Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - tomos met probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1098 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #69048 - tomos met probleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5233 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MT5Dennis 13-3-2016 15:10 Print topicpost
Posts: 73
Hallo,
ik heb een tomos waar ik al lang mee zit te kloten.. nu weet ik niet meer welke richting ik in moet gaan. Momenteel loopt hij niet/slecht. En ja, ik heb geprobeerd af te stellen maar dat hielp een maar een klein beetje. Nu zal ik vertellen wat ik er allemaal mee heb gedaan.

als eerste mijn setup:
Airsal 65cc cilinder
15/15 dellorto carb incl gaasfilter
15mm spruitstuk
ori onsteking op bromstand ( dit was mij in een vorig topic aangeraden hierdoor ging hij aan )
techno krul uitlaat
bougie hittegraad 7

Oke, dit wordt een heel verhaal dus bereid je voor....
Als eerste ging mijn tomos niet eens aan, toen heb ik hem op bromstand gezet en als je dan ging rennen nadat je een harde kick gaf sloeg hij aan. Hij leverde alleen bijna tot geen trekkracht, Tenzij je op een lange weg ging rijden, dan trok die heel langzaam op naar ongv 35-40 km/u en dat was dan zijn max, dit trouwens met gas vol open. Vriend van mij had zo'n zelfde setup maar die van hem ging 65/70 en ttrok op als een beest. Ik heb de cilinder er misschien zelf op gezet maar ik weet bijna zeker dat het daar niet aan ligt. Hoewel het me eerste keer is, heeft hij goede compressie en er komt geen lucht uit. Deze weg legde ik trouwens af met sproeier 68, die zit standaard in een 15/15 carb van dellorto. Ik heb hierna mijn cilinderkop opengehaald, toen zag ik dat er een klein putje in de zuiger zat. De cilinderset is nieuw dus dit vindt ik vreemd en heb geen idee waar het aan kan liggen, maar het is heel klein dus ik denk niet dat het uitmaakt en ik ga hier geen nieuwe zuiger voor kopen. Toen heb ik hem geprobeerd af te stellen en heb ik T/M sproeier 78 aangeschaft. Ik meteen 78 erin gedaan toen hoefde ik hem niet aan te rennen maar alsnog trok die super traag op, en net zoals sproeier 76 maakte hij soms afentoe heel veel toeren maar alsnog heel trok hij extreem langzaam op.. sproeiers lager dan 68 ging hij nog slechter en bij 60, wat een vriend van me aanraade liep hij helemaal niet...
Met sproeier 76 heb ik het achterwiel van de grond gehaald en heb hem volgas laten lopen, hij rookte veel maar liep wel hard geloof ik. Daarna wou ik 74 erin doen. Maar als ik nu kick hoor ik een harde piep? en hij gaat niet aan.. zuiger loopt wel gemakkelijk. lijkt niks mis mee te zijn. Voor nu heb ik het even opgegeven en ga ik er pas weer aan beginnen als ik een richting weet waar ik naartoe moet. Hopelijk kan iemand me helpen, sorry dat het zo lang is maar ik heb alles zo goed mogelijk proberen uit te leggen zodat je misschien een goed beeld krijgt.
 
braaaaappp

nickzzz123 14-3-2016 9:14 Print reply

Posts: 144
Weet je zeker dat je de zuiger er goed in gestopt hebt?

Soms zit er een gat in een zuiger die de brandstof doorlaat. (Of meerdere gaatjes)
Die gaatjes moeten naar boven staan, voorop je zuiger staat een pijltje die moet naar je uitlaatpoort gericht staan (Naar beneden)



In de rode cirkel zie je het pijltje dat naar de uitlaat poort gericht moet worden en in de blauwe cirkel zie je het gat dat naar boven gericht moet worden.
 
MT5Dennis 14-3-2016 17:56 Print reply
Posts: 73
bedankt voor je antwoord,

wat je zegt zou best kunnen.. was immers me eerste keer.
Ga morgen even de hele cilinder eraf halen.
 
braaaaappp
MT5Dennis 15-3-2016 18:21 Print reply
Posts: 73
Vandaag cilinder eraf gehaald, en inderdaad.... De zuiger zat verkeerd om. Ja ik weet het, het is heel dom van mij.. T was wel me eerste keer en ik heb er zeker wat van geleerd

Hij starte direct maar helaas overleed de koppakking Ook kwam ik erachter dat de moertjes op de tapeinden dol waren gedraaid. Dat dus even nieuw bestellen.

Nu nog een vraagje, Heb je een momentsleutel nodig om de kop goed vast te zetten? en zo ja, hoeveel NM moet je erop zetten??

alvast bedankt
 
braaaaappp
jordi50cc 15-3-2016 19:18 Print reply

Posts: 677
12nm is ruim voldoende
 
JST performance
MT5Dennis 15-3-2016 19:39 Print reply
Posts: 73
thnx maar moet t echt of is een ratel ook goed?
 
braaaaappp
jordi50cc 15-3-2016 19:40 Print reply

Posts: 677
ik doe het zelf wel altijd, maar vroeger heeeeel lang
geleden toen ik nog geen moment sleutel had
deed ik het ook gewoon met een ratel met beleid
 
JST performance

Dit topic is 5233 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved