Aprilia RX 50 2003 |
4-12-2015 19:36 |
Posts: 6717 |
Het blok moet iig open zover zijn we al wel
Blijft lastig om van dit soort filmpjes wat te horen. Klinkt bijna alsof de lagers van de balansas er uit liggen en deze nog wel probeert te draaien, maar blijft lastig aan de hand van een filmpje.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
nickzzz123 |
4-12-2015 22:12 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Het blok moet iig open zover zijn we al wel
Blijft lastig om van dit soort filmpjes wat te horen. Klinkt bijna alsof de lagers van de balansas er uit liggen en deze nog wel probeert te draaien, maar blijft lastig aan de hand van een filmpje.
Is inderdaad lastig om het via een filmpje te doen, zou makkelijk zijn als je zo in het blok kon kijken haha.
Lijkt me sterk dat het de lagers zijn aangezien ik deze heb vervangen.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
4-12-2015 22:42 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: nickzzz123
[...]
Is inderdaad lastig om het via een filmpje te doen, zou makkelijk zijn als je zo in het blok kon kijken haha.
Lijkt me sterk dat het de lagers zijn aangezien ik deze heb vervangen.
Weet je zeker dat je het goed hebt gedaan?
Een lager dat een klap op de binnenring ipv de buitenring heeft gehad wordt niet oud.
Wanneer heb je deze vervangen en was dit probleem er al voor die tijd?
Blok heb je in een uurtje helemaal open gewerkt. Hij moet er sowieso onderuit als dit geluid uit het blok komt.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
nickzzz123 |
5-12-2015 13:41 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
Weet je zeker dat je het goed hebt gedaan?
Een lager dat een klap op de binnenring ipv de buitenring heeft gehad wordt niet oud.
Wanneer heb je deze vervangen en was dit probleem er al voor die tijd?
Blok heb je in een uurtje helemaal open gewerkt. Hij moet er sowieso onderuit als dit geluid uit het blok komt.
Ik heb de lagers er niet in geslagen, met de verfstripper carters verwarmd en dan kon ik de lagers er in schuiven.
Ik heb vorige week alles vervangen en hiervoor was het ook al.
|
|
|
|
nickzzz123 |
8-12-2015 19:09 |
Posts: 144 |
Ik heb nu dus mijn koppeling's deksel er af gehaald.
En het viel me op dat er weer speling zat op de tandwielen die over de krukas zitten.
Ik heb deze tandwielen eraf gehaald en zag dat de krukas spie doormidden gebroken was. Nou is het geen probleem om daar een nieuw spietje in te steken maar hoe zou het komen dat deze breekt? (Omdat er hiervoor ook al speling op de spie zat maar was deze nog niet gebroken)
Een vriend van me had dezelfde krukas (Doppler endurance race) en daar brak de spie ook regelmatig.
(Hier was wel aan de krukas gevijld wat overigens niet zo slim was, daardoor dachten we dat de spie bij hem steeds brak, maar bij mij is er niet aan gevijld ofzo vandaar dat ik het zo raar vind)
Iemand met dezelfde ervaringen met deze krukas?
Dit bericht is gewijzigd door nickzzz123 op 8-12-2015 om 19:13 uur.
|
|
|
|
PRO TUNING |
8-12-2015 19:21 |
Posts: 4000 |
Gebruik je wel een originele spie en zit je krukasmoer wel vast genoeg ?
|
|
|
|
nickzzz123 |
8-12-2015 19:32 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Gebruik je wel een originele spie en zit je krukasmoer wel vast genoeg ?
De spie komt bij de bromboer vandaan dus neem aan dat deze wel origineel is.
De krukas moer zet ik vast met de lucht sleutel dus vast zal die wel zitten alleen heb ik niet de gedachte dat deze de tandwielen vast drukt. Kan het zijn dat hier een ring onder moet?
|
|
|
|
simonTSX |
8-12-2015 19:59 |
Posts: 57 |
Zoek dan gewoon even naar de exploded vieuws, daar kan je de volgorden zien van alle onderdeeltjes
|
|
|
|
nickzzz123 |
8-12-2015 21:06 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: simonTSX
Zoek dan gewoon even naar de exploded vieuws, daar kan je de volgorden zien van alle onderdeeltjes
Ja heb ik gedaan, zag geen ringetje..
Ik heb er net een andere spie in gedaan die ik nog even kon halen bij iemand.
Het getik was helemaal weg maar ik hoorde het wel luider worden als hij langer draaide.
Ik ga het even afwachten en kijken hoe lang hij het vol houd, ik weet in ieder geval wat de oorzaak is nu.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
8-12-2015 22:01 |
Posts: 6717 |
Ik weet het denk ik.
Tussen het lager en de tandwielen hoort een stalen tussenbus. Heb je die er wel in zitten?
Soms willen beunhazen wel eens een linker krukas keerring aan de rechterkant doen en dan kunnen ze die bus niet plaatsen en laten ze m maar weg, in dat geval kunnen je tandwielen heen en weer, gaat het tikken en breekt je spie.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
nickzzz123 |
9-12-2015 17:35 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Ik weet het denk ik.
Tussen het lager en de tandwielen hoort een stalen tussenbus. Heb je die er wel in zitten?
Soms willen beunhazen wel eens een linker krukas keerring aan de rechterkant doen en dan kunnen ze die bus niet plaatsen en laten ze m maar weg, in dat geval kunnen je tandwielen heen en weer, gaat het tikken en breekt je spie.
Dat busje wat je om de kruk as en in de kering schuift zit er gewoon in, na dit busje komt het tandwiel wat op de balansas zit daarna het tandwiel wat op de koppeling zit en daarna komt een moer die dit bij elkaar houd.
Het getik was met de nieuwe spie even over gisteren avond, maar toen ik net van school kwam hoorde ik het weer behoorlijk wat geluid maken. Dus heb het vermoeden dat de spie weer aan het slijten is.
Ik zou bijna denken dat het spie baantje in de kruk as scheef is o.i.d, terwijl ik daar niet aan geprutst heb.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
9-12-2015 18:36 |
Posts: 6717 |
Het kan wel zijn dat het uitgelubberd is bij de eerste keer breken. Dan blijven je spietjes nu stuk gaan.
De krukasmoer moet tussen de 65 en 75 Nm vast.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
nickzzz123 |
9-12-2015 20:19 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Het kan wel zijn dat het uitgelubberd is bij de eerste keer breken. Dan blijven je spietjes nu stuk gaan.
De krukasmoer moet tussen de 65 en 75 Nm vast.
Als de spie nog een keer breekt zal ik hem eens op moment vastzetten.
Ik weet nu in ieder geval waar het geluid vandaan komt.
Bedankt voor de reacties!
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
9-12-2015 21:13 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: nickzzz123
[...]
Als de spie nog een keer breekt zal ik hem eens op moment vastzetten.
Ik weet nu in ieder geval waar het geluid vandaan komt.
Bedankt voor de reacties!
Ik zou hem zsm op moment zetten. Hoe vaker hij te los zit, hoe meer schade je aan de spiebaan aanricht.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|