Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #68673 - Prox / Vertex zuiger voor Honda HM1...
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 8143 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
mini89 |
27-4-2015 21:12 |
Posts: 495 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Hallo,
Al een langere tijd rij ik met HM167 cilinders (belgische ori snel 50cc voor honda mb/mt). Een brommer rij ik met deze cilinder met een kolben schmitt zuiger. De andere brommer rij ik met een vertex zuiger van nsr/mbx.
Nu merk ik dat ik met de kolben schmitt zuiger meer toeren kan maken, mogelijk doordat de zuiger aan de inlaatzijde geen spoelpoort o.i.d. heeft.
Nu denk ik mijn vertex zuiger te vervangen voor een prox zuiger die wel een dichte inlaat heeft, maar hoe is de kwaliteit van prox zuigers? Ik lees verschillende verhalen. Zelf overweeg ik geen dmp of meteor, want daar heb ik slechte ervaringen mee.
Iemand hier ervaringen met prox, of een advies?
prox is wel ok
beste een origineel zuigertje er in
|
|
|
|
Viertakt |
28-4-2015 13:39 |
Posts: 3586 |
Ik meen dat een MTMB zuiger de pistonpen lager heeft zitten dan een MTXMBXNSR, waardoor je meer compressie hebt.
Overigens staat bij de MTXMBXNSR zuiger de pistonpen op een andere plek uit het midden(is een naam voor, kan ik even niet op komen) om leibaankrachten anders over je cilinder te verdelen, ik weet iig dat een MT zuiger in een NSR erg hard slijt aan de inlaat kant doordat de leibaankrachten verkeerd zijn
Leesvoer:
www.mopedarmy.com/forums/read.php?7,2768177,2768177#msg-2768177
ProX en Meteor heb ik goede ervaringen mee, DMP als je ze goed afwerkt zijn ook wel prima, alleen zijn de zuigerveren wat sneller op dan bij duurdere merken. (Hoewel ik een DMP in een Belg GE2 heb gedrukt van een kameraad, die bij mishandeling (lees niet goed warm rijden) behoorlijk lang binnen de tolerantie bleef. (15k km)
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-4-2015 om 13:42 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-4-2015 om 13:44 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
WestlandMB |
28-4-2015 18:12 |
Posts: 1338 |
Bedankt voor de reacties.
Over de kwaliteit van vertex heb ik niks aan te merken. Rijd perfect in de Honda cilinder, alleen wil ik een hoge kwaliteit zuiger zonder open inlaatzijde bij de zuiger. Hiervoor heb ik een Prox gevonden en wil dit proberen.
Als ik jullie reacties leest is het wel goed. Ik zie alleen dat de vertex 33 euro kost en de prox 38 euro. Vertex lijkt me beter van kwaliteit, maar ik gok hem denk maar op de prox in de hoop dat me cilinder meer toeren gaat maken met een dichte zuiger.
|
|
|
|
Henk-88 |
29-4-2015 0:51 |
Posts: 26703 |
Er is Prox en er is Phix en ze zitten in hetzelfde doosje, alleen de naam verschilt.
Van Prox weet ik dat ze de zuigers aardig rond hebben, van goedkope merken is dat meer ovaal.
Misschien is Phix even rond maar daar heb ik geen ervaring mee.
Let op het doosje!
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
WestlandMB |
29-4-2015 18:45 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Er is Prox en er is Phix en ze zitten in hetzelfde doosje, alleen de naam verschilt.
Van Prox weet ik dat ze de zuigers aardig rond hebben, van goedkope merken is dat meer ovaal.
Misschien is Phix even rond maar daar heb ik geen ervaring mee.
Let op het doosje!
Prijsverschil is dan ook best wel aanwezig.
http://bromfietsshop...p;artikelNr=BO854526
Binnenkort is het blokje af en zal ik jullie laten horen hoe tevreden ik erover bent.
|
|
|
|
Henk-88 |
30-4-2015 4:01 |
Posts: 26703 |
Prijsverschil valt wel mee..
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
WestlandMB |
17-7-2015 15:45 |
Posts: 1338 |
Inmiddels bezig geweest met een nieuwe prox zuiger.
Vergeleken met de Vertex zuiger zal het beter zijn, dat zie je wel aan de foto's hieronder. De Vertex zuiger had ongeveer 7000km gelopen en maakte 10.500 toeren.
Vertex veer na 7000 km (ruim 2,5mm tussen de uiteinden)
Nieuwe Prox veer over de oude Vertex veer heen
Ik had ook met de carburateur wat gerommeld voor een andere brommer, dus nu loopt hij nog niet heel mooi. Ook had ik het blok over gebouwd in nieuwe carters, omdat de oude veel gebroken stukken hadden. Met dezelfde afstelling als voorheen heb ik nu een dikke stotter rond de 5000 a 6000 toeren.
Nu eerst maar eens de ontsteking nog verder vervroegen, misschien lost dat iets op. Met sproeier 95, origineel luchtfilter met grote langen en 18mm keihin moet ik op de goede weg zijn.
Door het verschil in compressie is het eigenlijk ook niet te zeggen of het veel prestatieverschil geeft om een inlaat in de zuiger te hebben.
Hopelijk het blokje voor dinsdag de 28e goed draaiend, want dan moet de honda mij meenemen op vakantie
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ik meen dat een MTMB zuiger de pistonpen lager heeft zitten dan een MTXMBXNSR, waardoor je meer compressie hebt.
Overigens staat bij de MTXMBXNSR zuiger de pistonpen op een andere plek uit het midden(is een naam voor, kan ik even niet op komen) om leibaankrachten anders over je cilinder te verdelen, ik weet iig dat een MT zuiger in een NSR erg hard slijt aan de inlaat kant doordat de leibaankrachten verkeerd zijn
Leuk verhaal allemaal, maar met het blote oog zie ik geen verschil in de hoogte van de pistonpen tussen een vertex (nsr) en prox (mt). Wat wel zo is dat de prox zuiger een mooiere vulling geeft op een 50cc cilinderkop. De vertex zuiger is er plat.
Die leibaankrachten boeit ook weinig, want gietijzer kan je gemakkelijk poetsen/honen. Als blijkt na een x aantal kilometer dat prox minder is als vertex zal er gewoon weer een vertex in gaan als de prox op is.
Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 17-7-2015 om 15:48 uur.
|
|
|
|
Gerard1793 |
18-7-2015 14:48 |
Posts: 4006 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]
Leuk verhaal allemaal, maar met het blote oog zie ik geen verschil in de hoogte van de pistonpen tussen een vertex (nsr) en prox (mt). Wat wel zo is dat de prox zuiger een mooiere vulling geeft op een 50cc cilinderkop. De vertex zuiger is er plat.
Die leibaankrachten boeit ook weinig, want gietijzer kan je gemakkelijk poetsen/honen. Als blijkt na een x aantal kilometer dat prox minder is als vertex zal er gewoon weer een vertex in gaan als de prox op is.
Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 17-7-2015 om 15:48 uur.
Wat is dat nou voor argument, voorkomen is toch beter dan genezen :')
Verder kun je de zuigers even vergelijken door de pistonpen half in beide zuigers te steken, zo kun je het verschil in hoogte mooi zien.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
WestlandMB |
20-7-2015 22:03 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
[...]
Wat is dat nou voor argument, voorkomen is toch beter dan genezen :')
Verder kun je de zuigers even vergelijken door de pistonpen half in beide zuigers te steken, zo kun je het verschil in hoogte mooi zien.
Ja dat is zeker waar, maar toen ik de zuigers echt naast elkaar had kon in het verschil niet met het blote oog zien. Het verschil van de bolling van de zuigerkop valt veel meer op als de mogelijke mm hoogte verschil van de pen.
Ik merk dat de prox meer compressie heeft, logisch nieuw en nog niet versleten zoals ze vertex was.
Wat ik eigenlijk bedoelde met die leibaankrachten is dat bij de hm167 cilinder oppoetsen / boren en een nieuwe zuiger monteren ook niet veel werk is. Als ik bij me malossi van de mbx80 kijkt zie je ook dat de cilinder niet ongelijkmatig slijt door de vorm van de zuiger, daar hoor ik toch ook weinig over.
Vertex of prox is eigenlijk moeilijk te beantwoorden. Met beide tot nu toe goede ervaringen al zal ik nu eerst mijn ontsteking verder afstellen.
|
|
|
|
Dit topic is 8143 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|