Een Honda mb van me had al langer last van de bekende 6000 / 7000 toeren dip die bekend is bij de Honda m serie. Nu heb ik in het verleden al het nodige gedaan om dit te minimaliseren. Door onder andere de carburateur perfect af te stellen, het monteren van een MPS 300 CDI, maar nu zag ik dat vliegwielen verschillend zijn.
Ten opzichte van de spiebaan zitten de magneten bij enkele vliegwielen anders. Dit is te zien op de foto hieronder.
(van boven naar beneden en dan links naar rechts)
- Mistuba JAPAN GF-3, spiebaan wijst naar magneet (vervroegd?)
- ND (Nippon Denso?) Japan, Spiebaan tussen magneten
- Mitsuba GF-3 216 42210, Spiebaan tussen magneten met kleine tussenruimte bij de magneten
- ND JAPAN, Spiebaan naar magneet (vervroegd?)
- Mitsuba JAPAN GF-3, SPiebaan naar tussenruimte magneet
Alle spiebanen wijzen recht naar voren.
Ik denk dat de vliegwielen die met de spiebaan niet naar het gat tussen twee magneten wijzen vervroegde vliegwielen zijn. Nu is het voor mij de vraag, wat hoort er nou op?
Ik merk met een volgens mij vervroegd vliegwiel dat de dip rond de 6000 a 7000 toeren veel minder is, maar tegelijkertijd lijkt hij wat rommeliger te lopen in de lagere toeren. Ook lijkt het vliegwiel iets tegen de ontstekingsspoel te komen.
Via het forum zag ik al dat de volgende vliegwielen zijn:
- GF3
- GF3210
- GF3254
- ND
De vraag is alleen, wat hoort op welk blok, en hoe ver kan je gaan met vervroegen?
Deze week wil ik ook de ontsteking goed afstellen door te meten met een stroboscoop, hierbij lijkt mij 1,2mm voorontsteking goed, maar heb hier nog mijn twijfels bij.
Ik heb eens eerder met de lamp gekeken, maar hij verlaat inderdaad iets bij de 6000 toeren en daarna vervroegd hij best veel, is 1,2mm dan nog wel veilig?
Ik lees overal ook om hem gewoon maximaal naar rechts te draaien, dat is leuk, maar dan moet het vliegwiel ook wel kloppen. Overigens krijg ik hem met mijn nog originele grondplaat niet veel vervroegd t.o.v. origineel
Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 19-7-2015 om 23:00 uur.