Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Brommer word te heet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 998 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69106 - Brommer word te heet
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3436 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jens50ccTurbo 2-5-2016 22:45 Print topicpost

Posts: 27
Hoi jongens, ik heb een probleem. Ik heb 400km geleden een gloed nieuwe cilinder (doppler vortex 50) cilinder op mijn brommer geplaatst, nu heb ik echter het probleem dat mijn cilinder veel te heet word. Ik heb het koelsysteem volledig doorgespoeld en ontlucht en de afstelling is ook goed (16mm met maatje 90 sproeier) ik heb alles uit elkaar gehad. Thermostaat werkt naar behoren, waterpomp is nog goed. En toch krijg ik na even stapvoets rijden ( zandpaadje ) een melding dat mijn koelwater te warm is. Ook krijg ik dit na een tijdje gewoon normaal rijden wanneer ik lekker een beetje aan het gassen ben. En ik zit nu op het moment dat ik het zelf ook niet meer weet. Ik heb overigens een minarelli am6 blok.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg
 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.

Viertakt 3-5-2016 0:38 Print reply

Posts: 3586
Doe eens een paar maten grotere sproeier. Een brommer die net aan de arme kant loopt kan opzich best goed lopen, maar wordt wel te warm.
 
Viertakt uber alles.
Jens50ccTurbo 3-5-2016 10:10 Print reply

Posts: 27
Ja dat heb ik voor elkaar, als ik er een grotere sproeier in zet gaat de brommer stotteren en komt et olie uit de uitlaat. Ik heb dat trouwens nu nogsteeds, dat wanneer ik 10 minuten aan het rijden ben en dat er een heel spoor olie uit mijn uitlaat druipt
 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.
Viertakt 3-5-2016 10:44 Print reply

Posts: 3586
Van een klein beetje rijk lopen gaat hij nog niet direct olie smeren, ik denk dat je een ander probleem hebt. Krukaskeerring heel? Smeer je niet te vet?

Ik weet niet wat voor ontsteking je hebt, maar staat deze niet te vroeg?

Maak eerst je uitlaat schoon. Controlleer je krukaskeerring, smeer 1:50 en probeer het dan nog eens.
 
Viertakt uber alles.
Jens50ccTurbo 3-5-2016 12:32 Print reply

Posts: 27
Ehhm, ik rijd 1:50 van de pomp. En wat gebeurt er als je krukaskeering lek is? En hoe is dat te controleren? Gewoon carterdeksel er af halen? En kan het ook zijn dat mijn koel systeem misschien verstopt zit? En mijn ontsteking is elektrisch dus daar zal het probleem niet in zitten.
Alvast bedankt voor je hulp.

Dit bericht is gewijzigd door Jens50ccTurbo op 3-5-2016 om 12:33 uur.
 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.
Aprilia RX 50 2003 3-5-2016 18:18 Print reply

Posts: 6717
Van welk materiaal was je ori cilinder(kop) en van welk materiaal is de nieuwe?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Jens50ccTurbo 3-5-2016 19:02 Print reply

Posts: 27
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Van welk materiaal was je ori cilinder(kop) en van welk materiaal is de nieuwe?


Originele was van gietijzer, en de nieuwe is van aluminium.

 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.
Viertakt 3-5-2016 19:33 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jens50ccTurbo
Ehhm, ik rijd 1:50 van de pomp. En wat gebeurt er als je krukaskeering lek is? En hoe is dat te controleren? Gewoon carterdeksel er af halen? En kan het ook zijn dat mijn koel systeem misschien verstopt zit? En mijn ontsteking is elektrisch dus daar zal het probleem niet in zitten.
Alvast bedankt voor je hulp.

Dit bericht is gewijzigd door Jens50ccTurbo op 3-5-2016 om 12:33 uur.


Ik weet niet of je ontsteking verstelbaar is, daarom vraag ik welk type ontsteking je hebt. Hij kan namelijk ook te vroeg staan.

En betreft de krukaskeerring, als die lek is gaat hij carterolie zuipen, dus even je oliepeil controleren of deze gezakt is. Dat kan namelijk een oorzaak zijn van die vette zooi in je uitlaat.
 
Viertakt uber alles.
Jens50ccTurbo 3-5-2016 20:05 Print reply

Posts: 27
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Ik weet niet of je ontsteking verstelbaar is, daarom vraag ik welk type ontsteking je hebt. Hij kan namelijk ook te vroeg staan.

En betreft de krukaskeerring, als die lek is gaat hij carterolie zuipen, dus even je oliepeil controleren of deze gezakt is. Dat kan namelijk een oorzaak zijn van die vette zooi in je uitlaat.


Ik zal even kijken, thanks!
 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.
Jens50ccTurbo 3-5-2016 20:14 Print reply

Posts: 27
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Ik weet niet of je ontsteking verstelbaar is, daarom vraag ik welk type ontsteking je hebt. Hij kan namelijk ook te vroeg staan.

En betreft de krukaskeerring, als die lek is gaat hij carterolie zuipen, dus even je oliepeil controleren of deze gezakt is. Dat kan namelijk een oorzaak zijn van die vette zooi in je uitlaat.


Ik heb gekeken, mijn versnellingsbak olie is bijna helemaal weg dus ik denk dat ik de bron van het probleem heb gevonden. Kan het zijn dat mijn brommer daarom zo ontzettend heet werd?
 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.
Viertakt 4-5-2016 10:39 Print reply

Posts: 3586
Nou, doordat carterolie een belangrijke koelingsbron is voor je tandwielen en lagers, word de boel wel warmer, maar ik gok dat je door middel van een te kleine sproeier je 'olieprobleem in de uitlaat' loopt te compenseren. Dat hij daardoor tr warm wordt.

Dus beetje van beide.

Ik hoop dat je niet te lang zonder olie hebt gereden, want dat is niet bevorderlijk voor je bak en je lagers.

Zo snel mogelijk keerring vervangen, olie erop, en hopen dat de schade beperkt is.

Goed luisteren of je geen bijgeluiden uit je carter hoort. Anders blok splitsen en kijken of er iets gesneuveld is.
 
Viertakt uber alles.
Jens50ccTurbo 4-5-2016 15:15 Print reply

Posts: 27
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Nou, doordat carterolie een belangrijke koelingsbron is voor je tandwielen en lagers, word de boel wel warmer, maar ik gok dat je door middel van een te kleine sproeier je 'olieprobleem in de uitlaat' loopt te compenseren. Dat hij daardoor tr warm wordt.

Dus beetje van beide.

Ik hoop dat je niet te lang zonder olie hebt gereden, want dat is niet bevorderlijk voor je bak en je lagers.

Zo snel mogelijk keerring vervangen, olie erop, en hopen dat de schade beperkt is.

Goed luisteren of je geen bijgeluiden uit je carter hoort. Anders blok splitsen en kijken of er iets gesneuveld is.


Er zat nog redelijk wat olie in, maar wel te weinig. Ik heb zon 200km er mee gereden maar heb nooit gekke geluiden gehoord of problemen gevonden. Ik ben nu bezig mijn keering te vervangen en ga het dan even weer proberen en zal wel ff zeggen hoe het gaat! In ieder geval bedankt.
 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.
Jens50ccTurbo 5-5-2016 14:28 Print reply

Posts: 27
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Nou, doordat carterolie een belangrijke koelingsbron is voor je tandwielen en lagers, word de boel wel warmer, maar ik gok dat je door middel van een te kleine sproeier je 'olieprobleem in de uitlaat' loopt te compenseren. Dat hij daardoor tr warm wordt.

Dus beetje van beide.

Ik hoop dat je niet te lang zonder olie hebt gereden, want dat is niet bevorderlijk voor je bak en je lagers.

Zo snel mogelijk keerring vervangen, olie erop, en hopen dat de schade beperkt is.

Goed luisteren of je geen bijgeluiden uit je carter hoort. Anders blok splitsen en kijken of er iets gesneuveld is.


Hoi, ik heb gedaan wat je zei. Het olieprobleem uit de uitlaat is nu opgelost, het was dus een lekker keering. Maar mijn cilinder word nogsteeds wel heet. Ik kan mijn hand nog geen 2 seconden op de cilinder houden met dit weer (20 graden) als ik een minuut of 20 gerdeden heb. Of is dit gewoon normaal. Ik heb wel zitten gassen tijdens het rijden moet ik zeggen.

 
If you can't fix it with duct tape, you aren't using enough duct tape.

Dit topic is 3436 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved