Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - derbi senda nauwelijks starten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1162 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68615 - derbi senda nauwelijks starten
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7891 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

thomzzz 25-2-2015 18:40 Print topicpost
Posts: 40
en binnen 2 dagen doet de 2e brommer ook al moeilijk.
net wou ik men senda starten, brommer sloeg na 1 kick aan, liep een halve seconde en sloeg toen weer af.
na wat proberen en checken kwam ik erachter dat de bougie niet vonkte, was niet verkoold of vies maar vonkte gewoon niet meer.
andere bougie erin en de brommer stond meteen aan en bleef nu wel lopen.
even naar de plaatselijke albert heijn geweest, stap op de brommer kick 1 keer start meteen loopt een halve seconden en valt weer uit. (brommer was nog redelijk warm stond misschien net een kwartiertje stil).
dus weer wat proberen en checken en uiteindelijk na een half rondje aanrennen op de parkeerplaats (en dat is een grote parkeerplaats) kwam er weer leven in de tent.
brommer loopt verder goed stationair, rookt en ruikt normaal en rijd ook gewoon prima.
starten deed die nooit perfect maar dit is wel heel ernstig.
viel me ook op dat er soms een klein piep geluidje is als je gas geeft, niet uit het blok maar wel vooruit de brommer weg (klinkt alsof er een vogeltje inzit ).
2 dagen geleden ben ik trouwens nog door een flinke hap modder heen getoerd, daarna startte die ietsie slechter (natte bende) maar niet zo slecht als vandaag.
slechte vonk of mengsel?

iemand die iets weet? ik hoor het graag!
 
gas d'r bi-j!

appie198 1-3-2015 13:48 Print reply
Posts: 7
hoeveel compresie heb je je zuigerveren kunnen op zijn

 
thomzzz 5-3-2015 21:36 Print reply
Posts: 40
als er te weinig compressie is moet ie toch ook slecht stationair draaien en rijden? want dat doet ie prima... of zeg ik nu iets heel doms?

hoe dan ook hoe kan ik dit testen?
 
gas d'r bi-j!
appie198 9-3-2015 18:39 Print reply
Posts: 7
je kunt een compresie tester kopen die steek je in het bougiegat
 
ReneKunst 10-3-2015 15:20 Print reply
Posts: 77
kan zijn dat je cilinder is vervormd doordat je door de modder bent gereden. als de cilinder warm een volle bak met koude water op de kop krijgt kun je wachten op een vretende zuiger of een vastloper.
dat piepje kan ook best een schurende zuiger zijn.
 
koop nooit wat met een handvat, je komt er mee aant werk.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-3-2015 17:08 Print reply

Posts: 8593
Ik zet in op vocht bij de ontstekingsspoel.
Dat piepen kan onverbrand mengsel zijn dat ongecontroleerd explodeert.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
thomzzz 11-3-2015 9:30 Print reply
Posts: 40
dat mengsel verbrand dan ook niet door het vocht bij de ontsteking? of is het mengsel ook slecht?

en hoe verhelp ik het vochtprobleempje?
 
gas d'r bi-j!
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 11-3-2015 13:56 Print reply

Posts: 8593
Karterkap vliegwielkant losmaken, kijken of je vocht ziet.
Zoja, is het vliegwiel lossen de beste optie. Maar je kan ook proberen het vliegwiel er op te laten en zo alles te drogen.
Handdroog maken met een niet pluizend vodje.
Het laatste vocht met de haardroger drogen.
Als je het vliegwiel niet losmaakt, de brommer in een zeer warme ruimte zetten, en alles zo laten drogen.
Op zich is rijden ook warmmaken, maar dan moet hij starten en blijven draaien.
Als je bougie geen ontsteking geeft, wordt er onverbrand mengsel naar je uitlaat gepompt. Als de uitlaat warm is, kan het mengsel daar nog exploderen. Als mijn vermoeden juist is, hoef je daar niets aan te doen, dat probleem gaat weg zijn als je terug een normale vonk hebt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
thomzzz 11-3-2015 21:47 Print reply
Posts: 40
klinkt goed, kzal het binnenkort proberen.
 
gas d'r bi-j!
Cas DT 11-3-2015 22:54 Print reply

Posts: 3131
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Karterkap vliegwielkant losmaken, kijken of je vocht ziet.
Zoja, is het vliegwiel lossen de beste optie. Maar je kan ook proberen het vliegwiel er op te laten en zo alles te drogen.
Handdroog maken met een niet pluizend vodje.
Het laatste vocht met de haardroger drogen.
Als je het vliegwiel niet losmaakt, de brommer in een zeer warme ruimte zetten, en alles zo laten drogen.
Op zich is rijden ook warmmaken, maar dan moet hij starten en blijven draaien.
Als je bougie geen ontsteking geeft, wordt er onverbrand mengsel naar je uitlaat gepompt. Als de uitlaat warm is, kan het mengsel daar nog exploderen. Als mijn vermoeden juist is, hoef je daar niets aan te doen, dat probleem gaat weg zijn als je terug een normale vonk hebt.


Ooit een derbi senda vliegwiel gezien?
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2015 0:37 Print reply

Posts: 8593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas DT
[...]


Ooit een derbi senda vliegwiel gezien?


http://www.amazon.co...-PLATE/dp/B0067MVLDK



http://www.ebay.co.u...82852R-/231309975767



Aan Derbi werk ik inderdaad niet maar van jou snap ik eigenlijk ook niet zo veel.
Maar misschien kan je het wel uitleggen.


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 12-3-2015 om 0:39 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
thomzzz 31-3-2015 22:42 Print reply
Posts: 40
Na een tijdje toch maar bezig gegaan.
bougie en bougiedop vervangen, kwam al meteen klein beetje water uit de dop zeiken maar de kabel was nog helemaal goed.
klein stukje van de kabel afgehaald uiteraard, en de brommer vonkte goed.
voor de zekerheid ook nog ontsteking bekeken (zo ver als dat kon want voor het vliegwiel was speciaal gereedschap nodig).
hoe dan ook alles vonkte nog goed, de rest gecontroleerd, benzinekraan los en starten maar.
brommer sloeg meteen aan, liep 3 seconden en viel weer uit, nooit meer aankrijgen natuurlijk .
nou bougie er weer uit, en die vonkte niet meer, ff drooggemaakt en hij vonkt weer.
keb de carburateur nog niet los gehad maar ik vermoed dat ie kats verzuipt, of dat het mengsel behoorlijk slecht is.
mengsel heeft namelijk raar bruinig kleurtje en ruikt wat meer naar olie dan normaal.
duuussss ik ben 99% zeker dat vonk niet meer slecht is maar mengsel of dat ie verzuipt, iemand nog andere ideeen? of een oplossing?
 
gas d'r bi-j!
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 2-4-2015 0:54 Print reply

Posts: 8593
Water in de luchtfilter, carb gekomen... ?
Luchtfilter droog maken, terug verzadigen met olie.
Carb aflaten.
Als dat niets oplost, ga je de carb moeten openen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
thomzzz 3-4-2015 10:04 Print reply
Posts: 40
kzou er ff naar kijken maar denk niet dat het dat is, slang naar het luchtfilter ziet professioneel ahum... vastgetaped dus daar moet geen vocht meer bij kunnen.
ik hoorde van een klasgenoot dat misschien men vlotternaald versleten is? daar zit een veertje onder en als die niet meer goed werkt werkt het vlotter ook niet meer, en verzuipt de brommer, nog andere ideeen?
 
gas d'r bi-j!
thomzzz 3-4-2015 13:20 Print reply
Posts: 40
eindelijk brommer ant lopen gekregen, alleen lekt ie brandstof langs de bougie (uit het bougiegat dus) waardoor de brommer gaat stomen als ie iets warm word, toen hek hem dus maar weer uitgezet om eventuele brandjes te voorkomen .
ook liep ie te hoogtoerig stationair, niet volgas ofzo maar wel te hoog, zelf heb ik niet aan de afstelling gezeten.
kga nu even wat dingen checken en start hem zo wel weer.
 
gas d'r bi-j!
thomzzz 3-4-2015 14:31 Print reply
Posts: 40
en zojuist is weer de situatie veranderd .

brommer loopt en rijd nu goed (hopelijk start ie ook goed wanneer die koud is) het enige is dat ie extreem veel rookt (blauw wit) de rook ruikt ook gewoon naar het brandstof mengsel.
dit kan ook komen omdat de 2 takt olie in het vaatje nu behoorlijk oud is (laatste paar maand is de brommer maar weinig gebruikt).
lek is ook niet meer aanwezig (volgende keer moet ik de bougie maar meteen strak vastdraaien).
dus ik ga nog eventjes voorzichtig afstellen, al met al denk ik dat het nu wel goed zit (als de brommer maar goed start wanneer het koud is).
ik zou alvast zeggen: iedereen hartelijk dank voor je hulp! nu heb ik tenminste weer een complete check-up gedaan!

p.s. als jij denkt dat de rook een andere oorzaak heeft meld het dan maar ff.
 
gas d'r bi-j!

Dit topic is 7891 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved