Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Honda XR veel klappen uit blok tijdens rijden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 547 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68935 - Honda XR veel klappen uit blok tijd...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5131 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

drestar 5-12-2015 14:37 Print topicpost

Posts: 631
hallo ik heb een Honda xR 600 en

de motor draait en sart snel, slaat aan maar valt dan meestal gelijk weer uit ,na een paar keer opnieuw starten kan hij blijven draaien als je een beetje gas geeft en dan blijft hij wel draaien op de choke, beetje hoog stationair dat wel want als ik de stelschroef teveel uit draai valt hij ook al weer stil .soms niest hij ook

het duurt ook lang voordat de choke eraf kan.

je kan er gewoon mee rijden hij trekt wel aardig goed op maar trilt een beetje.rijd voor de rest lekker zonder rammel of hoorbare tikken .maar hij valt vaak stil als je hem uit laat bollen ook al draait hij hoog stationair. ook hoor je vaak heel veel na verbrandings klappen.voral bij gas af dan klapt hij veel. en lijkt het net of het gas blijft hangen soms. dan blijft hij ook even hangen in toeren als je gas hebt gegeven.

als hij warm staat draait hij wel aardig stationair en valt hij niet uit als je de choke erop doet. dan moet die volgens mij toch uitvallen of niet?

maar vaak als hij warm is en ik laat hem draaien en geef dan gas dan valt hij ook meestal uit bij gasgeven dus, soms dan niest hij dan

weet iemand misschien wat het probleem kan zijn? en wat de klappen betekenen en het op lopen in toeren bij gas terug en dan vervolgens uitvallen als ik hem uit laat bollen meestal met een paar keer niezen dus?





 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-12-2015 17:51 Print reply

Posts: 8613
Ontsteking lijkt te laat te staan als je het mij vraagt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
PRO TUNING 6-12-2015 10:28 Print reply

Posts: 4000
Welk bouwjaar is de XR ? - framenummer ?
 
Viertakt 6-12-2015 10:31 Print reply

Posts: 3586
Petsen uit de uitlaat kan meerdere redenen hebben bij een 4takt

1 uitlaat lek
2 ontsteking te laat
3 te arm mengsel (carb vies)

Heeft deze een dubbele of enkele carburateur?
 
Viertakt uber alles.
drestar 6-12-2015 11:19 Print reply

Posts: 631
Deze heeft al een enkele carburateur..

uitlaat is in ieder geval niet lek, dat weet ik zeker,

ontsteking te laat kan ,maar ik vraag mij dan wel af waarom hij niet stil valt als die warm staat als je de choke dicht zet?

dan zou ik eerst misschien eerst moeten zoeken bij de carburateur?

en kleppen stellen? kan dat ook meespelen?


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-12-2015 13:13 Print reply

Posts: 8613
Waarom hij niet stil valt als hij warm is, komt omdat er vrij veel vliegwielwerking voorzien wordt voor een ééncilinder.
Kleppen stellen kan meespelen, maar dan zou hij toch wel beter draaien vermoed ik.
Je hebt ook symptomen van arm mengsel inderdaad, maar dan zou hij bij alle toerentallen het wel goed doen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
drestar 6-12-2015 15:38 Print reply

Posts: 631
Mijn XR600 is van mei 1988 trouwens,

Ik heb nu heel de carburateur uit elkaar gehaald en wil deze in een bak met warm water en schoonmaak azijn gaan leggen.

ik heb ook gelezen dat je een carburateur kan reinigen met Steradent bruistabletten voor een kunstgebit mee te reinigen?

er zitten toch wat onderdeeltjes in het vuil zag ik dus misschien dat het wel helpt.ook zag ik dat de buis waar de gasnaald door gaat en sproeier op zit niet vast zat, die kon ik er gewoon met mijn vingers los uitdraaien

dat bij gas af het gas nog even lijkt te blijven hangen heeft dan niks met kleppen of ontsteking te maken? en gasschuif komt gewoon goed terug. dus dan moet het hem toch zitten in de verbranding van het mengsel.

eens kijken wat het doet als de carburateur helemaal gereinigd is.
daarna toch de kleppen dan maar stellen bij de volgende stap ,en dan zo verder gaan/ bougie is ook al flink gebruikt zag ik nu. dus daar kan ook wel een nieuwe in




 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-12-2015 16:23 Print reply

Posts: 8613
Dat hang/slik/schokgedrag als reactie op gas geven en lossen is redelijk typisch voor een XR600...Tegenwoordig hebben de motoren een acceleratiepomp op de carb.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
PRO TUNING 6-12-2015 19:42 Print reply

Posts: 4000
Vanwege milieu eisen staan deze motoren vaak te arm afgesteld zowel stationair als op hoofdsproeier
Met gas geven moet er iets zwarte rook uitkomen dan lopen ze meestal het beste
 
drestar 6-12-2015 20:58 Print reply

Posts: 631
Waren ze in de jaren 80 ook al over milieu eisen bezig bij auto's en motoren?

er zit hoofdsproeier keihin lange zeskant 170 in, vond het inderdaad wel al beetje klein voor een 600cc

staionair sproeier is 65, heb hier ook nog 70 liggen

in mijn honda MT met 125cc zit al lange keihin zeskant 180 in..

zal eens letten op de zwarte rook, heb hier nog wel keihin sproeier 175 liggen en 185, en 190, kan er dus nog een grotere in zetten indien nodig.. maar zou het dan ook beter lopen?

Dit bericht is gewijzigd door drestar op 6-12-2015 om 21:00 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-12-2015 22:03 Print reply

Posts: 8613
Standaard sproeiers 152 en 62.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
drestar 6-12-2015 22:44 Print reply

Posts: 631
Weet je dat zeker? voor een XR600cc lijkt me dat toch best klein
 
drestar 6-12-2015 22:59 Print reply

Posts: 631
Je hebt inderdaa dgelijk. ik vond dat ze ori sproeier 152 hebben en stationair 62

stationair 62 heb ik nog wel liggen maar 152 niet. wel 150 en 160,

en onderstaand verhaal komt veel overeen met mijn klachten, alleen heb ik geen andere uitlaat erop maar originele pijpen en demper,

Hallo iedereen,

Ik heb sinds zaterdag een xr600, die reed tijdens het testritje wel goed, alleen ietwat stoterig. Maar op de terugweg toen ik van de snelweg afkwam en stoplichten tegenkwam bleek dus dat het gas bleef hangen. Tis niet de gaskabel ofzo maar echt de motor die blijft lopen. Ook remt ie niet altijd op de motor af maar blijft ie nalopen zegmaar. Ook kwam ik na 100km stil te staan want hij moest op reserve. Hij rijdt dus 1:12. Thuis de choke gecontroleerd omdat de motor niet lijkt te reageren op de choke maar die klep bij de luchtinlaat beweegt gewoon dus het lijkt me iets anders. Hij start vrij moeilijk. Hij slaat wel aan maar slaat als hij koud is na een paar seconden abrupt weer af. Ik heb de mengsel schroef geprobeerd op de standaard instelling te zetten maar dan slaat ie ook steeds af. Loopt ie eenmaal en geef je gas houdt ie in of hij bouwt wel gewoon toeren op maar slaat daarna gelijk af als je het gas los laat.

Heeft iemand een idee waar ik dit probleem in moet zoeken? Er zit een andere uitlaat + bocht onder en de vorige eigenaar schijnt hier en daar extra openingen in het luchtfilterhuis gemaakt te hebben. Misschien andere sproeier(s) ofzo? En hoe weet ik of dat er in moet? Heb niet echt ervaring met carburateurs namelijk.

heb in ieder geval uitgevonden dat het de standaard carburateur is. een keihin pd8af, klopt dat? verder heb ik de vlotterkamer opengehaald en heb ik gevonden dat er andere sproeiers inzitten, 65 ipv 62 (slowjet, volgens het boek) en 160 ipv 152 (hoofdsproeier). maar om de hoofdsproeier die op een naaldhouder zit hoort een plastic trechtertje (baffle noemen ze dat) te zitten volgens het boek, maar die zit er helemaal niet in! zou dat de problemen kunnen veroorzaken of maakt dat niet veel uit? hij zit er wel niet voor niets in, maar toch..

Bij mij zit dat trechtertje er wel op,en ijlt dus ook na als je gas dicht doet.

want iemand anders zegt,

Ik weet dat als je inlaat lek is, dus dat ie op een of andere manier lucht kan aan zuigen tussen je carb en je cilinder dat ie dan niet goed reageert op gas dicht doen. Hij blijft dan na ijlen.

succes Johan


kan misschien dat het het dan toch bij mijn inlaatspruitstuk moet zoeken, zal eens een deo test doen als de carburateur er weer op zit..

en dan misschien kleindere sproeier ook proberen?




Dit bericht is gewijzigd door drestar op 6-12-2015 om 23:00 uur.
 

Dit topic is 5131 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved