Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - ABS

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1229 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6854 - ABS
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2012 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

wipe-out 1-1-03?16:10 Print reply

Posts: 7672
nee, dat bedoel ik eigenlijk ook.

1: de auto remt
2: de wielen zouden zonder abs nu blokkeren
3: hij laat de rem "zwakker" remmen zeg maar zodat hij niet blokkeert
4: terug naar "1"

naja, allebei een beetje vaag uitgelegd eigenlijk.

en bijkomend voordeel van abs dat de wielen niet blokkeren, is ook dat de auto bestuurbaarder blijft als wanneer de wielen wel blokkeren. (de auto gaat niet aan het glijden)
 
FastCrosser 1-1-03?16:40 Print reply
Posts: 473
Motor bij mij op school heeft het ook, zie je een best wel groot cilinder vormig ding, met draadje die naar ergens ind e motor leid (uiteindelijk naar wielen natuurlijk), maar werkt idd gewoon met sensor. In principe wel heel erg snel: remlos,remvast,remlos,remvast
Maar toch werkt het niet helemaal op die manier want hij meet wel echt iets! Klinkt misschien dom, maar ik d8 dat wipe-out zoiets zei.
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Woeter 1-1-03?16:56 Print reply

Posts: 2832
Quote:
Originally posted by: nick

Quote:
Originally posted by: Yamaha DT 125

Je kan dan toch geen stoppies meer maken?

Nee in principe niet, maar ik dacht dat je bij sommige BMW's het ook uit kon schakelen.
Een aantal BMW's hebben ook een systeempje waarmee beide remmen altijd werken (voor en achter) ookal duw je maar 1 rem (voet of rechterhand) in... Zo heb je altijd de optimale verhouding tussen de voor- en achterremdruk zodat je ook wat dat betreft het snelst stilstaat (zonder te slippen). In combinatie met ABS zorgt dat voor een veel kortere remweg.

Als je echt goed kan remmen kan je harder remmen dan ABS omdat ABS wel heeeel eventjes kort slipt en dus weer iets te veel remkracht laat vieren wat dus niet constant de maximale remdruk is... maar je moet wel heel goed kunnen remmen moet je het beter kunnen dan ABS
Quote:

Quote:
Originally posted by: SIWWN

idd Gewoon met een of andere sensortjes...

Dus altijd maximaal remmen onder elke omstandigheden, misschien dat het wel dan wel een seconden slipt (ligt ook aan de ecu hoe snel zo'n ding is) maar in ieder geval minder kort als je zelf je rem loslaat...


Nee, het slipt constant NET niet. Slippen is namelijk verlies van grip en dus juist GEEN goede manier van remmen.
En de huidige ABS systemen pompen en releasen tussen de 10 en 15x per seconde.

kheb wel eens in een auto gezeten toen we vol in de ABS gingen maar die slipte wel, iedere keer heeeel eventjes maar was wel duidelijk dat het wiel korte tijd blokkeerde.
Volgens een gast op motor-forum die op een BMW met ABS had gereden slipte het wiel ook heeeel eventjes maar niet zo lang natuurlijk dat je onderuit gaat


 
wipe-out 1-1-03?17:23 Print reply

Posts: 7672
ja, dan voel je hem een soort van tikken zeg maar, omdat hij telkens af en toe eventjes blokkeert.
 
Rudy 1-1-03?17:20 Print reply

Posts: 3471
abs slipt idd ook heel kort zeker als je niet zo hard rijd
er wordt een gemiddelde snelheid en de versnelling van de wielen gemeten(bij auto's met asr ook nog de versnelling van de gehele auto)
als een wiel daar tijdens het remmen onder de gem wielsnelheid komt dan laat het abs systeem wat druk weg totdat de oude situatie weer bereikt is
dan pomp hij de remvloeistof weer terug totdat de druk weer te hoog is en het wiel weer wil gaan blokkeren
het regeltr een beetje als een sinus met de 0 as als een soort ideale waarde.

abs werkt eigenlijk nauwelijks bij lage snelheden onder de 15 km/h krijgt de sensor te weinig/niet snel genoeg waardes om mee te kunnnen rekenen
het wordt daar ook uitgeschakelt onder een bepaalde snelheid anders zou je ook nooit stil komen staan

op zich zopu je met een motor een stoppie kunnen maken omdat tijdens het stoppie het voorwiel niet stil komt te staan, maar het zal wel lastig zijn omdat je redelijk wat wisselingen krijgt als hij gaat regelen en je daardoor wel snel een vaag gevoel krijgt lijkt me als je op de voorwiel rijd



[Dit bericht is ge-edit door rudy op 1-1-03 17:32]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
barry 1-1-03?17:28 Print reply

Posts: 7387
met abs op een auto, als je dan met 100km/h vol de rem in trapt dan begint de auto ook heel erg te trillen, door het wisselen van de remkracht door de abs

is best wel vaag.


 
He?
Rudy 1-1-03?17:33 Print reply

Posts: 3471
ja klopt je voelt het ook in je rempedaal dat zakt half weg :a
dat trillen is het druk regelen van het systeem
geloof dat het bij porches beter werkt omdat die meer remklauwen per schijf hebben en zo 1 klauw kunnen regelen dan wordt het wat vloeiender

[Dit bericht is ge-edit door rudy op 1-1-03 17:37]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
SkaBla [Pim] 1-1-03?17:36 Print reply

Posts: 4659
Als het ge-ijzeld heeft op straat en dan gaan remmen met abs..dat is raar..gaat je rempendaal heel erg raar doen...krijg je elke keer een terugslagje..van het wel en weer niet remmen en weer wel en weer niet
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Nick - Administrator 1-1-03?17:37 Print reply

Posts: 4967
Ja leuke verhalen over slippen, maar dat is dus NIET zo.
Je slipt absoluut niet bij ABS. Je hebt wel het gevoel dat je slipt maar dat gebeurt niet.
ABS staat overigens voor Anti-lock Brake System (mja in het nederlands Anti Blokkeer Systeem maargoed dat is oorsprokelijk niet zo ).
In de naam zie je al dat het wiel niet stil staat. Dat gebeurt ook niet want zodra de regeleenheid 'ziet' dat het wiel spontaan erg vertraagt laat hij ogenblikkelijk de remdruk wegvloeien. Daarna kijkt ie opnieuw en ziet ie dan nog steeds een vertraging, gaat ie door, anders bouwt ie weer remdruk op (inderdaad via een klep waar de remvloeistof door gaat zoals Rudy zei).
Maar blokkeren is er niet bij.

En Wouter wat jij zei over iemand die goed kan remmen sneller kan remmen dan iemand met abs:
er zijn al vele testen geweest waarin een normale huisvrouw tegen een top coureur ging remmen, en zelfs de huisvrouw op nat en de coureur op droog wegdek: de vrouw won dankzij abs...
 
Rudy 1-1-03?17:43 Print reply

Posts: 3471
ik bedoelde met slippen 1 keer en dan nog super kort je kunt het merken als je niet te hard rijd en het liefst met het raam open

wat ook wel leuk is op super gladde ondergrond net lagere snelheden
dan weet het abs bijna niet meer wat hij moet doen en dan voel je een keer pop en dan staan de wielen weer effe stil enz
Quote:
Originally posted by: nick
En Wouter wat jij zei over iemand die goed kan remmen sneller kan remmen dan iemand met abs:
er zijn al vele testen geweest waarin een normale huisvrouw tegen een top coureur ging remmen, en zelfs de huisvrouw op nat en de coureur op droog wegdek: de vrouw won dankzij abs...

dat harder kunnen remmen werkt idd alleen theoretisch
abs zit tijdens het regelen af en toe onder de ideale remdruk, maar in de praktijk haal je geen kortere remweg zonder om dat er altijd wel een wiel is dat veel eerder blokkerd

het is ook nog iets afhankelijk van of het een 3 of een 4 weg systeem is
3 regelt achter eigenlijk niet individueel maar gewoon de volledige druk achter omdat dat goedkoper is(zit nog op de meeste auto's voor zover ik weet)

[Dit bericht is ge-edit door rudy op 1-1-03 17:52]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Woeter 1-1-03?17:49 Print reply

Posts: 2832
Quote:
Originally posted by: nick

Ja leuke verhalen over slippen, maar dat is dus NIET zo.
Je slipt absoluut niet bij ABS. Je hebt wel het gevoel dat je slipt maar dat gebeurt niet.
ABS staat overigens voor Anti-lock Brake System (mja in het nederlands Anti Blokkeer Systeem maargoed dat is oorsprokelijk niet zo ).
In de naam zie je al dat het wiel niet stil staat. Dat gebeurt ook niet want zodra de regeleenheid 'ziet' dat het wiel spontaan erg vertraagt laat hij ogenblikkelijk de remdruk wegvloeien. Daarna kijkt ie opnieuw en ziet ie dan nog steeds een vertraging, gaat ie door, anders bouwt ie weer remdruk op (inderdaad via een klep waar de remvloeistof door gaat zoals Rudy zei).
Maar blokkeren is er niet bij.

In theorie blokkeert ie niet maar in de praktijk vlgs mij echt wel hoor... anders hoor je toch niet dat het wiel even slipt(piept)
Quote:

En Wouter wat jij zei over iemand die goed kan remmen sneller kan remmen dan iemand met abs:
er zijn al vele testen geweest waarin een normale huisvrouw tegen een top coureur ging remmen, en zelfs de huisvrouw op nat en de coureur op droog wegdek: de vrouw won dankzij abs...

Ja ik zei toch dat je dan wel heel goed moet kunnen remmen. Zal in praktijk idd niet mogelijk zijn omdat het ABS sneller denkt/reageert dan een mens kan...
 
Rudy 1-1-03?17:53 Print reply

Posts: 3471
en individueel per wiel kan varieren in remdruk dat kan een mens niet
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
wipe-out 1-1-03?18:03 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Originally posted by: Woeter

In theorie blokkeert ie niet maar in de praktijk vlgs mij echt wel hoor... anders hoor je toch niet dat het wiel even slipt(piept)


misschien dat dat door de vertraging komt zeg maar?

het wiel blokkeert niet, maar draait wel langzamer tov de snelheid van de auto, en dus slipt hij wel, zonder dat het wiel blokkeert.

dat denk ik trouwens net gewoon uit, weet niet of het ook zo is.
 
PlaceR 1-1-03?19:42 Print reply
Posts: 1588
het plaatje hiervoor bedoel ik ja maar zou het ook echt werken. zou wel fijn zijn want heb al schuiver gehad dankzij een glad wegdek en vol in de remmen moeten. roetsj op me plaat en kapschade

maar ik g niet iets van 70euro halen en dan blijkt het troep te zijn. iemand al ervaring???
 
Neonlampje 1-1-03?20:39 Print reply

Posts: 14825
Waarom denk je dat er sleuven/gaten zitten in veel nieuwer model remschijven?
Op die manier is je remkracht nooit hetzelfde, is het in slip raken heel lastig en rem je vele malen harder!!


abs is te complex om op een motor te zetten, je hebt sensoren bij je rem-cylinder nodig, je moet op de een of andere manier je remkracht kunnen verminderen, je hebt de desbetreffende cpu nodig, dit alles sloop je niet zomaar uit een auto. Moet dus apart ontwikkeld worden terwijl zo'n remschijf hetzelfde effect heeft.
Nadelen van zo'n remschijf is slijtage, wat je bij auto's minder hebt, hier heb je geen gaten en andere zooi in je schijven, is dus veel duurzamer.
 

Dit topic is 2012 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved