Brommergek2015 |
21-3-2015 13:44 |
Posts: 2 |
Ik zit er ook over na te denken om een brommer te kopen.
Ik ga 43,7 km naar school reizen, 87,4 per dag en 437 per week.
Maar vroeg me af, hoe veel duur is de onderhoud?
En wat betalen jullie voor de verzekering en wat voor verzekering raden jullie aan?
Welk merk brommer is nou echt goede kwaliteit en rijdt zonder al te veel problemen?
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
21-3-2015 16:06 |
Posts: 6717 |
Eigenlijk alle vrij nieuwe A-merk brommers rijden vrij probleemloos als ze hun onderhoud krijgen.
Ketting/tandwielen eens in de ca 10000 km, blokolie eens in de 6000km. Zo af en toe een nieuw bougietje, remblokjes etc.
Preventief onderhoud is een keer ยค150 in het jaar.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
appie198 |
22-3-2015 20:14 |
|
Aprilia RX 50 2003 |
22-3-2015 21:16 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: appie198
heb nog wel een gereviseerde malaguti xsm staan
http://www.marktplaa...&previousPage=lr
Goed merk, komt vrijwel 1 op 1 overeen met de Yamaha DT dus gewoon goede kwaliteit.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
ride all day |
22-3-2015 23:33 |
Posts: 37 |
nou heb ik zelf nog een oude yamaha dtr uit 1985 staan deze heb ik nu iets meer dan een jaar en ik heb er ook vrijwel nooit problemen mee zou ik die 100 km per dag ook op deze brommer kunnen afleggen of raden jullie dat af?
(het zijn de zelfde blokjes als dtmx van 1982 tot 1989 en rd van1982 tot 1989 alleen dan met cdi i.p.v contactpuntjes)
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
23-3-2015 14:07 |
Posts: 6717 |
In principe is het model er wel geschikt voor, als hij door goed onderhoud in vrijwel technische nieuwstaat verkeert.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
ride all day |
23-3-2015 21:46 |
Posts: 37 |
hij is idd vrijwel in nieuwestaat ik heb hem een half jaar terug compleet opgeknapt, blokrevisie was echter niet nodig want hij liep/loopt als het zonnetje dus heb ik de olie vervangen en een nieiwe bougie erin en hopaa het rijd goed
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
24-3-2015 1:03 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ride all day
hij is idd vrijwel in nieuwestaat ik heb hem een half jaar terug compleet opgeknapt, blokrevisie was echter niet nodig want hij liep/loopt als het zonnetje dus heb ik de olie vervangen en een nieiwe bougie erin en hopaa het rijd goed
Met dat soort afstanden kan het nooit kwaad om van te voren even een revisie te doen. Op het moment dat je hem gaat horen ben je eigenlijk te laat.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Viertakt |
25-3-2015 1:37 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
Met dat soort afstanden kan het nooit kwaad om van te voren even een revisie te doen. Op het moment dat je hem gaat horen ben je eigenlijk te laat.
Hoezo als je hem hoort is het te laat?
De wisselbak en benzinepomp van mn golf hebben ook zolang als ik hem had gejoeld, bijna 150k km. geluid maken is niet erg, zodra het in korte tijd erger wordt is het tijd om de zooi open te trekken.
En mn puch rammelde alles aan, krukaslagers, koppeling, secundaire as, ding heeft ook vele kilometers misbruik doorstaan. En de nieuwe eigenaar rijdt er ook nogsteeds vrolijk een goed jaar op rond zonder ergens naar te kijken.
Maar over lagers, zodra ze soepel zonder geluid lopen en geen voelbare speling hebben liet ik ze mooi zitten.
Wat ik zelf meestal even doe bij een blok (dat 100% goed moet zijn) is met een mechanisch stethoscoop even alle lagers beluisteren. Kan ook met een schroevendraaier trouwens.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
25-3-2015 12:27 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Hoezo als je hem hoort is het te laat?
De wisselbak en benzinepomp van mn golf hebben ook zolang als ik hem had gejoeld, bijna 150k km. geluid maken is niet erg, zodra het in korte tijd erger wordt is het tijd om de zooi open te trekken.
En mn puch rammelde alles aan, krukaslagers, koppeling, secundaire as, ding heeft ook vele kilometers misbruik doorstaan. En de nieuwe eigenaar rijdt er ook nogsteeds vrolijk een goed jaar op rond zonder ergens naar te kijken.
Maar over lagers, zodra ze soepel zonder geluid lopen en geen voelbare speling hebben liet ik ze mooi zitten.
Wat ik zelf meestal even doe bij een blok (dat 100% goed moet zijn) is met een mechanisch stethoscoop even alle lagers beluisteren. Kan ook met een schroevendraaier trouwens.
Het hangt natuurlijk van je maatstaven af. Een puch die rammelt en doet is niet zo heel erg. Als het belangrijkste dat je er mee doet naar je middelbare school gaan is. Als je dan stil staat is er niks aan de hand.
Het wordt een ander verhaal als je voor de baas werkt en een verantwoordelijke/belangrijke taak hebt. Dan moet je er van uit kunnen gaan dat het heel blijft en absoluut niet stopt.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Viertakt |
25-3-2015 15:01 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
Het hangt natuurlijk van je maatstaven af. Een puch die rammelt en doet is niet zo heel erg. Als het belangrijkste dat je er mee doet naar je middelbare school gaan is. Als je dan stil staat is er niks aan de hand.
Het wordt een ander verhaal als je voor de baas werkt en een verantwoordelijke/belangrijke taak hebt. Dan moet je er van uit kunnen gaan dat het heel blijft en absoluut niet stopt.
Dat een bromfiets/auto/fiets/bus/trein een keer kapot loopt is overmacht en daar mag je in principe niet op afgestraft worden.
Echter als het eerder regel dan uitzondering wordt dat je laat bent omdat je brommer een barrel is moet je jezelf eens achter de oren krabben en actie ondernemen en de zooi eens fixxen, dat ben ik met je eens. Maar zelfs de betrouwbaarste brommer heeft wel eens een slechte dag, en omdat hij 1 keer kuren heeft ga ik niet direct het hele ding reviceren.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
25-3-2015 15:14 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Dat een bromfiets/auto/fiets/bus/trein een keer kapot loopt is overmacht en daar mag je in principe niet op afgestraft worden.
Echter als het eerder regel dan uitzondering wordt dat je laat bent omdat je brommer een barrel is moet je jezelf eens achter de oren krabben en actie ondernemen en de zooi eens fixxen, dat ben ik met je eens. Maar zelfs de betrouwbaarste brommer heeft wel eens een slechte dag, en omdat hij 1 keer kuren heeft ga ik niet direct het hele ding reviceren.
Nouja als je werk hebt in de technische dienst, ambulance etc etc dan mag het gewoon niet falen omdat de kosten te hoog zijn.
Laten we wel wezen dat het loon er dan meestal ook naar is.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
kakuciao |
31-3-2015 17:43 |
Posts: 5 |
Hallo, ik heb een ciao snor uit 2005, hij is compleet standaard en loopt maar 25, ik wil hem graag opvoeren, ik wil er een 65 cc malossi cilinder en een gianelli citypower uitlaat onder zetten. is dit een goede setup en hoe snel ga ik dan ongeveer ?
mvg Luka
|
|
|
|
Viertakt |
1-4-2015 14:27 |
Posts: 3586 |
180 kilometer kun je er wel mee lopen.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
thomastikken |
2-4-2015 17:49 |
Posts: 94 |
Als je hem uit een vliegtuig gooit
|
|
|
|