Goedemiddag allen,
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het opknappen van een Tomos A35 Standard (carburateur 14/9, sproeier 52, standaard uitlaat).
Na een tijdje sleutelen heb ik hem aan de praat gereden en reed hij fantastisch. Na verloop van tijd begon hij echter vermogen te verliezen en daarna wilde hij zelfs niet meer starten.
De zuiger bleek echt 'op' te zijn en was dus aan vervanging toe. Aangezien het weekend was en ik dus niet meer op korte termijn aan onderdelen kon komen, heb ik een Puch Maxi zuiger van een maat overgenomen (38mm, wel enkele mm's hoger). Ik had namelijk gelezen dat dat geen probleem was. Aangezien ik toch aan het sleutelen was, heb ik meteen de pakkingen van de cilinder vernieuwd, de carubateur en het luchtfilter verschoond, nieuwe bougie etc etc.
Na dit alles gedaan te hebben startte hij weer en reed hij weer als vanouds. Het enige probleem was dat ik een keer of 10 moest kicken om hem aan de gang te krijgen.
Nu vraag ik mij af: de nieuwe zuiger is een aantal millimeters hoger dan de zuiger die er eerst in zat. Kan dit geleid hebben tot het slechte starten, aangezien hij met de oude zuiger wél met een keer kicken startte.
Ik kreeg de tip om de ontsteking opnieuw af te stellen. Maar voordat ik daar aan wil beginnen, wil ik weten of dat überhaupt nut zal hebben. Of is het gewoon slimmer om er weer een exact dezelfde zuiger in te zetten?
Daarnaast viel mij nog wat op:
- De bougie werd al snel zwart en vochtig. Dat zou kunnen wijzen op een te rijk mengsel. Dit was bij de vorige bougie ook het geval, maar toen startte hij dus wél goed. Is het misschien handig om de sproeier aan te passen?
Bij voorbaat dank.
Dit bericht is gewijzigd door TomosLiefhebber op 7-1-2015 om 17:07 uur.
|