Het is een ijkings waarde en dus bij een vaste druk uigevoert..
Maar het effect van de luchtsnelheid in de carberateur heeft trouwens niet eens zo'n hele grote invloed op de doorstroom. (ff voor mister wise-guy) .
Massa stroom M = V_fuel*A*Rho_fuel.
De enigste variable is hier V_fuele. Vfuele word bepaald door het druk verschil tussen de venturie en de vlotterkamer.
De druk in de venturie Po word beschreven door (bernoulie):
Pt = Po + 1/2*Rho_lucht*V_lucht^2
Pt is hier de totale druk of wel de atmospherische druk.
Po = 1/2*Rho_lucht*V_lucht^2 - Pt
Hiermee hebben we de druk in de venturie al beschreven als een functie van de luchtsnelheid in de venturie. V_fuele kunnen we nu op een gelijke manier uit drukken in V_lucht.
Bernoulie weer:
Pt=Po+1/2*Rho_fuel*V_fuele^2
Pt-Po=1/2*Rho_fuel*V_fuele^2
Po hadden we al gedefineerd als een functie van V_lucht dus,
Pt-(1/2*Rho_lucht*V_lucht^2 - Pt) = 1/2*Rho_fuele*V_fuele^2.
1/2*Rho_lucht*V_lucht^2=1/2*Rho*V_fuele^2.
Rho_lucht*V_lucht^2=Rho_V_fuele^2)
1.095*V_lucht=3.162*V_fuele
(Rho_lucht = 1.2, Rho_fuele = 10 (is eigenlijk te lager)).
V_fuele = 2.8 * V_lucht
Dus:
M = 2.8 * V_lucht * A * Rho_fuele.
Snapie???!!!
(en dit alles ook nog es zonder rekening te houden met het hoogte verschil tussen vlotter kamer en de venturie. En laat staan de visicositeit, dus niet ouwehoeren over toerentalen en massastroom door een sproeier.)
[Dit bericht is ge-edit door Joost op 2-1-03 16:42] |