Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Honda NSR wordt te heet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 599 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68277 - Honda NSR wordt te heet
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3712 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

alex. 22-5-2014 11:44 Print topicpost
Posts: 13
Beste leden,

Ik bezit een Honda NSR 50 (watercooled), een week geleden klapte mn band, dus had hem weggebracht om een nieuw binnenbandje erin te laten zetten.

Sindsdien merk ik dat hij binnen 10/15 minuten ontzettend heet wordt (het wijzertje staat helemaal tegen H aan),ook als ik wegrij voel ik de band een beetje "hobbelen" alsof hij bij elke omwenteling even blijft hangen. ik heb geen idee waar dit door komt en of het verband houdt met het hitte probleem. Hebben jullie enig idee waar dit door komt ? ik heb het volgende gecheckt:

Loopt niet te arm, geen valse lucht. Wellicht heeft de brommerboer mij genaaid en mn koelvloeistof eruit laten lopen (geen idee hoe je dat pijlt bij een NSR, amper gesleuteld nog, iemand ??)

alvast bedankt voor jullie ideeen hierover
 

Viertakt 22-5-2014 12:00 Print reply

Posts: 3586
Hoe heb je geconstateerd dat hij niet te arm loopt?

Wordt je radiator ook heet als je gereden hebt? Wellicht zit de zooi verstopt of is je waterpomp kapot.


Peilen doe je bij het expansievaatje

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 22-5-2014 om 12:03 uur.
 
Viertakt uber alles.
alex. 22-5-2014 12:02 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Hoe heb je geconstateerd dat hij niet te arm loopt?


heeft al goed met dezelfde setup gelopen, rijgedrag is niet veranderd. pakt nog steeds gewoon goed op zit geen verschil in.

als er zo'n grote verandering in het mengsel zou zijn dat ie binnen 10 minuten ontzettend heet wordt zou je het toch wel merken in het rijgedrag. met 2takjes zeker
 
Viertakt 22-5-2014 12:05 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: alex.
[...]


heeft al goed met dezelfde setup gelopen, rijgedrag is niet veranderd. pakt nog steeds gewoon goed op zit geen verschil in.

als er zo'n grote verandering in het mengsel zou zijn dat ie binnen 10 minuten ontzettend heet wordt zou je het toch wel merken in het rijgedrag. met 2takjes zeker


Als de sproeier, sproeierbuis of whatever vervuild is loopt hij ook te arm. Als de setup niet veranderd is en daarvoor goed was mag je er vanuit gaan dat je (op schoonmaken na) niets met je sproeier hoeft te doen.
 
Viertakt uber alles.
maerijn 22-5-2014 12:05 Print reply

Posts: 2455
Loopt de band ergens tegen aan? Wordt je rem heet? Misschien wiel scheef gemonteerd.
 
alex. 22-5-2014 12:11 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Als de sproeier, sproeierbuis of whatever vervuild is loopt hij ook te arm. Als de setup niet veranderd is en daarvoor goed was mag je er vanuit gaan dat je (op schoonmaken na) niets met je sproeier hoeft te doen.


ik zal hem wel even schoonmaken om zeker te weten.

en @maerijn , geen idee ik zal even controleren (achterband = trommelrem) dus kan dat niet checken.

iemand tips voor de koelvloeistof te checken / vervangen. werd niet veel wijzer van de werkplaatshandboek
 
mbxrijder 22-5-2014 13:30 Print reply

Posts: 109
Gaat je thermostaat wel open.
Deze kan je verwijderen die zit in het dikke stuk van je kop waar de radiateurslang opzit.
 
alex. 22-5-2014 13:47 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mbxrijder
Gaat je thermostaat wel open.
Deze kan je verwijderen die zit in het dikke stuk van je kop waar de radiateurslang opzit.


moet ik die er dan afhalen gewoon ? heb je toevallig stapsgewijze info :P
 
Viertakt 22-5-2014 14:01 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mbxrijder
Gaat je thermostaat wel open.
Deze kan je verwijderen die zit in het dikke stuk van je kop waar de radiateurslang opzit.



Daarom vroeg ik ook of de radiator wel warm werd.
 
Viertakt uber alles.
alex. 22-5-2014 14:20 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]



Daarom vroeg ik ook of de radiator wel warm werd.

ah zo, ik heb geen ervaring met radiatoren, altijd gewoon luchtgekoeld gehad.

dus ik moet even 15 min rijden en dan aan de radiator voelen of die warm is ? (hoe warm moet die zijn?)

bedankt voor het goede advies trouwens

 
Viertakt 22-5-2014 14:25 Print reply

Posts: 3586
In de regel (afhankelijk of je een mietje bent of niet ) kun je iets kortstondig aanraken tot ongeveer 60 graden. Bij mijn MTX R(zelfde blok als NSR) kan ik na ongeveer 15min volgas op zandpaden nog net de radiator aanraken, na schatting is die dan ongeveer 60 graden. Weet het niet precies. Als hij koud of lauw blijft moet je het zoeken in je koelsysteem.

Ik rij overigens met thermostaat. Velen halen deze er uit omdat hij onbetrouwbaar zou zijn.

De thermostaat kun je ook testen, bovenop de cilinderkop waar de slang aan zit, kun je een dop er af draaien. (Kan erg vast zitten door corrosie trouwens)

Als je de thermostaat er uit haalt en in een pannetje kokend water gooit kun je hem als het ware open zien gaan. Als je hem daarna afkoelt moet hij dicht gaan.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 22-5-2014 om 14:27 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 22-5-2014 om 14:30 uur.
 
Viertakt uber alles.
alex. 22-5-2014 14:41 Print reply
Posts: 13
ah oke, maar ik doe dan wel zonder. Dat interesseert me niet zo.

stel dat ie zo heet wordt, hoe zit deze vast? en nog iets waar ik rekening mee moet houden ?
 
alex. 26-5-2014 14:44 Print reply
Posts: 13
Nou, radiator wordt inderdaad niet heet, heb nog nieuwe kvs erin gedaan, was het ook niet.

Dus nu de radiatorslang van de kop afhalen, en gewoon de thermostaat uit die "dop" pakken ? of moet ik nog ergens rekening mee houden.
 
Viertakt 26-5-2014 15:35 Print reply

Posts: 3586
Om die dop zit een oring, deze kan bij het kapotdraaien kapot gaan. Gewoon even nieuwe tussen doen als je het zooitje weer monteerd.

Verder is het behoorlijk recht toe recht aan, als de dop er af is ligt de thermostaat er los in. Zie je vanzelf! Dop kan wel erg vast zitten. Bij een van mijn koppen was het nodig om de kop van de cilinder af te halen en deze er (met enig geweld in de werkbank) er af te krijgen.

Succes!
 
Viertakt uber alles.
Stutje1 31-5-2014 17:54 Print reply

Posts: 189
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: alex.
Nou, radiator wordt inderdaad niet heet, heb nog nieuwe kvs erin gedaan, was het ook niet.



Of je had dus gewoon te weinig koelvloeistof.
Of je thermostaat gaat niet open.
Of je hebt een verstopping ergens?
Of je waterpomp is defect. Dat zijn drie bouten op je koppelingen deksel. Vaak zit dit ook vol met roest, wellicht reed je wel met water ipv koelvloeistof??
 
honda mb 125cc
alex. 13-6-2014 12:45 Print reply
Posts: 13
Thermostaat eruit gehaald, en hij koelt weer perfect. zelfs beter van voorheen (hij ging toch wel altijd tot de 3/4de), nu komt ie niet verder dan de T.
 

Dit topic is 3712 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved