15 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Laat lekker roken, boeit geen hol, gewoon 10w40 van de action er op, en zorgen dat de olie aan peil staat.
Protip; olie peilen bij bami, peilstok eruit draaien, schoonvegen, erop leggen (dus niet er in draaien) en er dan weer uittrekken. Niet erin draaien en meten, dat klopt niet. Dan heb je kans dat er te weinig olie op zit.
Keer olie erop gooien is goedkoper dan de boel uit elkaar trekken en een nieuwe pakkingset monteren.
Grote kans trouwens dat het aan de klepseals ligt, die bamiseals zijn binnen 2 maand hard, maar ik had de moeite bespaard, klein beetje olieverbruik kan al voor flinke walmen zorgen, en dat is niets om je zorgen om te maken.
Edit: je hebt net je zuigerveren vervangen, kan zijn dat die nog niet ingelopen zijn, in het begin zuipen ze allemaal olie omdat de afsluiting niet goed is als het nog niet ingelopen is.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 23-5-2016 om 21:51 uur.
Nog iets erbij vergeten te zetten: het spettert ook echt uit de uitlaat? is dit erg? is het trouwens moeilijk om de klepseals te vervangen?
|
|
124cc staande cilinder , bamibak :] |
|
Viertakt |
24-5-2016 8:31 |
Posts: 3586 |
Olie spetteten uit de uitlaat? Dat krijg je niet van een lek klepsealtje. Of hij moet ook zo hard roken als die warm is dat je je overbuurman niet meer kan zien in de straat.
Is het geen water(condens)+roet?
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 24-5-2016 om 8:31 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
A.m |
24-5-2016 8:32 |
Posts: 15 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Olie spetteten uit de uitlaat? Dat krijg je niet van een lek klepsealtje. Of hij moet ook zo hard roken als die warm is dat je je overbuurman niet meer kan zien in de straat.
Is het geen water(condens)+roet?
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 24-5-2016 om 8:31 uur.
Dus gewoon een smerige uitlaat denk je?
K zal hem na school eens schoonmaken
|
|
124cc staande cilinder , bamibak :] |
|
Viertakt |
24-5-2016 9:29 |
Posts: 3586 |
Van lang staan is een uitlaat vol condens niet bijzonder, icm roet kan dit een vieze (op olie lijkende) drab vormen.
Uitlaat schoonmaken zou ik ook even laten. Zorgen dat er genoeg olie in zit, even het ding goed warm rijden, en tijdens het rijden kijken of die ook flink rookt. Als er condens in zit dan rookt hij de eerste 10 minuten, en dan stopt het wel een keer.
Een keer walmen is niet erg, licht olieverbruik ook niet, gewoon de 4 liter bus 10w40 (de aller goedkoopste is nog goed genoeg) van de action bij de hand houden en bijvullen wanneer nodig.
Ik bedoel, het blijft een bami pitbike, die motortjes blijven over het algemeen wel lopen zolang er genoeg olie op zit, maar de rest van het spul is over het algemeen van dusdanig lage kwaliteit dat ik er zelf niet teveel geld aan zou spenderen.
Dus moraal van het verhaal, niet teveel kijken na roken van het motortje, olie erop houden en vooral; crossen en veel lol hebben met het ding.
Ik heb al een aantal pitbikejes/chinese crossertjes afgeragt, en het blijft gewoon leuk speelgoed. Veel lol van hebben, en niet teveel zorgen maken!
|
|
Viertakt uber alles. |
|
A.m |
24-5-2016 10:10 |
Posts: 15 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Van lang staan is een uitlaat vol condens niet bijzonder, icm roet kan dit een vieze (op olie lijkende) drab vormen.
Uitlaat schoonmaken zou ik ook even laten. Zorgen dat er genoeg olie in zit, even het ding goed warm rijden, en tijdens het rijden kijken of die ook flink rookt. Als er condens in zit dan rookt hij de eerste 10 minuten, en dan stopt het wel een keer.
Een keer walmen is niet erg, licht olieverbruik ook niet, gewoon de 4 liter bus 10w40 (de aller goedkoopste is nog goed genoeg) van de action bij de hand houden en bijvullen wanneer nodig.
Ik bedoel, het blijft een bami pitbike, die motortjes blijven over het algemeen wel lopen zolang er genoeg olie op zit, maar de rest van het spul is over het algemeen van dusdanig lage kwaliteit dat ik er zelf niet teveel geld aan zou spenderen.
Dus moraal van het verhaal, niet teveel kijken na roken van het motortje, olie erop houden en vooral; crossen en veel lol hebben met het ding.
Ik heb al een aantal pitbikejes/chinese crossertjes afgeragt, en het blijft gewoon leuk speelgoed. Veel lol van hebben, en niet teveel zorgen maken!
Oké bedankt voor je reacties ik zal je tips zeker gebruiken
|
|
124cc staande cilinder , bamibak :] |
|
PRO TUNING |
24-5-2016 10:57 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Laat lekker roken, boeit geen hol, gewoon 10w40 van de action er op, en zorgen dat de olie aan peil staat.
Protip; olie peilen bij bami, peilstok eruit draaien, schoonvegen, erop leggen (dus niet er in draaien) en er dan weer uittrekken. Niet erin draaien en meten, dat klopt niet. Dan heb je kans dat er te weinig olie op zit.
Keer olie erop gooien is goedkoper dan de boel uit elkaar trekken en een nieuwe pakkingset monteren.
Grote kans trouwens dat het aan de klepseals ligt, die bamiseals zijn binnen 2 maand hard, maar ik had de moeite bespaard, klein beetje olieverbruik kan al voor flinke walmen zorgen, en dat is niets om je zorgen om te maken.
Edit: je hebt net je zuigerveren vervangen, kan zijn dat die nog niet ingelopen zijn, in het begin zuipen ze allemaal olie omdat de afsluiting niet goed is als het nog niet ingelopen is.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 23-5-2016 om 21:51 uur.
Juist voor een motor die olie gebruikt geen Action of andere merkloze auto olie gebruiken
Gebruik dan b.v. 15W50 of 10W60 Thumper lube olie
Is de motor lucht of water gekoeld ??
|
|
|
|
A.m |
24-5-2016 11:03 |
Posts: 15 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Juist voor een motor die olie gebruikt geen Action of andere merkloze auto olie gebruiken
Gebruik dan b.v. 15W50 of 10W60 Thumper lube olie
Is de motor lucht of water gekoeld ??
Lucht gekoeld
Dit bericht is gewijzigd door A.m op 24-5-2016 om 14:34 uur.
|
|
124cc staande cilinder , bamibak :] |
|
A.m |
24-5-2016 16:49 |
Posts: 15 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Van lang staan is een uitlaat vol condens niet bijzonder, icm roet kan dit een vieze (op olie lijkende) drab vormen.
Uitlaat schoonmaken zou ik ook even laten. Zorgen dat er genoeg olie in zit, even het ding goed warm rijden, en tijdens het rijden kijken of die ook flink rookt. Als er condens in zit dan rookt hij de eerste 10 minuten, en dan stopt het wel een keer.
Een keer walmen is niet erg, licht olieverbruik ook niet, gewoon de 4 liter bus 10w40 (de aller goedkoopste is nog goed genoeg) van de action bij de hand houden en bijvullen wanneer nodig.
Ik bedoel, het blijft een bami pitbike, die motortjes blijven over het algemeen wel lopen zolang er genoeg olie op zit, maar de rest van het spul is over het algemeen van dusdanig lage kwaliteit dat ik er zelf niet teveel geld aan zou spenderen.
Dus moraal van het verhaal, niet teveel kijken na roken van het motortje, olie erop houden en vooral; crossen en veel lol hebben met het ding.
Ik heb al een aantal pitbikejes/chinese crossertjes afgeragt, en het blijft gewoon leuk speelgoed. Veel lol van hebben, en niet teveel zorgen maken!
OPGELOST :
Heb de uitlaat eraf gehaald en in de uitlaat benzine (zonder demper! ) gedaan beetje schudden en dan flamberen met grootte lucifer, er komt nu geen drap meer uit
// kan slotje op
Dit bericht is gewijzigd door A.m op 24-5-2016 om 17:08 uur.
Dit bericht is gewijzigd door A.m op 24-5-2016 om 17:20 uur.
|
|
124cc staande cilinder , bamibak :] |
|
Viertakt |
24-5-2016 18:38 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Juist voor een motor die olie gebruikt geen Action of andere merkloze auto olie gebruiken
Gebruik dan b.v. 15W50 of 10W60 Thumper lube olie
Is de motor lucht of water gekoeld ??
Wat een gezever, wat word ik soms moe van je zogenaamde technische kennis. Ik geloof best dat je goed bent met opvoeren van spul, maar je geeft nu een niet onderbouwd advies welke ook nog eens verkeerd is.
Tevens is 10w60 veel te dik voor de originele oliepomp/oliesproeiercombinatie, krijg je een veel te hoge oliedruk mee/je sloopt je oliepomp. Tevens heeft de honda(kloon) ook een centrifugaalfilter in de koppeling zitten, welke bij gebruik van te dikke olie een olietekort kan opleveren bij bijvoorbeeld een koude start.
Tevens adviseerde honda vroegâh sae20 en sae30 in de tijden van de oud type blokken, afhankelijk van het weer, en sinds de multigradeolie adviseerd honda 10w40.
De huidige specificatie van de actionolie overtreft alle specificaties die honda toen der tijd voorschreef voor zijn blokken. Dus het voldoet prima, als jij dure olie in je blok wil gooien terwijl dat niet nodig is, prima vooral doen!
Tevens maakt het ook geen zak uit of het blok water/lucht/oliegekoeld is, hooguit voor de levensduur van de olie. Maar gezien die bamiblokken zelfs bij zware belasting onder de 110 graden blijven, is er amper sprake van degradatie door te hete olie.
Dus prima als je wat zinnigs te melden hebt, maar zonder argumenten een waardeloze opmerking plaatsen (zoals je vaker doet) slaat nergens op.
Ik baseer mij voornamelijk op persoonlijke ervaring en ervaringen van verschillende mensen (waar ik al leuke discussies mee heb gehad) in de honda 4taktwereld, waarvan ik zeker weet dat ze meer ervaring hebben met de honda(klonen) dan jij.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Viertakt |
24-5-2016 18:40 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: A.m
[...]
OPGELOST :
Heb de uitlaat eraf gehaald en in de uitlaat benzine (zonder demper! ) gedaan beetje schudden en dan flamberen met grootte lucifer, er komt nu geen drap meer uit
// kan slotje op
Dit bericht is gewijzigd door A.m op 24-5-2016 om 17:08 uur.
Dit bericht is gewijzigd door A.m op 24-5-2016 om 17:20 uur.
Mooi zo, jagen met die hap!
|
|
Viertakt uber alles. |
|
PRO TUNING |
25-5-2016 10:26 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Wat een gezever, wat word ik soms moe van je zogenaamde technische kennis. Ik geloof best dat je goed bent met opvoeren van spul, maar je geeft nu een niet onderbouwd advies welke ook nog eens verkeerd is.
Tevens is 10w60 veel te dik voor de originele oliepomp/oliesproeiercombinatie, krijg je een veel te hoge oliedruk mee/je sloopt je oliepomp. Tevens heeft de honda(kloon) ook een centrifugaalfilter in de koppeling zitten, welke bij gebruik van te dikke olie een olietekort kan opleveren bij bijvoorbeeld een koude start.
Tevens adviseerde honda vroegâh sae20 en sae30 in de tijden van de oud type blokken, afhankelijk van het weer, en sinds de multigradeolie adviseerd honda 10w40.
De huidige specificatie van de actionolie overtreft alle specificaties die honda toen der tijd voorschreef voor zijn blokken. Dus het voldoet prima, als jij dure olie in je blok wil gooien terwijl dat niet nodig is, prima vooral doen!
Tevens maakt het ook geen zak uit of het blok water/lucht/oliegekoeld is, hooguit voor de levensduur van de olie. Maar gezien die bamiblokken zelfs bij zware belasting onder de 110 graden blijven, is er amper sprake van degradatie door te hete olie.
Dus prima als je wat zinnigs te melden hebt, maar zonder argumenten een waardeloze opmerking plaatsen (zoals je vaker doet) slaat nergens op.
Ik baseer mij voornamelijk op persoonlijke ervaring en ervaringen van verschillende mensen (waar ik al leuke discussies mee heb gehad) in de honda 4taktwereld, waarvan ik zeker weet dat ze meer ervaring hebben met de honda(klonen) dan jij.
Verdiep je maar eens in de materie van olie dan begrijp je mijn uitleg
|
|
|
|
Viertakt |
26-5-2016 15:18 |
Posts: 3586 |
Je legt niets uit dus er valt niets te begrijpen.
Tevens beëindig ik de discussie totdat je zelf met argumenten komt. Ik begrijp dat de materie te moeilijk voor je is, omdat ik zelf tegenargumenten moet zoeken (zoals je zelf zegt; verdiep je in de materie).
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 26-5-2016 om 15:27 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
PRO TUNING |
26-5-2016 19:19 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Je legt niets uit dus er valt niets te begrijpen.
Tevens beëindig ik de discussie totdat je zelf met argumenten komt. Ik begrijp dat de materie te moeilijk voor je is, omdat ik zelf tegenargumenten moet zoeken (zoals je zelf zegt; verdiep je in de materie).
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 26-5-2016 om 15:27 uur.
Alle multigrade olieën beslaan meerdere graden (diktes - viscositeit) b.v. 10W40 gedraagt zich koud als een SAE 10 olie en warm als een SAE 40 olie
Neem je nu 10W60 is het bereik nog groter, koud als een SAE 10 olie en warm als een SAE 60 olie dus jouw argument dat de olie bij kou te dik is gaat niet op.
Maar ik had gedacht dat een " kenner" zoals je zelf zegt dit wel wist.
Trouwens, ik sleutelde al aan Honda 4-takt blokjes toen jij nog niet in de planning stond.
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 26-5-2016 om 19:28 uur.
|
|
|
|
Viertakt |
26-5-2016 19:54 |
Posts: 3586 |
Je hebt het zelf niet goed, want het sae getal staat voor de dikvloeibaarheid(viscositeit) bij 100 graden, egro sae40 is bij 100 graden dunner dan sae60.
En het getal voor de w is hoe dun de olie blijft bij 0 graden. Een 5w is koud dunner dan een 15w.
Dus je adviseert een olie die op bedrijfstempratuur te dik is in geval van de 10w60,
En een olie die te dik is bij kou, 15w50.
En wat leeftijd te maken heeft met kennis ontgaat me. Ik heb anders een propedeuse in werktuigbouwkunde en een bachelor in de elektrotechniek, dus natuurkunde ligt mij niet vreemd.
Wat jij zegt dat de olie zich koud gedraagt als een sae10 olie, wil zeggen dat de olie koud dun is, en warm als een sae40 olie, dus dik. Beetje raar toch?
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 26-5-2016 om 20:19 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Dit topic is 7836 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|