Gegroet!
Nieuwe user komt zich aanmelden en wil graag mijn Tomos probleem voorleggen in de hoop dat iemand mij kan vertellen welke stap ik moet zetten
Onlangs een 2e hands Tomos gekocht. Geheel standaard, reed 25 max. Optrekken vloeiend, geen probleem met alleen wel dat vervelende geratel en onrustige situatie op de topsnelheid. Tijdens volgas het constante gevoel van inhouden, alsof ik constant even in de rem kneep. Het voelde aan alsof ie wel wil, maar dan weer terug inzakte. Op lange stukken redelijk funest voor een leuke rit.
Als eerst op aanraden de ontsteking op bromstand gezet.
Vervolgens luchtfilter bekeken (onlogisch stuk plastic vol met kieren) en gezien dat de prop niet aanwezig is
De snor uitlaat met zo een bocht er af gehaald en een standaard-snel 26mm eronder gezet. Resultaat: iets harder (max 33) met nog steeds dat gestotter en gehaper met volgas.
Sproeier 52 erin gezet: slecht optrekken, lagere topsnelheid, nog steeds gestotter
Sproeier 50 erin gezet, iets beter, nog steeds dat ellendige gestotter/gehaper. Heb 25km volgas gereden met deze sproeier en direct na het stoppen de bougie bekeken; tegen het grijze aan, in ieder geval niet koffiebruin.
Op dit punt begon ik het vervelend te vinden en voor de lol sproeier 49 erin gezet. Resultaat : vlekkeloos optrekken naar de top, maar nog steeds gehaper en gestotter, al voelt het bijna aan alsof het iets minder is dan met de grotere sproeiers. Het is hoe dan ook nog steeds onrustig rijden, ook met 49 ( waarom toont de bougie aan dat benzinetoevoer laag is [grijze tint] om vervolgens beter te presteren [op het nog steeds aanwezige gehaper na] terwijl eigenlijk een grotere sproeier er in zou moeten, met name dan ook door het plaatsen van een standaard-snel uitlaat?? )
Wat kan ik op dit punt nog gaan doen? Ik snap er al weinig van maar op deze wijze is het helemaal onduidelijk !
Tandwielen (achter) veranderen?
HD cilinder kop erop?
Ontsteking staat fout ?
Spruitstuk begrenzer de boosdoener ?
Iets anders??
Alles op de uitlaat en de bromstand van ontsteking na is standaard.
Dus nog een spruitstuk begrenzer er in, een 14/9 carburateur, standaard tandwielen, etc.
Ik hoef niet harder dan 37 wegens mogelijke bekeuringen, maar wil voornamelijk op lange stukken niet het gevoel hebben dat er constant iemand ergens een remmetje zit in te knijpen. De Tomos wil wel, maar dan weer niet,... dan voel je um weer wat bijtrekken en dan gaat ie weer ratelen/haperen. Het gaat dus alleen maar om dat gehaper op volgas.
Alle input wordt zeer gewaardeerd
Dit bericht is gewijzigd door Yaroon op 13-5-2015 om 1:50 uur.