Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Honda vliegwielen met verschillende spiebanen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 531 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68770 - Honda vliegwielen met verschillende...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6870 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

WestlandMB 19-7-2015 22:34 Print topicpost

Posts: 1338
Een Honda mb van me had al langer last van de bekende 6000 / 7000 toeren dip die bekend is bij de Honda m serie. Nu heb ik in het verleden al het nodige gedaan om dit te minimaliseren. Door onder andere de carburateur perfect af te stellen, het monteren van een MPS 300 CDI, maar nu zag ik dat vliegwielen verschillend zijn.

Ten opzichte van de spiebaan zitten de magneten bij enkele vliegwielen anders. Dit is te zien op de foto hieronder.


(van boven naar beneden en dan links naar rechts)
- Mistuba JAPAN GF-3, spiebaan wijst naar magneet (vervroegd?)
- ND (Nippon Denso?) Japan, Spiebaan tussen magneten
- Mitsuba GF-3 216 42210, Spiebaan tussen magneten met kleine tussenruimte bij de magneten
- ND JAPAN, Spiebaan naar magneet (vervroegd?)
- Mitsuba JAPAN GF-3, SPiebaan naar tussenruimte magneet


Alle spiebanen wijzen recht naar voren.

Ik denk dat de vliegwielen die met de spiebaan niet naar het gat tussen twee magneten wijzen vervroegde vliegwielen zijn. Nu is het voor mij de vraag, wat hoort er nou op?

Ik merk met een volgens mij vervroegd vliegwiel dat de dip rond de 6000 a 7000 toeren veel minder is, maar tegelijkertijd lijkt hij wat rommeliger te lopen in de lagere toeren. Ook lijkt het vliegwiel iets tegen de ontstekingsspoel te komen.

Via het forum zag ik al dat de volgende vliegwielen zijn:
- GF3
- GF3210
- GF3254
- ND

De vraag is alleen, wat hoort op welk blok, en hoe ver kan je gaan met vervroegen?

Deze week wil ik ook de ontsteking goed afstellen door te meten met een stroboscoop, hierbij lijkt mij 1,2mm voorontsteking goed, maar heb hier nog mijn twijfels bij.
Ik heb eens eerder met de lamp gekeken, maar hij verlaat inderdaad iets bij de 6000 toeren en daarna vervroegd hij best veel, is 1,2mm dan nog wel veilig?

Ik lees overal ook om hem gewoon maximaal naar rechts te draaien, dat is leuk, maar dan moet het vliegwiel ook wel kloppen. Overigens krijg ik hem met mijn nog originele grondplaat niet veel vervroegd t.o.v. origineel

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 19-7-2015 om 23:00 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-7-2015 22:41 Print reply

Posts: 8613
Zou het kunnen dat het vliegwielen voor MT en MTX zijn ? Want deze hebben een andere hoek waaronder de cylinder staat.

Ik floep er weer wat uit
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
De Schout 19-7-2015 22:47 Print reply
Posts: 5327
Vliegwiel 1 en 3 zijn nsr vliegwielen. Dat de spie daar anders in staat klopt, want de hoek waaronder de cilinder op het blok staat is ook anders.

 
tune tweak fiddle bang bummer
WestlandMB 19-7-2015 22:50 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Zou het kunnen dat het vliegwielen voor MT en MTX zijn ? Want deze hebben een andere hoek waaronder de cylinder staat.

Ik floep er weer wat uit


Dat lees ik meer op het forum, maar tegelijkertijd lees ik dat de spiebaan op elke krukas zit op het bovenste dode punt, waardoor de stand van de cilinder niet veel zou uitmaken.

Ook zouden de zogenaamde vervroegde vliegwielen van nsr of mbx afkomstig kunnen zijn. Morgen ga ik eens met de stroboscoop kijken. Het lijkt er op dat de 6000 toeren dip (van het verlaten van de onsteking) is op te vangen door de ontsteking flink te vervroegen, maar dat zal dan alleen op 6000 toeren goed werken. Daarvoor en daarna zal hij dan veel te vroeg staan en mogelijk een gat in de zuiger branden.

Iemand nog ervaringen met het aantal mm's voorontsteking? 1,2mm lijkt mij goed, maar het kan natuurlijk dat iets vroeger/later fijner kan rijden i.c.m. een hm167 cilinder.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
Vliegwiel 1 en 3 zijn nsr vliegwielen. Dat de spie daar anders in staat klopt, want de hoek waaronder de cilinder op het blok staat is ook anders.




Vliegwiel 1 geeft op de mb geen toeren dip, maar mogelijk te vroeg in de lage en hoge toeren, middengebied (6000) gaat goed. Op dit vliegwiel staan ook op de zijkant de tekst: "257". Vermoedelijk dus NSR.

Ander vliegwiel wat niet op de foto staan is hetzelfde als vliegwiel 1 maar heeft de spiebaan later staan. Staan Mitsuba Japan GF3 op en verder niks. Deze zal denk origineel zijn?

Wat vreemd eigenlijk dat voor nsr en mt verschillende vliegwielen zijn gemaakt.

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 19-7-2015 om 22:52 uur.

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 19-7-2015 om 23:01 uur.
 
WestlandMB 20-7-2015 21:59 Print reply

Posts: 1338
Ik had nog een andere ontsteking liggen, leek net nieuw, al twijfel ik of het een imitatie is of een oude originele. De spoelen staan in ieder geval iets anders op de grondplaat waardoor de vonk eerder komt. Dat in combinatie met een normaal mb/mt GF-3 vliegwiel rijd goed en de 6000 toeren dip is vrijwel weg.

Grondplaats heeft alleen geen merkteken en een klein draai/stel bereik. Stekkers zijn wel origineel van de onsteking dus past direct. Morgen ga ik de voorontsteking nameten.

Wat is volgens jullie veilig / goed?
Binnen welke marges moet ik zitten en waar bijvoorbeeld echt niet onder?

Dacht zelf tussen 1,2 en 1,5mm en alles onder de 1mm lijkt me gevaarlijk om een gat in de zuiger te krijgen, maar gezien iedereen altijd zegt, grondplaats maximaal rechts draaien en niemand daadwerkelijk meet heb ik geen referentie of soort vuistregel of ervaringen van andere.
 
WestlandMB 27-7-2015 19:53 Print reply

Posts: 1338
Inmiddels maar gekozen voor de veilige manier volgens het honda handboek.

Bijpassen mt/mb vliegwiel met goede spiebaan gepakt en goede ontsteking met ori grondplaat.

Met de lamp als volgt gecontroleerd:
"Het tijdstip is correct, wanneer bij 3000 tpm het F-teken (d.i. 19 +/- 3": vó:ó BDP) tegenover het cartermerkteken staat. Controleer ook, of tussen 8500 en 9500 tpm het cartermerkteken tussen de verlatingsmerktekens op het vliegwiel staat"

Oftewel met 3000 tpm stroboscoop lamp op het vliegwiel en kijken of het streepje bij het F teken gelijk is met het carter streepje. Om goed zichbaar te maken heb ik een streep er op gezet met een zwarte markeerstift. Eigenlijk best eenvoudig.

Toch loopt hij met een vroegere ontsteking (snelle grondplaat) iets fijner en gaat hij mooier door de 6000 toeren dip heen, alleen zal hij in de lage toeren denk te vroeg ontsteken waardoor ik mogelijk een gat in me zuiger brand.

Morgen ga ik met de brommer op vakantie richting Duitsland, dus laten we maar hopen dat alles goed gaat
 
drestar 28-7-2015 0:07 Print reply

Posts: 631
Oja Mark ik zou die foto nog voor je maken...
 
WestlandMB 7-8-2015 18:04 Print reply

Posts: 1338
Uiteindelijk zeker voor het onzeker gekozen.

Ori afstelling volgens Honda. Net terug met de brommer van vakantie en circa 1.500 kilometer gemaakt zonder ook maar een probleem.
 

Dit topic is 6870 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved