Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Jordy en zijn Tomos A35

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 823 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68185 - Jordy en zijn Tomos A35
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5103 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jordy87 7-4-2014 12:27 Print topicpost
Posts: 11
Hallo allen,

Ik ben Jordy, 26 jaar en kom uit Rijswijk/Den Haag. Ik heb vorig jaar een Tomos A35 (Standard versie) gekocht om een beetje te sleutelen in de zomer en voor mijn vrouw die dan lekker in de zomer met de brommer naar het werk kan i.p.v. de auto.

De uitlaat moest vervangen worden en de achterbrug. Achterbrug heeft een kleine week geduurd voordat ik die bussen eruit had maar het is gelukt. Toen de uitlaat. Bleek dat de vorige eigenaar M8 bouten in de cilinder gedraaid heeft. Ik heb uiteindelijk vorige week de cilinder dus vervangen voor een andere waar wel gewoon de M6 bouten ingedraaid konden worden en ik heb alles weer terug gemonteerd inclusief nieuwe pakkingen.

Nu heb ik toch een tik in het motorblok. Nu kan het zijn dat het de koppeling is (Veerschijfje, maar de Tomos had het voor de cilinder wissel helemaal niet en heeft sinds vorige week een half jaar in de schuur gestaan, dus lijkt me sterk maar goed alles kan natuurlijk) maar het lijkt wel uit de cilinder te komen (zuigerveer?). Ik heb een filmpje gemaakt:

Zie filmpje

Nu lees ik veel dingen om uit te proberen maar goed misschien heeft één van jullie dit ook wel eens gehad en weet meteen het antwoord, scheelt mij misschien een hele hoop tijd aangezien ik geen tijd heb vaak (kleine dochter, huis waar nog van alles moet gebeuren etc.)

Hoop hier wat meer kennis op te doen.

Dit bericht is gewijzigd door Jordy87 op 7-4-2014 om 12:28 uur.
 

ericakse96 7-4-2014 12:31 Print reply
Posts: 55
Heeft u er en andere bougie in gedaan? En is dit wel de goede?

 
Jordy87 7-4-2014 12:33 Print reply
Posts: 11
Ik had er een hittegraad 5 in zitten maar de Tomos liep tegen de 35 km/h en de brommershop raadde me de hittegraad 6 aan, is deze dan langer? Dan zou ik een 5 kunnen halen natuurlijk.


Dit bericht is gewijzigd door Jordy87 op 7-4-2014 om 12:43 uur.
 
Jordy87 7-4-2014 12:38 Print reply
Posts: 11
Overigens is alles standaard aan de Tomos voor zover ik weet.
 
maerijn 7-4-2014 12:44 Print reply

Posts: 2455
Hittegraad betekent niet dat de bogie langer is. Wat je kan doen is je nieuwe en oude bougie naast elkaar leggen om te zien of je dezelfde maat hebt gekocht.

Gaat deze "tik" naar een hogere frquentie als het blok meer toeren maakt?
 
honda fryslan 7-4-2014 12:47 Print reply

Posts: 1914
Zuiger komt waarschijnlijk tegen de cilinderkop.
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Jordy87 7-4-2014 12:55 Print reply
Posts: 11
Oude heb ik vorig jaar weggegooid want die was helemaal verkoolt, of de tik sneller gaat zeg maar als je gas geeft weet ik niet, heb dit alleen even gefilmd en weer uitgezet want vertrouwde het niet helemaal.

Ik heb nog een koppakking liggen een goeie, ik ga die er vanavond wel even tussen zetten, kijken of het dan weg is. Bedankt zover, ik laat even wat meer weten als ik vanavond gekeken heb als het droog blijft hier.
 
ericakse96 7-4-2014 12:56 Print reply
Posts: 55
Het is waarschijnlijk een te lange bougie of de kop zit niet in de juiste lijn
 
Jordy87 7-4-2014 12:59 Print reply
Posts: 11
Ok dus er zijn wel lengteverschillen in de bougies, zal anders even langs de brommerboer gaan met mijn huidige bougie als die extra koppakking niet gewerkt heeft.
 
ericakse96 7-4-2014 13:01 Print reply
Posts: 55
Houd wel rekening met vermogen verlies met de extra pakking ivm een grote compressie kamer
 
honda fryslan 7-4-2014 13:19 Print reply

Posts: 1914
Dubbele koppakking is niet echt een ideale oplossing. Beter is om een extra voetpakking te plaatsen.

Vermogenverlies is natuurlijk onzin, zolang de zuiger de kop raakt moet de kop omhoog.

Dat een tomos niet voldoet aan de specificaties van een racer snappen we allemaal maar de tomos zal beter lopen met een extra voetpakking dan wanneer de zuiger de kop raakt

Dit bericht is gewijzigd door honda fryslan op 7-4-2014 om 13:20 uur.
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Jordy87 7-4-2014 13:20 Print reply
Posts: 11
Ok, die heb ik toevallig ook nog liggen een nieuwe. Ik kan even vooruit met de tips.
 
ericakse96 7-4-2014 13:20 Print reply
Posts: 55
Er is wel degelijk vermogen verlies aangezien de kamer groter word gaat de compressie lager worden
 
maerijn 7-4-2014 13:40 Print reply

Posts: 2455
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ericakse96
Er is wel degelijk vermogen verlies aangezien de kamer groter word gaat de compressie lager worden

Oh ja, hij gaat echt gelijk kilometers langzamer
 
KlaasMarten 7-4-2014 14:10 Print reply

Posts: 423
Dat komt door de koppeling, dit geratel heb je alleen bij stationair toerental neem ik aan.

als je koppeling ratelt zit er speling tussen je segmenten en het rondsel die vast zit op je krukass.

hier een video hoe je het kan verhelpen.

https://www.youtube....m3PbAMsV8yjRzAq9KOcg

als je even gezocht hebt op google dat je tomos ratelt had je het allang gevonden joh

dit is de oorspronkelijke topic:

http://www.brommerforum.nl/showtopic/65213

Dit bericht is gewijzigd door KlaasMarten op 7-4-2014 om 14:10 uur.
 
Haus am See
Jordy87 8-4-2014 7:54 Print reply
Posts: 11
Hoi KlaasMarten,

Dit had ik in mijn eerste post ook aangegeven dat het de koppeling (veerschijf) kan zijn maar voor de cilinderwissel was dit geluid er nooit, de brommer heeft toen een half jaar in de schuur gestaan, paar weken terug de cilinder gewisseld en ik heb ineens een ratel.

En ik heb inderdaad ook gegoogled en ben dat allemaal tegen gekomen maar het leek mij heel sterk dat het de koppeling kon zijn. Ik had ook wat dingen gevonden over een ratel in de cilinder maar niet duidelijk wat het nou precies kon zijn dus daarom ook mijn vraag hier.

Ik heb nog niet gereden met de Tomos, durfde het niet aan, had alleen dat filmpje opgenomen dus of dat ook tijdens het rijden ook is moet ik nog even bekijken.

Dit bericht is gewijzigd door Jordy87 op 8-4-2014 om 7:56 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Jordy87 op 8-4-2014 om 7:56 uur.
 

Dit topic is 5103 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved