Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
ik wil hier nog wel even een stukje op door.
stel even voor het gemak dat de 110cc geen compressie ruimte heeft. Dus geen luchtruimte.
De 125 cc heeft dan 15cc compressie ruimte.
Je komt dan op een compressie uit van 7:1
Dat is al erg weinig. Voeg daar aan toe dat de 110 al een paar cc aan compressie ruimte heeft en dan kom je helemaal dramatisch uit.
Dat is zo dramatisch dat ik niet eens denk dat je het gestart krijgt.
Ik kijk er iets anders tegenaan. Stel de grootte van je cilinderkop schaalt met dezelfde factor als de cilinderinhoud. En voor het gemak nemen we een 125cc cilinderkop met een inhoud heeft van 12,5cc en een 110cc cilinderkop met een inhoud van 11,0cc. Ik kom dan uit op de volgende cijfers:
Compressie
125cc cilinder plus 125cc kop = 1:11
110cc cilinder plus 110cc kop = 1:11 = Weinig verrassend.
110cc cilinder plus 125cc kop = 1:9.8
Kun jij je hier ook in vinden? Ik zou me er niet te druk om maken. En als ik zo de posts van de eigenaar lees zou ik even bij iemand langs gaan die echt weet waar hij mee bezig is.
Ik kwam trouwens bij jou cijfers ook niet uit op 1:7. Ik bereken de compressieverhouding als:
C.V. = (Volume kop + Volume cilinder) / Volume Kop
EDIT: Die verklaring eerder was inderdaad complete onzin.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 3-7-2014 om 22:07 uur.
|