Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tomos A35 probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 688 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68555 - Tomos A35 probleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2302 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TomosLiefhebber 7-1-2015 16:47 Print topicpost
Posts: 7
Goedemiddag allen,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het opknappen van een Tomos A35 Standard (carburateur 14/9, sproeier 52, standaard uitlaat).

Na een tijdje sleutelen heb ik hem aan de praat gereden en reed hij fantastisch. Na verloop van tijd begon hij echter vermogen te verliezen en daarna wilde hij zelfs niet meer starten.

De zuiger bleek echt 'op' te zijn en was dus aan vervanging toe. Aangezien het weekend was en ik dus niet meer op korte termijn aan onderdelen kon komen, heb ik een Puch Maxi zuiger van een maat overgenomen (38mm, wel enkele mm's hoger). Ik had namelijk gelezen dat dat geen probleem was. Aangezien ik toch aan het sleutelen was, heb ik meteen de pakkingen van de cilinder vernieuwd, de carubateur en het luchtfilter verschoond, nieuwe bougie etc etc.

Na dit alles gedaan te hebben startte hij weer en reed hij weer als vanouds. Het enige probleem was dat ik een keer of 10 moest kicken om hem aan de gang te krijgen.

Nu vraag ik mij af: de nieuwe zuiger is een aantal millimeters hoger dan de zuiger die er eerst in zat. Kan dit geleid hebben tot het slechte starten, aangezien hij met de oude zuiger wél met een keer kicken startte.

Ik kreeg de tip om de ontsteking opnieuw af te stellen. Maar voordat ik daar aan wil beginnen, wil ik weten of dat überhaupt nut zal hebben. Of is het gewoon slimmer om er weer een exact dezelfde zuiger in te zetten?

Daarnaast viel mij nog wat op:

- De bougie werd al snel zwart en vochtig. Dat zou kunnen wijzen op een te rijk mengsel. Dit was bij de vorige bougie ook het geval, maar toen startte hij dus wél goed. Is het misschien handig om de sproeier aan te passen?

Bij voorbaat dank.




Dit bericht is gewijzigd door TomosLiefhebber op 7-1-2015 om 17:07 uur.
 

JB1 7-1-2015 17:15 Print reply

Posts: 14881
Die hogere zuiger heeft er voor gezorgd dat de cilindertimingen compleet verneukt zijn.
Mogelijk heeft hij ook tegen de kop aan lopen rammen, ga met je cilinder naar de brommerboer en haal een nieuwe goedpassende zuiger.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
PRO TUNING 7-1-2015 19:05 Print reply

Posts: 4000
Volgens mij is de compressiehoogte van een Tomos en Puch zuiger gelijk hoog, bedoel je misschien totale lengte zuiger??
 
TomosLiefhebber 7-1-2015 19:58 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Volgens mij is de compressiehoogte van een Tomos en Puch zuiger gelijk hoog, bedoel je misschien totale lengte zuiger??


Jep, ik bedoelde er de totale lengte/hoogte van de zuiger zelf mee inderdaad. Het verschil met de standaard Tomos zuiger die ik er eerst op had zitten was volgens mij ongeveer 3mm.

De zuiger was eigenlijk het enige echt nieuwe onderdeel dat ik er op had gezet. Verder had ik niets veranderd. Daarom dacht ik dat het slechte starten te wijten zou kunnen zijn aan de nieuwe zuiger.

 
janh95 8-1-2015 0:24 Print reply

Posts: 426
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TomosLiefhebber
[...]

Daarom dacht ik dat het slechte starten te wijten zou kunnen zijn aan de nieuwe zuiger.



Ja, zoals JB1 al zegt zijn je timing nu compleet anders.
Door dit zou het dus kunnen zijn dat hij een andere lucht/brandstof verhouding mengsel nodig is en vooral onderin. en zou daar door dus heel best slecht kunnen starten nu.

Dus nu kan je 2 dingen doen.
1. je laat het voor wat het is en je stelt je carburateur opnieuw af zodat hij goed loopt en dus ook vlot start. Met alle gevolgen van dien.
2. je de zuiger er weer uit, kijkt of je geen schade hebt aangericht en monteerd originele zuiger. (mocht je schade hebben aangericht vervang/repareer je dat natuurlijk ook)

Dit bericht is gewijzigd door janh95 op 8-1-2015 om 0:25 uur.

Dit bericht is gewijzigd door janh95 op 8-1-2015 om 0:25 uur.
 
You can either agree with me or be wrong!
TomosLiefhebber 8-1-2015 8:44 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: janh95
[...]


Ja, zoals JB1 al zegt zijn je timing nu compleet anders.
Door dit zou het dus kunnen zijn dat hij een andere lucht/brandstof verhouding mengsel nodig is en vooral onderin. en zou daar door dus heel best slecht kunnen starten nu.

Dus nu kan je 2 dingen doen.
1. je laat het voor wat het is en je stelt je carburateur opnieuw af zodat hij goed loopt en dus ook vlot start. Met alle gevolgen van dien.
2. je de zuiger er weer uit, kijkt of je geen schade hebt aangericht en monteerd originele zuiger. (mocht je schade hebben aangericht vervang/repareer je dat natuurlijk ook)

Dit bericht is gewijzigd door janh95 op 8-1-2015 om 0:25 uur.

Dit bericht is gewijzigd door janh95 op 8-1-2015 om 0:25 uur.


Oké dat is duidelijk! Ik ga de cilinder vanmiddag gewoon even open gooien, controleren en voorzien van een nieuwe zuiger. Gelukkig heb ik nog niet heel veel kilometers gemaakt met de huidige zuiger! Bedankt voor je reactie, als alles vervangen is laat ik wel weten of het gewerkt heeft!

 
TomosLiefhebber 8-1-2015 8:45 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Die hogere zuiger heeft er voor gezorgd dat de cilindertimingen compleet verneukt zijn.
Mogelijk heeft hij ook tegen de kop aan lopen rammen, ga met je cilinder naar de brommerboer en haal een nieuwe goedpassende zuiger.


Bedankt voor je reactie! Ik ga er vanmiddag meteen mee aan de slag. Hopen dat een nieuwe zuiger effect heeft en dat de boel niet beschadigd is geraakt.

 
PRO TUNING 8-1-2015 13:50 Print reply

Posts: 4000
Als de compressiehoogte gelijk is de zuiger aan de onderkant die 3 mm inkorten heb je weer de oude inlaattiming , uitlaat en spoel timingen veranderen niet.
 
TomosLiefhebber 8-1-2015 14:19 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Als de compressiehoogte gelijk is de zuiger aan de onderkant die 3 mm inkorten heb je weer de oude inlaattiming , uitlaat en spoel timingen veranderen niet.


Bedankt voor de tip! Ik heb er nu echter voor gekozen om een geheel nieuwe zuiger aan te schaffen, dan weet ik tenminste zeker dat het goed gaat haha! Ik sleutel nog niet zo extreem lang, dus ik probeer het mezelf even zo makkelijk mogelijk te maken . Ik bewaar de zuiger die er nu in zit mooi als reserve, mocht het ooit nodig zijn dan kan ik deze alsnog inkorten.

 
TomosLiefhebber 10-1-2015 11:47 Print reply
Posts: 7
Gisteren de zuiger vervangen voor een standaard Tomos 38mm model. Daarnaast ook even alle pakkingen nagelopen. Het bleek dat de voetpakking toch niet helemaal goed afsloot. Daarom is deze vervangen door een pakking van een ander type.

Hij start nu weer met één keer kicken en rijdt verder prima.

Bedankt voor de reacties. Deze kan dicht.
 

Dit topic is 2302 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved