Voordat u uw nieuwe ontsteking gaat monteren lees aandachtig onderstaande instructies.
PVL levert Analoge en Digitale ontstekingen met verschillende curves, let daarop bij het monteren / afstellen.
Zorg ervoor dat de bobine goed met de massa is verbonden, monteer in geval van twijfel een massa kabel van minimaal 4 mm ² tussen het motorblok (stator) en de bobine.
Voor sommige types PVL ontstekingen is het nodig een verloop / grondplaat te maken van non ferro materiaal c.q. te kopen.
Een PVL Stator is afhankelijk van het type zowel links + rechts of alleen links of rechts draaiend te gebruiken.
De + montage
Demonteer de oude ontsteking + eventueel aanwezige vliegwielspie.
Controleer de kruktap op beschadigingen, eventueel op te zuiveren met klepschuurpasta tussen kruktap en rotor.
Ontstekingsruimte kruktap etc. goed reinigen / ontvetten met b.v. Denicol Quick Cleaner.
Monteer de stator met de eventueel noodzakelijke grondplaat in het midden van de sleufgaten..
Zet de zuiger in zijn bovenste stand. (BDP of TDC of O.T.)
Monteer nu de rotor met de merktekens gelijk aan stator, en let hierbij op de juiste draairichting.
Afstellen ontsteking
Een ontsteking wordt afgesteld in krukas graden. Een omrekentabel van graden / mm is te downloaden via het internet, zoek via google op pistpos.exe voor dit gratis programma.
PVL adviseert een statische voorontsteking tussen de 20 – 30 ° , dit is afhankelijk van de stage van tuning. Raadpleeg hiervoor uw instructieboek of overleg met uw tuner.
Statische ontstekingstijdstip = gewenste aantal graden voorontsteking – maximale aantal graden vervroeging door curve.
Voorbeeld
Kreidler RS – Slag 39.70 mm – Drijfstanglengte 85.00 mm met 12 ° curve.
Stel u wenst 23 ° maximale voorontsteking – de curve loopt van -1 naar + 3 ° bij het starten en loopt dan geleidelijk terug naar - 8 graden.
Uw statische voorontsteking is dan 23 – 3 = 20 °, dit komt dan overeen met 1.469 mm.
Op een vermogens testbank kunt u (met inachtneming van het op/ terug lopen van de temperatuur) nog proberen om een nog beter resultaat uit uw motor te halen door het vervroegen / verlaten van uw ontstekingstijdstip.
Verdraai nu uw stator naar het gewenste aantal graden / mm voorontsteking.
|