Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - mikuni / dellorto sproeiers

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 843 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6865 - mikuni / dellorto sproeiers
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2728 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robert 2-1-03?09:16 Print topicpost

Posts: 900
Zijn de maten precies even groot, bijvoorbeeld as ik van allebei sproeier 100 neem dat ze ook allebei 1mm zijn?

En wie kan mij ongeveer een richtmaat geven om mijn mt af te stellen, heb een 70cc en een 24mikuni met powerfilter
er zit nu een sproeier 100 in, lijkt mij wat klein, als dat 1mm is. Gas reactie is ook niet wat je zegt super, en in de 1 en 2 gaattie wel goed maar in de 3 en 4 niet
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

Ralf 2-1-03?10:50 Print reply

Posts: 9073
Nee.
 
Joost 2-1-03?13:06 Print reply
Posts: 1108
Mikunie 6-kant word aangegeven in cc brandstof dat er in x seconden door kan stromen. De ronde (o.a dellorto) sproeiers worden aangegeven in met de nominale diameter van het gat.
 
It is going to be a Endless summer...
YAMAHAFREAK 2-1-03?14:34 Print reply
Posts: 1001
Quote:
Originally posted by: Joost

Mikunie 6-kant word aangegeven in cc brandstof dat er in x seconden door kan stromen.

dat is dan ook vreemd
bij hogere toerentallen kan er meer benzine per seconde doorheen vanwege de hogere aanzuigkracht dus hoe leg je dat dan uit?
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Blukaap 2-1-03?15:38 Print reply

Posts: 10006
Wat er door KAN stromen staat er ook.
 
Bastila is lief
Jan van Elderen 2-1-03?16:05 Print reply

Posts: 555
lol
 
*blurk*
Joost 2-1-03?16:36 Print reply
Posts: 1108
Het is een ijkings waarde en dus bij een vaste druk uigevoert..

Maar het effect van de luchtsnelheid in de carberateur heeft trouwens niet eens zo'n hele grote invloed op de doorstroom. (ff voor mister wise-guy) .

Massa stroom M = V_fuel*A*Rho_fuel.

De enigste variable is hier V_fuele. Vfuele word bepaald door het druk verschil tussen de venturie en de vlotterkamer.

De druk in de venturie Po word beschreven door (bernoulie):

Pt = Po + 1/2*Rho_lucht*V_lucht^2

Pt is hier de totale druk of wel de atmospherische druk.

Po = 1/2*Rho_lucht*V_lucht^2 - Pt

Hiermee hebben we de druk in de venturie al beschreven als een functie van de luchtsnelheid in de venturie. V_fuele kunnen we nu op een gelijke manier uit drukken in V_lucht.

Bernoulie weer:

Pt=Po+1/2*Rho_fuel*V_fuele^2

Pt-Po=1/2*Rho_fuel*V_fuele^2

Po hadden we al gedefineerd als een functie van V_lucht dus,

Pt-(1/2*Rho_lucht*V_lucht^2 - Pt) = 1/2*Rho_fuele*V_fuele^2.

1/2*Rho_lucht*V_lucht^2=1/2*Rho*V_fuele^2.

Rho_lucht*V_lucht^2=Rho_V_fuele^2)

1.095*V_lucht=3.162*V_fuele
(Rho_lucht = 1.2, Rho_fuele = 10 (is eigenlijk te lager)).

V_fuele = 2.8 * V_lucht

Dus:

M = 2.8 * V_lucht * A * Rho_fuele.

Snapie???!!!


(en dit alles ook nog es zonder rekening te houden met het hoogte verschil tussen vlotter kamer en de venturie. En laat staan de visicositeit, dus niet ouwehoeren over toerentalen en massastroom door een sproeier.)

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 2-1-03 16:42]
 
It is going to be a Endless summer...
YAMAHAFREAK 2-1-03?17:42 Print reply
Posts: 1001
:n :n :n
zo nadrukkelijk hoeft t ook niet

maarre als je met zulke dure formules op de proppen kunt komen waarom kun je dan niet fatsoenlijk venturi en fuell spellen?

en ze zijn idd niet echt duidelijk neej...

[Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 2-1-03 20:43]
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
robert 2-1-03?18:08 Print reply

Posts: 900
Ah oke, maar wat is ongeveer een richt maat voor mijn setup (70cc 24mikuni) er zit nu een 100 mikuni in...
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
wipe-out 2-1-03?19:23 Print reply

Posts: 7672
wat voor luchtfilter heb je?

met ori lichtfilter, ergens tussen de 100 - 115 keihin ofzo? (let op, keihin maten, geen mikuni)
 
huh 2-1-03?19:52 Print reply
Posts: 1755
Hehehe die formules . Ik haat formules op de computer, dat leest gewoon voor geen meter vind ik.

Trouwens formules (wiskunde enzo) en taal hebben niks met mekaar te maken. Vaak kan iemand het ene beter en het ander minder, maar goed.

Nou over die sproeiers, ik kan me best voorstellen dat die MT nie door z'n 3e en 4e heentrekt met sproeier 100!!! Ik heb sproeier (mikuni) 150 op een 50 snel (heb ik al 312 keer gezegd ofzo maar goed ) en dit rijdt prima. Dus ik denk dat je sproeier veel te klein is!
 
robert 2-1-03?23:07 Print reply

Posts: 900
ja ik heb in ieder geval geen 6kants sproeiers, maar gewone ronde. Zijn dat dan keihin sproeiers?
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
wipe-out 3-1-03?00:38 Print reply

Posts: 7672
ja, dat zijn keihins, maar dat kunnen ook dell'ortho sproeiers zijn (maar die maatvoering is bijna gelijk, hoorde ik van harrie).
 
Blukaap 3-1-03?00:58 Print reply

Posts: 10006
Hopelijk .

Maar volgens mij gebruiken veel mensen dell'orto sproeiers in keihin carburateurs (en ook in mikuni), dus het zal allemaal wel.
 
Bastila is lief
barry 3-1-03?11:12 Print reply

Posts: 7387
en in hoeverre komt keihin met dellorto sproeiers overeen?
 
He?
Joost 3-1-03?11:31 Print reply
Posts: 1108
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK
maarre als je met zulke dure formules op de proppen kunt komen waarom kun je dan niet fatsoenlijk venturi en fuell spellen?


Nouw jha, dat zegt al weer genoeg over je zelf...

Over dat spellen, jha ik heb nu eenmaal een behoorlijke zware vorm van dyslexie, kan ik ook niks aandoen. Soms heb ik geen zin om alles wat ik type door de spellings checker te halen, dus ga daar nouw niet over zeiken.

Verschil dell'ortho en khein : geen, beide gebruiken de nominale diameter. Echter de doorstroming van de sproeiers kan natuurlijk wel anders zijn omdat ze een iets andere vorm hebben. Daarom zijn mikunie maten opzich beter.

Afstellen: Kijk es ff in het
[URL[t]]http://www.brommerforum.nl/faq.asp?action=view&id=48[/t]FAQ[/URL]. Igg. hoofd sproeier stel je af door naar je bougie beeld te kijken. Er is geen "richt lijn" voor het afstellen. Je afstelling kan zelfs met exact de zelfde cilinder, uitlaat en carb nog zo 10 maten verschillen.

50cc imitatie getuned +- 230
70cc imitatie normaal +- 130
70cc imitatie getuned +- 120
70cc imitatie versleten +-150
70cc mallossie normaal +- 100

Het zegt dus allemaal niks. Neem de tijd om je carbarateur goed aftestellen, dat scheelt een hoop vermogen en ook heel wat vastlopers.



ps:

v_fuel = snelheid van de brandstof door de sproeier.
V_lucht = snelheid van de lucht door de venturie.
Rho_fuel = dichtheid van de brandstof.
Rho_lucht = dichtheid van de lucht.
A = doorsnede oppervlak van de sproeier.

Bernoullie (versimpeld):

Pt = Po + 1/2 * Rho * v^2.

Pt = totale druk = atmospherisch.
Po = de statische druk.
1/2 * Rho * V^2 = dynamische druk.
 
It is going to be a Endless summer...

Dit topic is 2728 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved