Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - lifan staand lichtspoel probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1010 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68481 - lifan staand lichtspoel probleem
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 8637 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

VincentD 15-10-2014 20:22 Print topicpost
Posts: 18
Ik heb een yamaha tzr waar ik een 4takt blokje van lifan op heb gebouwd.
Nou heb ik steeds problemen gehad met de verlichting en ben er vandaag achter gekomen dat het de lichtspoel is.
De spoel geeft bij stationair 3 volt, maar na een tijdje flink gassen (trillen) wil hij wel eens overspringen naar 14 volt bij stationair. Die 14 volt moet het ongeveer zijn en dan werkt alles prima, maar ik snap niet waardoor het nou komt dat ie t af en toe doet.
Het blok is nog geen 500km oud namelijk..
Toen ik net de ontstekingskap eraf haalde merkte ik dat de ontsteking in verbinding is met het hele blok en dat er dus olie bij komt, hier heb ik nooit van gehoord en nou weet k niet meer wat k moet doen..
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 15-10-2014 22:58 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: VincentD
Ik heb een yamaha tzr waar ik een 4takt blokje van lifan op heb gebouwd.
Nou heb ik steeds problemen gehad met de verlichting en ben er vandaag achter gekomen dat het de lichtspoel is.
De spoel geeft bij stationair 3 volt, maar na een tijdje flink gassen (trillen) wil hij wel eens overspringen naar 14 volt bij stationair. Die 14 volt moet het ongeveer zijn en dan werkt alles prima, maar ik snap niet waardoor het nou komt dat ie t af en toe doet.
Het blok is nog geen 500km oud namelijk..
Toen ik net de ontstekingskap eraf haalde merkte ik dat de ontsteking in verbinding is met het hele blok en dat er dus olie bij komt, hier heb ik nooit van gehoord en nou weet k niet meer wat k moet doen..


https://www.youtube.com/watch?v=7TZ51V0lweg
Bij een viertakt draait de stator in de olie (filmpje is van een xr600)
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
De Schout 16-10-2014 9:16 Print reply
Posts: 5327
Ahum,.. een stator draait niet.
Maar goed, ontsteking in de olie is best vaak voorkomend bij een 4-takt inderdaad.
Verder koop je een chinees en vraag je je of hoe het kan als er een keer iets kapot is?
 
tune tweak fiddle bang bummer
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 16-10-2014 10:37 Print reply

Posts: 8591
Lifan is wel één van de betere Chinezen.
Het hoeft de stator niet te zijn, het kan ergens een slecht contactje zijn. Je kan het beter zelf zoeken, want ik de brommerwinkel vervangen ze de hele stator plus bekabeling als één geheel en als je dan een zgn. Honda stator wil kost dat evenveel als het hele Lifan blok. En die stator komt dan ook niet eens van Honda zelf (Kokusan en nog een andere fabricant zijn de enige geloof ik qua oudere Honda's).

@De Schout, ja dat is dus de chronische vermoeiing die ik meesleep. Dat heb je als je in 100 beroepen als doe het zelver bezig bent ipv op de zgn. pro's te kunnen rekenen. Overigens ook dat los ik zelf noodgedwongen op, wegens dat ook de medische wetenschap vol loopt met nietsweters.
Tot het eens echt fout loopt
Vroeger was alles beter zeggen ze, ja toch wel wat wat het ontwerp van Honda blokjes betreft, daar kun je tenminste op blijven rekenen dat je er zelf iets aan kan doen en onderdelen vindt.
En als het niet past is het de schuld van Lifan.
De wereld en de maatschappij zijn naar de kloten



Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 16-10-2014 om 10:40 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 16-10-2014 11:14 Print reply

Posts: 6717
Even ergens een lopend blokje opscharrelen met een versnellingsbak probleem. Die kost een paar tientjes, heb je een goede ontsteking en een bak reserve delen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
VincentD 16-10-2014 17:23 Print reply
Posts: 18
Ik ben meer van het zelf beunen, ookal heb ik in een scooterzaak gewerkt.
Ik denk dat ik de stator maar eens goed ga bekijken want er moet iets heel kleins zijn lijkt me..
In de kabels kan het bijna niet zitten want dat is een halve meter vanaf de stator en ziet er nog als nieuw uit.
Wel zag ik wat vocht zitten dus dat zou misschien voor kortsluiting kunnen zorgen.
Ik meet op t moment dat hij t niet doet 0.7ohm en als hij t wel doet 170ohm, lijkt mij een kortsluiting op t einde van de spoel ongeveer?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-10-2014 0:46 Print reply

Posts: 8591
Het lijkt me sterk dat de weerstandswaarde van een spoel nog in gunstige zin zou veranderen.
Dus ik weet niet wat jij hebt gemeten.
Met draaiende motor moet je spanningen meten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
VincentD 17-10-2014 15:50 Print reply
Posts: 18
Nou ik denk dat dat is omdat de spoel nog wel goed is maar een kortsluiting maakt af en toe waardoor de weerstand verlaagt. En spanningen had ik al gemeten die heb ik al genoemd.
 
VincentD 17-10-2014 16:52 Print reply
Posts: 18
Ik dacht eigenlijk dat die weerstand juist rond 170ohm moest zijn maar ik begin te twijfelen, weet iemand hoeveel het moet zijn? Het zijn 3 gekoppelde spoelen met alleen een begin en einde, dus geen aftakking naar massa. Dat komt schijnbaar ook voor dat er een aparte laad- en lichtspoel is.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-10-2014 19:00 Print reply

Posts: 8591
https://www.youtube.com/watch?v=5v2LtHlvcqI

http://dirtrider.net...-stator-specs.93492/

Blijkt dus eerder 0,6-0,7 ohm te moeten zijn.

Post eens een fotootje.

Overigens mijn XL250 heeft een laadspoel, een ontstekingsspoel en een lichtspoel...Je weet ongeveer wat er in zit als je het aantal draden wat er in de kabel zit kent...de kleurtjes zeggen ook al veel.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
VincentD 18-10-2014 15:55 Print reply
Posts: 18
Bedankt voor je reactie, dat kon ik nergens vi den. Dan lijkt het erop dat de weerstand goed is..
Dan vind ik het wel raar dat er zo'n laag voltage uitkomt en daarna ineens wel hoog..
Er komen 5 draden uit:
Groen = - van pickup
Blauw-wit = + van pickup
Zwart-rood = ontstekingsspoel +
Geel = lichtspoel
Roze = lichtspoel

De massa van ontsteking gaat via de ankerplaat en het blok als k het goed heb.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-10-2014 13:39 Print reply

Posts: 8591
http://atvconnection...ic-wiring-setup.html



Het lijkt er op dat je kleurenschema iets afwijkt. Die roze draad is wit in het schema. Je hebt één massadraad en op het schema zijn er twee.
Maar je hebt dus waarschijnlijk een aparte ontstekingsspoel en lichtspoel, waarbij het probleem dus niet bij de ontstekingsspoel blijkt te zitten. Die ontstekingsspoel noemen ze dus de stator op het schema dus die moet 0,6-0,7 ohm hebben (tussen zwart-rood en massa).
Op het schema zie je dat er drie draden hangen aan de lichtspoel. Wat de weerstandswaarden tussen de verschillende draden van die spoel betreft, dat zou je moeten uitzoeken. Maar op het eerste zicht denk ik dat een spoeltje van vele Honda brommers het kan doen in je Lifan.

Verder, die spoel moet veel meer dan 14V leveren.

Een weerstandswaarde die niet constant blijft...ik zou gokken op een slecht contactje ergens. Een slecht stukje en een goed stukje in je spoel zou ook wel een lage voltwaarde geven maar dat verklaart niet die weerstandswaarde die niet constant blijft volgens mij, die windingen liggen echt heel kort gepakt, en de coating ervan is haarfijn, dus lokaal doorgebrand is definitief 'out' volgens mij.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 19-10-2014 om 13:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 19-10-2014 om 14:08 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-10-2014 14:05 Print reply

Posts: 8591
Ok ik heb nog iets voor je, wat die afwijkende kleuren kan verklaren.

http://www.trialscen...0-alternator-wiring/

Pink and Yellow are 1.3 ohms - both have infinite resistance to all other wires including ground. It appears to match my original schematic as a ground isolated high current field coil.

Black to Ground (white) are 180 ohms - both have infinite resistance to pink or yellow. It appears to match my original schematic as a low current grounded field coil.

So one question has been answered: white is ground.

Yellow and Pink wires go to the regulator/rectifier. This runs DC stuff.

White is the AC headlight wire

Samengevat :
-de witte kan bij jou een gele (live) of groene (massa) zijn, dat is niet duidelijk uit alle informatie
-tussen geel en roze 1,3 ohm
-oneindige weerstand tussen de gele en de massa (groen, wit ?, zwart ?)
-oneindige weerstand tussen de roze en de massa
-tussen zwart en wit 180 ohm

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 19-10-2014 om 14:13 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-10-2014 14:21 Print reply

Posts: 8591


Volgens deze is de witte dus om de batterij te laden.

Edit...na wat gepuzzel dus 180 ohm voor de bedrading naar de gelijkrichter (witte en zwarte draad) en 1,3 ohm voor de bedrading naar de spanningsregelaar (bij jou roze en gele draad). Lichtspoel is tegelijkertijd laadspoel.

Behoudens vergissingen :p

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 19-10-2014 om 14:59 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
VincentD 19-10-2014 16:26 Print reply
Posts: 18
Er komt bij mij 1 groene massa draad uit, die zit alleen op de pickup aangesloten.
De massa van ontsteking gaat dus via het blok naar het frame en dat werkt prima want de ontsteking werkt.
Maar dat ik geen weerstand meet van de lichtspoel of laadspoel naar massa is vreemd, want er heeft wel licht gebrand op de gele en massa.
Van geel naar roze(normaal inderdaad wit) is 0.7 ohm, dat hoort volgens sommigen zo, maar jij noemde 1.3ohm. Ik ben normaal goed met de elektra maar hier ben ik echt helemaal in de war..

Het was eerst zelfs zo, als ik de gele draad door liet lopen naar de spanningsregelaar en naar de lampen, laadde de accu gewoon bij, maar zodra ik de aftakking naar de lampen loshaalde niet meer.
Alsof er via de lampen iets naar massa werd gemaakt..
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-10-2014 16:54 Print reply

Posts: 8591


Dat is het schema van die trial. Ik zou die weerstandwaarden daarvan met een korrel zout nemen, daar blijken toch wel heel wat verschillen te zijn zelfs tussen bijna dezelfde blokjes.

Bekijk op het schema eens de spoel...tussen de stator en de rotor is geen elektrische verbinding...vandaar die oneindige weerstand.

Die trial heeft wel een roze draad, maar blijkbaar geen laadcircuit (batterij)...

Dus als jij zegt 'geen weerstand', bedoel je dan oneindig of net nul...

Dus ik vermoed dat jij dat schema met die witte draad moet nemen, maar daar zitten lichtspoel en laadspoel op dezelfde spoel, zodat je wel een weerstandswaarde meet tussen die spoelen...daar zit 'm de kneep als je gaat meten...

Een beetje moeilijk allemaal met niet de juiste en complete informative maar het is wel uitvogelbaar...

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 19-10-2014 om 16:55 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 8637 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved