Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - ABS

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 935 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6854 - ABS
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 1996 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Zoetahmeerdah [Marcel] 31-12-02?20:36 Print topicpost

Posts: 5996
ik zat me weer eens te vervelen, en nu er toch al zoveel nutteloze topics zijn post ik er ook maar weer 1 bij...weet iemand de exacte werking van ABS? ik weet dat het er ook voor motoren is.

is dit niet een leuke gadget (duur??) voor op je brommert?

ik weet alleen dat het veilig(er) is dan zonder abs...en dat sommige motoren het hebben
 
ik haat mensen

Nasic 31-12-02?21:37 Print reply
Posts: 890
tis gewoon als je maximaal je rem intrekt, blokkeren je wielen normaal geproken.
als je abs hebt, blijven je wielen nog langzaam doorrollen.

resultaat: je brommer/moto blijft beter bestuurbaar in de slip, en de remvertraging word beter.
 
Ducati 900SS
Woeter 31-12-02?22:00 Print reply

Posts: 2832
nee man hij bedoelt natuurlijk hoe het technisch werkt. Dat ABS anti blokkeer systeem is weet iedereen wel. Ik vraag me ook wel af hoe dat werkt. Een of andere sensor ofzo
 
verwijderd 31-12-02?22:34 Print reply
Posts: 4082
ja, ik vraag me ook af hoe het werkt, denk wel dat je wielen driften zegmaar. of met snelheid sensor ja, en die dan toeren vetraging van het wiel regelt ofzo? maarja op klinkers slipt het sneller dan op asvalt. dus ik denk dat het wiel wel een beetje drift en dat de comp meet hoeveel grip je zegmaar hebt ofzo?
 
Erik_N 31-12-02?22:56 Print reply

Posts: 5360
Zit je rem nog wel direkt op de klauw zegmaar. Of bedien je doormiddel van je pedaal in te drukken een computer die zegt remmen, maar zodra je wiel (dreigt)stil te staan iets minder remt?
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Nick - Administrator 31-12-02?23:04 Print reply

Posts: 4967
Het werkt heel simpel eigenlijk.
Aan elk wiel zit een snelheidsmeter. Die controleert constant de versnelling en vertraging van het wiel.
Wanneer een wiel/band slipt, krijgt ie opeens een vette vertraging (komt vrijwel direct stil te staan). Het is duidelijk dat dat niet kan natuurlijk, dus de auto moet nog in beweging zijn (alleen de band staat stil).
Nouja de CPU van de abs (regeleenheid, die zeg maar alle wielen controleerd op bovenstaande manier) laat dan de remmen een beetje los tot de banden weer 'optrekken' (beginnen te draaien). En zodra dat het geval is remt ie weer bij tot de band weer vertraagt. Zo gaat dat constant door waardoor je de maximale remkracht hebt.

[Dit bericht is ge-edit door nick op 31-12-02 23:39]
 
Eef 1-1-03?00:54 Print reply

Posts: 2351
Je kan dan toch geen stoppies meer maken?
 
aprilia2000 mod... :p
SIWWN 1-1-03?00:54 Print reply
Posts: 7079
idd Gewoon met een of andere sensortjes...

Dus altijd maximaal remmen onder elke omstandigheden, misschien dat het wel dan wel een seconden slipt (ligt ook aan de ecu hoe snel zo'n ding is) maar in ieder geval minder kort als je zelf je rem loslaat...


Die nieuwe Goldwings hebben dat ook volgens mij
 
wipe-out 1-1-03?06:29 Print reply

Posts: 7672
abs doet eigenlijk van, vol in de remmen, remmen los, vol in de remmen, remmen los, vol in de remmen, remmen los, vol in de remmen, remmen los, vol in de remmen, remmen los, vol in de remmen, remmen los, en dat continu door, gruwelijk snel, net zolang totdat je het pedaal minder ver induwt.

dat doe je met een auto oid ook als hij aan het slippen gaat (in gladde omstandigheden vaak), maar dan minder snel als abs natuurlijk.
 
chriss 1-1-03?12:25 Print reply
Posts: 1859
laatst reed er ook zon oude gast in zn golfje in een keer de weg op toen wij daar met 80 aan kwmen rijden.

toen vol in de rem en dan zeg ik je dat je blij bent met abs...
werkt echt goed
 
PlaceR 1-1-03?12:42 Print reply
Posts: 1588
bij een brommerboer kun je soort blokje kopen voor tussen je remleiding.

zit blijkbaar soort ding in dat heel snel pompend werkt.

tikt heel snel en dus krijg je:
vol rem, niet, vol rem, niet,vol rem, niet, vol rem, niet

en daarom kan het wiel bijna niet blokkeren en das wel fijn
laatst zelf op scoot gereden die het had en is wel superfijn. gewoon op nat wegdek vol in en sta bijna sneller stil als op droog wegdek zonder

ding kost 80eypo maar eerst kijken of het op me nsr past
 
SIWWN 1-1-03?13:04 Print reply
Posts: 7079
Dat zou eigenlijk standaard op alle voertuigen moeten komen...

Wil je 2 airbags erbij voor achterin, mot je bijbetalen
 
verwijderd 1-1-03?13:09 Print reply
Posts: 4082
cool, dacht ik het goed
 
huh 1-1-03?13:32 Print reply
Posts: 1755
ABS bij tweewielige voortuigen (brommers, motoren) werkt alleen minder goed dan bij auto's. Die hebben 2 wielen meer en dus 2 extra "aanknopingspunten" voor de CPU. Het schijnt dat ABS bij motoren nogal lomp gaat.
 
RastaPasta 1-1-03?14:22 Print reply
Posts: 92
Zoiets?

Maar dat lijkt mij niet zo goed als in autos... Dat blokje heeft geen mogelijkheid te meten of het wiel draait of niet?
Kost btw 70?

 
Nick - Administrator 1-1-03?16:05 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: Yamaha DT 125

Je kan dan toch geen stoppies meer maken?

Nee in principe niet, maar ik dacht dat je bij sommige BMW's het ook uit kon schakelen.
Een aantal BMW's hebben ook een systeempje waarmee beide remmen altijd werken (voor en achter) ookal duw je maar 1 rem (voet of rechterhand) in... Zo heb je altijd de optimale verhouding tussen de voor- en achterremdruk zodat je ook wat dat betreft het snelst stilstaat (zonder te slippen). In combinatie met ABS zorgt dat voor een veel kortere remweg.

Quote:
Originally posted by: SIWWN

idd Gewoon met een of andere sensortjes...

Dus altijd maximaal remmen onder elke omstandigheden, misschien dat het wel dan wel een seconden slipt (ligt ook aan de ecu hoe snel zo'n ding is) maar in ieder geval minder kort als je zelf je rem loslaat...


Nee, het slipt constant NET niet. Slippen is namelijk verlies van grip en dus juist GEEN goede manier van remmen.
En de huidige ABS systemen pompen en releasen tussen de 10 en 15x per seconde.

Quote:
Originally posted by: wipe-out

abs doet eigenlijk van, vol in de remmen, remmen los, vol in de remmen, remmen los, [..]

Ook niet dus
Hij gaat niet vol in de remmen. Zie mijn verhaaltje boven: hij constateerd een dikke vertraging in 1 keer en zal dan de druk afbouwen tot ie weer een versnelling merkt. Dan begint het weer van voor af aan.
Maar let erop dat ie dus NIET slipt. Dat is juist de kracht van ABS. Als ie zou slippen zou de remweg langer worden dan nu het geval is bij ABS.
 

Dit topic is 1996 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved