Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - TSX gekocht

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1108 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #6908 - TSX gekocht
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 2238 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

SkaBla [Pim] 20-1-03?19:04 Print reply

Posts: 4659
jah is heel makkelijk...in principe is toeren maken het belangrijkste.. hoemeer toeren in een zo hoog mogelijke versnelling met een zware tandwiel verhouding zorgt voor hoge snelheid.. maar om dat te bereiken heb je de kracht nodig van een goede ontbranding en DAT noemen ze koppel.. maar goed.. je snapt het nu vast wel
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
NSR RULEZZ 20-1-03?22:59 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Originally posted by: barry

koppel en vermogen:
Het koppel van een motor, de "trekkracht", wordt aangegeven in Newtonmeters (Nm). Dat is de kracht (N) die door het verbrandende mengsel op de bovenzijde van de zuiger wordt uitgeoefend en via de zuigerstang in een draaiende beweging wordt omgezet. Daar is een bepaalde armlengte (m) voor nodig, in dit geval de lengte van de kruktap. Het maximale koppel is de maximale "draaikracht" die alle zuigers tezamen bij een bepaald toerental (rpm of t/min) aan de krukas geven.
Het vermogen, weergegeven in kilowatts (kW) of paardenkrachten (pk) is wat moeilijker te bevatten. Hierbij gaat het om de geleverde arbeid per tijdseenheid. Ren je tweemaal zo snel naar de brievenbus dan je (even zware) buurman, dan lever je tweemaal zo veel vermogen. Het vermogen is via een formule rechtstreeks met het koppel verbonden. Als het koppel bij een bepaald toerental bekend is, kan het vermogen worden berekend. Alhoewel koppel en vermogen dus niet los van elkaar staan, zou je kunnen zeggen dat het koppel bepalend is voor het gemak waarmee een auto een caravan de heuvel opsleurt, terwijl het vermogen meer zegt over acceleratie en topsnelheid.

tevreden martijn?

[Dit bericht is ge-edit door barry op 20-1-03 22:11]


whahahahahaha wat kan jij mooi copieeren en plakken zeg
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Martijn 21-1-03?00:20 Print reply
Posts: 10000
joh barry wis ik niet :n

maja..iig daarom hebbe langeslagmotoren vaak ook meer koppel (80blokken)...omdat de kruk groter is als het ware...krijg je groter moment = koppel.

daarom wil ik mn 70ccert ook erop hebbe en geen 50LC...dat koppel trekt me goei...

viper heeft btw iets van 700Nm....dat is echt tering veul ..maja..met 502 pktjes...en een 8liter v10....zon blokkie het altijd veul koppel...v8 heeft ook veel koppel...koppel roeleert...daarom wil ik ook 4takt..

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
barry 21-1-03?09:26 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: NSR RULEZZ

Quote:
Originally posted by: barry

koppel en vermogen:
Het koppel van een motor, de "trekkracht", wordt aangegeven in Newtonmeters (Nm). Dat is de kracht (N) die door het verbrandende mengsel op de bovenzijde van de zuiger wordt uitgeoefend en via de zuigerstang in een draaiende beweging wordt omgezet. Daar is een bepaalde armlengte (m) voor nodig, in dit geval de lengte van de kruktap. Het maximale koppel is de maximale "draaikracht" die alle zuigers tezamen bij een bepaald toerental (rpm of t/min) aan de krukas geven.
Het vermogen, weergegeven in kilowatts (kW) of paardenkrachten (pk) is wat moeilijker te bevatten. Hierbij gaat het om de geleverde arbeid per tijdseenheid. Ren je tweemaal zo snel naar de brievenbus dan je (even zware) buurman, dan lever je tweemaal zo veel vermogen. Het vermogen is via een formule rechtstreeks met het koppel verbonden. Als het koppel bij een bepaald toerental bekend is, kan het vermogen worden berekend. Alhoewel koppel en vermogen dus niet los van elkaar staan, zou je kunnen zeggen dat het koppel bepalend is voor het gemak waarmee een auto een caravan de heuvel opsleurt, terwijl het vermogen meer zegt over acceleratie en topsnelheid.

tevreden martijn?

[Dit bericht is ge-edit door barry op 20-1-03 22:11]


whahahahahaha wat kan jij mooi copieeren en plakken zeg


naja met dat zuiger/krukas voorbeeldje heb ik maar uit mijn school boek gehaald zodat het wat mooier staat , maar voor de restleer je toch leuke dingen op een technische opleiding
 
He?

Dit topic is 2238 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved