Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - AM6 blok wordt te warm

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1231 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68752 - AM6 blok wordt te warm
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 11450 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Driez 4-7-2015 0:00 Print topicpost
Posts: 18
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een Motorhispania Furia 2005 gekocht met een warmloper om op te knappen. Nu heb ik het volgende probleem. De brommer wordt te warm. Ik heb de cilinder en de zuiger vervangen voor een nieuw goedkoop 50cc setje op aanraden van Jos Dijkman. Nu heb ik nogsteeds het probleem dat de brommer te warm wordt.

Na ongeveer 10-15 minuten flink hard rijden met stukken topsnelheid (60kmh) ertussen wordt de cilinder 103 graden en de radiateur 96 (gemeten met laser). Dit is naar mijn weten veels te warm. De koelvloeistof spuit er dan ook uit. Ik denk niet dat dit door druk op het systeem komt omdat hij het met de oude cilinder en zuiger (en oude pakkingen) ook deed.

De brommer heeft een standaard uitlaat met technigas demper
12mm dell'orto carburateur met sproeier 92
originele AM6 ducati ontsteking


wat er al aan gedaan/gecontroleerd is: (relevante dingen voor de temperatuur)
-nieuwe cilinder en zuiger (en pakkingen)
-koelvloeistoef bijgevuld en ontlucht (radiator van 600ML)
-ontsteking gecontroleerd (origineel)
-mengsel gecontroleerd (reed met oliepompje heb toen ook nog in de benzinetank olie 1:50 bijgegooid maar temperatuur daalde hierdoor niet.)
-sproeier afstelling gecontroleerd bougie is koffiebruin
-De thermostaatklep zat al niet meer op de brommer toen ik hem kocht.

verdachte dingen:
-Waterpomp lijkt te werken (als ik gasgeef dan zie ik als de radiator dop eraf is de kvs "woelen" maar kan het zijn dat deze toch niet optimaal pompt?

-De radiateur zelf( ik kan er niet inkijken dus Joost mag weten hoe hij er intern aan toe is maar hij wordt wel warm.)

Als iemand mij nog kan vertellen waar deze temperatuur door wordt veroorzaakt en hoe ik dit kan oplossen hoor ik het heel graag!

P.S.: Ik heb de brommer met dit warme weer alleen nog 's avonds getest toen het koel was.

 

honda fryslan 4-7-2015 9:33 Print reply

Posts: 1914
Zit je uitlaat niet vol met roet?
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Driez 4-7-2015 11:51 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
Zit je uitlaat niet vol met roet?


Ik heb de uitlaat er meerdere malen afgehad en heb er zelfs nog een verloop busje op moeten tikken van 25mm naar 28mm voor de cilinder en ik geloof dat deze nog redelijk schoon was. Kan het ook zijn dat er in die bocht veel roet zit? Tussen de demper en de aansluiting daarvoor zit in ieder geval niks.
 
Viertakt 4-7-2015 13:59 Print reply

Posts: 3586
Ook al andere sproeiers geprobeerd? (Groter) (bougiekleur is indicatie, bruin hoeft niet perse te betekenen dat het goed is.

En zit de radiator niet vol met oxidatie aan de binnenkant? (Vorige eigenaar die het niet zo nauw nam met kvs en er gewoon water inflikkerde) dit kun je vaak al wel zien als je de slangen er af haalt en door er in te kijken

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 4-7-2015 om 14:01 uur.

Cilinderkop niet helemaal vlak?

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 4-7-2015 om 14:02 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 4-7-2015 om 14:02 uur.
 
Viertakt uber alles.
Driez 4-7-2015 15:20 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ook al andere sproeiers geprobeerd? (Groter) (bougiekleur is indicatie, bruin hoeft niet perse te betekenen dat het goed is.

En zit de radiator niet vol met oxidatie aan de binnenkant? (Vorige eigenaar die het niet zo nauw nam met kvs en er gewoon water inflikkerde) dit kun je vaak al wel zien als je de slangen er af haalt en door er in te kijken

Cilinderkop niet helemaal vlak?




Ik ben begonnen met sproeiermaat 82 toen hij te arm liep. nu dus 92 zou in principe goed moeten zijn grotere sproeiermaten zoals 96 vondt ik met de oude cilinder niet fijn om mee te rijden omdat hij gewoon teveel kreeg en niet goed wou wegkomen en bijna verzoop. Houd in gedachten dat ik een 12mm carburateur heb (zat origineel ook op deze brommer)

Radiator heeft hier en daar een paar deukjes maar niks ernstigs. Ook heb ik er toen hij voor het eerst oververhitte er kvs uitgehaald. Aan de slangen en zover ik in de radiateur kan kijken zie ik ook geen oxidatie zitten.

Dit is een 200 km oude cilinderkop van een kameraad van mij dus lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat deze niet vlak is. Ook met de oude cilinderkop werd de brommer te warm en begon deze kvs te spuiten dus het lijkt met niet dat het hieraan ligt.

dankuwel voor het meedenken

 
Driez 5-7-2015 14:30 Print reply
Posts: 18
Ik heb een waterpomp revisie setje besteld en nieuwe blokolie gekocht. Deze ga ik er aankomende week als de set binnen is opzetten. Hopelijk helpt het zo niet. Dan is het alsnog fijn omdat vervangen te hebben.
 
Aprilia RX 50 2003 5-7-2015 14:59 Print reply

Posts: 6717
Waterpomp is erg makkelijk te controleren of deze werkt.

Dekseltje er af en de brommer even aanlopen/kicken/startmotor.

Als hij nog mee draait met de motor, maar je kunt hem niet draaien met de hand dan werkt hij nog.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-7-2015 17:27 Print reply

Posts: 8593
Thermostaat misschien. Een nieuwe cylinder gaat zo al een tijdje goed warm worden, als je thermostaat dan niet genoeg open gaat, blijft je cylinder te warm.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 5-7-2015 17:33 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Thermostaat misschien. Een nieuwe cylinder gaat zo al een tijdje goed warm worden, als je thermostaat dan niet genoeg open gaat, blijft je cylinder te warm.




Als deze defect is blijft hij 99/100 keer helemaal open staan. Tenzij hij echt vast gerot zit.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-7-2015 21:16 Print reply

Posts: 8593
Ik zie nu ook in je beginpost dat de thermostaat er al niet meer op zat toen je hem kocht. Dat duidt allemaal tesamen op een probleem dat nog niet is aangepakt. Check even je big end speling misschien. Kijken kost ook weer niets.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Driez 6-7-2015 1:00 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zie nu ook in je beginpost dat de thermostaat er al niet meer op zat toen je hem kocht. Dat duidt allemaal tesamen op een probleem dat nog niet is aangepakt. Check even je big end speling misschien. Kijken kost ook weer niets.


Ik heb wel even gevoeld aan de krukas maar hier zat niet echt veel speling op naar mijn mening nu heb ik ook niet veel ervaring met sleutelen aan blokjes maar volgens mij was dat wel oke.
De missende thermostaat duidt inderdaad op een probleem maar deze kan ik nog niet vinden...

Ik wou vandaag dus de waterpomp controleren nu is het zo dat een van de imbus bouten rond is gedraaid vanbinnen door een van de vorige eigenaren... ook lekker morgen dus maar even een gleuf in slijpen en met een platkop proberen open te krijgen. En een nieuwe bout hiervoor zien te krijgen.


 
Aprilia RX 50 2003 6-7-2015 18:21 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Driez
[...]


Ik heb wel even gevoeld aan de krukas maar hier zat niet echt veel speling op naar mijn mening nu heb ik ook niet veel ervaring met sleutelen aan blokjes maar volgens mij was dat wel oke.
De missende thermostaat duidt inderdaad op een probleem maar deze kan ik nog niet vinden...

Ik wou vandaag dus de waterpomp controleren nu is het zo dat een van de imbus bouten rond is gedraaid vanbinnen door een van de vorige eigenaren... ook lekker morgen dus maar even een gleuf in slijpen en met een platkop proberen open te krijgen. En een nieuwe bout hiervoor zien te krijgen.




Zijn standaard maten bouten, gewoon bij je lokale bouwmarkt te krijgen. Iig M6 draad, volgens mij 16mm maar dat weet ik niet zeker.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Driez 8-7-2015 16:15 Print reply
Posts: 18
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Zijn standaard maten bouten, gewoon bij je lokale bouwmarkt te krijgen. Iig M6 draad, volgens mij 16mm maar dat weet ik niet zeker.


Ik heb ze er net uitgehaald en ze hebben alle 3 een andere maat en eentje is wel erg speciaal ;') zie hier: http://nl.tinypic.com/r/5vul3l/8 die lange is volgens mij m6x55

Ik kan de waterpomp wel draaien als ik wat kracht zet ik hoor dan ook de krukas bewegen. Hij draait ook nog gewoon mee als ik kick. Nu is mijn volgende vraag hoe reviseer ik deze waterpomp? Ik neem aan dat de blokolie er dan ook afmoet etc. moet de hele rechterdeksel eraf? of is dat niet nodig?
Hier foto's:
http://nl.tinypic.com/r/2v82tyb/8
http://nl.tinypic.com/r/b7jqmw/8

Bedankt voor alle informatie tot nu toe

 
Aprilia RX 50 2003 8-7-2015 17:15 Print reply

Posts: 6717
De hele koppelingsdeksel moet er af ja. Gezien aan de achterkant het tandwiel op het asje vast zit.

Olie moet er dus ook uit.

Edit: Normaal zit die lange er in (waarvan ik de maat niet uit het hoofd weet). En 2 dezelfde. Het kan zijn dat iemand een keer 1 vervangen heeft. Iig zijn beide maten bij de bouwmarkt te krijgen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 8-7-2015 om 17:16 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Driez 25-10-2015 16:33 Print reply
Posts: 18
Na een hele lang tijd weggeweest te zijn ga ik nu weer met de brommer bezig. Ik heb ongeveer vier maanden terug een brommerongeluk gehad waarvan ik nogsteeds aan het revalideren ben. Ik kan sindskort weer korte stukjes lopen dus kan ik ook weer sleutelen ;D.

Ik heb al een tijdje een revisie setje liggen en nieuwe bouten en denk dat ik de waterpomp ook wel nodig moet reviseren hier een paar foto's van hoe het waterpomphuis en de schoepen er nu uitzien:

http://tinypic.com/r/11tlfgo/8
http://tinypic.com/r/2zswab9/8
http://tinypic.com/r/idfack/8

Nu zei een kameraad van mij dat dit (die afgesleten schoepen) geen kwaad konden en dat ik die waterpomp opzich mooi zo kan laten zitten. Nu vraag ik me dus af wat is wijsheid?

De brommer werdt nogsteeds te warm dus dit is een van de laatste dingen die ik kan bedenken. Ook heb ik de radiateur gespoeld met kokend azijn en dit er een nacht in laten zitten. Hierna heb ik hem omgespoeld en doorgespoten met perslucht.
 
Aprilia RX 50 2003 25-10-2015 20:23 Print reply

Posts: 6717
Tenzij de waterpomp lekt lekker laten zitten, ziet er niet verkeer uit.

Als je er aan probeert te draaien zit hij dan vast of kan hij los bewegen.

Als hij los kan bewegen is 1 van de delen er achter af geknapt en moet je die vervangen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 11450 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved