Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koppeling blijft aan hangen am6

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 808 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69100 - Koppeling blijft aan hangen am6
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4573 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Motorhispania.robert 25-4-2016 13:25 Print topicpost
Posts: 13
Hallo,
Sinds gister blijft de koppeling van mijn motorhispania ryz aan hangen als je hem in duwt. Als je bij het blok aan de koppelingshevel trekt dan schiet hij wel weer terug. De veer die daar zit lijkt goed te zitten. Als je hem terug trekt zit de koppeliing weer weer uit (platen op elkaar en kan gewoon aankicken en aanlopen). Iemand enig idee wat er mis is?

 

vol_gas 25-4-2016 13:50 Print reply
Posts: 173
te veel ruimte voordat koppeling aangrijpt. Koppelingskabel strakker draaien totdat je nog maar heel klein stukje speling bij hendel hebt.
 
Motorhispania.robert 25-4-2016 15:55 Print reply
Posts: 13
Hij heeft maar een klein beetje speling op de hendel, je voelt als je de hendel inknijpt hoe die ontkoppeld maar hij blijft ontkoppeld en komt niet uit zichzelf weer terug
 
bassie909 25-4-2016 15:58 Print reply
Posts: 184
wat voor olie heb je in het blok gedaan ?

er hoort 10w40 in als je andere dikkere olie erin doet blijft je koppeling plakken
 
-
Aprilia RX 50 2003 25-4-2016 21:39 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bassie909
wat voor olie heb je in het blok gedaan ?

er hoort 10w40 in als je andere dikkere olie erin doet blijft je koppeling plakken


10w40 hoort er niet in.

Er moet versnellingsbak olie in voor natte koppeling. Rond de 80w90 zit je dan.

Als je er 10w40 voor auto's of motorfietsen in gooit heb je een erg grote kans op slippende koppeling, omdat die olie er niet voor bedoeld is.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 26-4-2016 om 18:37 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
bassie909 26-4-2016 15:07 Print reply
Posts: 184
oh sorry foutje van mijn kant verkeerd gelezen
 
-
tsxhunter 26-4-2016 18:47 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


10w40 hoort er niet in.

Er moet versnellingsbak olie in voor natte koppeling. Rond de 80w90 zit je dan.

Als je er 10w40 voor auto's of motorfietsen in gooit heb je een erg grote kans op slippende koppeling, omdat die olie er niet voor bedoeld is.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 26-4-2016 om 18:37 uur.


ik heb toch echt gewoon 10w40 in mijn brommer en een paar motoren zitten, staat toch echt op de fles dat het ook voor natte platen is..
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Aprilia RX 50 2003 27-4-2016 11:48 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


ik heb toch echt gewoon 10w40 in mijn brommer en een paar motoren zitten, staat toch echt op de fles dat het ook voor natte platen is..


Bestaat inderdaad ook wel, maar lang niet alle 10w40 is voor natte platen of uberhaubt voor een versnellingsbak. De fabrieksopgaaf is ook 80w90 75w90 (afhankelijk van het merk brommer). En dan koop je iig bakolie.
Als je zegt 10w40 lopen de meeste mensen gewoon een winkel in en kopen het eerste waar 10w40 op staat wat 9 v/d 10 keer cartersmeerolie is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Viertakt 27-4-2016 12:05 Print reply

Posts: 3586
Ik weet dat 75w90 versnellingsbakolie de zelfde viscositeit heeft als 10w40 motorolie.

Vaak komen de vereisde specificaties wel overeen, zeker als je 10w40 voor natte platen pakt. In een paar gevallen (oude troep zoals Simson blokjes en oud type JLO blokjes) gaat het niet helemaal op, omdat er in bepaalde typen olie zwaveldopes zitten die je bronsen bussen opvreten doen corroderen.

Maar hedendaagse blokjes kun je bijna alles in flikkeren wat vet is. Gewoon kijken of de koppeling goed werkt met bepaalde olie en goan met die troep.

Vaak werkt 10w40 voor natte platen wel.
 
Viertakt uber alles.
Aprilia RX 50 2003 27-4-2016 13:41 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ik weet dat 75w90 versnellingsbakolie de zelfde viscositeit heeft als 10w40 motorolie.

Vaak komen de vereisde specificaties wel overeen, zeker als je 10w40 voor natte platen pakt. In een paar gevallen (oude troep zoals Simson blokjes en oud type JLO blokjes) gaat het niet helemaal op, omdat er in bepaalde typen olie zwaveldopes zitten die je bronsen bussen opvreten doen corroderen.

Maar hedendaagse blokjes kun je bijna alles in flikkeren wat vet is. Gewoon kijken of de koppeling goed werkt met bepaalde olie en goan met die troep.

Vaak werkt 10w40 voor natte platen wel.


Klopt, maar om bovengenoemde reden van handige huisvaders die er carter 10w40 in gooien gewoon lekker naar de hoge getallen kijken
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jossy 28-4-2016 0:21 Print reply

Posts: 162
Koppelingshevel er even uithalen en controleren.En dan ook even kijken dat je koppelingskabel nog goed heen en weer kan.

 
Motorhispania.robert 11-5-2016 11:39 Print reply
Posts: 13
Bleek te zijn dat de koppelingskbabel aan de binnenkant door gesleten was en er kleine stukjes metaal draad dwars in zaten waardoor hij niet meer terug kwam. Was een kwestie van nieuwe koppelingskabel en klaar maar super bedankt voor al jullie reacties!!
 

Dit topic is 4573 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved