De schakel as van mijn Yamaha DT50R 2005 (am6) is helemaal verrot. De tandjes die erop zitten waar het schakelpedaal invalt zegmaar zijn helemaal verrot het pedaal blijft alleen nog een beetje zitten op het eind van de as en als je een stukje rijd schiujft de as weer naar het blok toe en zakt dan naar beneden waardoor je niet meer fatsoenlijk kan schakelen.
Het schakelen is wel mogelijk maar gaat heel lastig.
Nu vroeg ik mij af of het ingewikkeld is om een schakel as zelf te vervangen omdat ik bang ben dat ik straks het hele blok verkloot en dan nog meer geld kwijt ben.
Ik ben een totale beginner in het hele brommer wereldje, is misschien makkelijk om te weten.
kan zelf beste is gwn een revisie doen en een niewe as stoppen revisie is niet al te lastig als je iemand hebt die er vertand van heefd anders dan kan erwin je helpen die doet revisie,s weet niet wat het zou kosten maar een asje is bij de bromboer 30 euro dus dat valt mee
Mijn buurman was vroeger automonteur en mijn stiefpa is zelf net met zijn motor bezig dus dat komt wel goed. en ik heb op easyparts al een top performance schakelas gevonden voor 20 euries dus ik zal eens kijken.
thanks voor de reactie
Als je dat toch het hele pruttelje uit elkaar trekt,
Is het misschien een slim idee om meteen om meteen wat ander spul te vervangen,
Lagers kerringen enzo (ligt er natuurlijk aan wanneer dit voor het laatst is gebeurt en hoeveel km er is gemaakt) want je hebt hem dan toch los liggen.
je hebt gelijk ja dat is misschien wel verstandig maar ik weet niet wanneer dit voor het laatst gebeurt is hij heeft bijna 28000 gelopen en heb hem afgelopen november via marktplaats gekocht ik weet niet of het blok er al aan toe is want verder loopt hij als een trein.
hij start alleen wat moeilijk als hij warm is. kan dit komen doordat er een Yasuni Racing uitlaat onder licht of is daar weinig aan te doen?
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Honda CR85.
Het brommerbedrijf waarvan ik het had gekocht heeft toen gratis die ribbetjes dieper gemaakt.
Nooit meer gezeik mee gehad.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: thomastikken
hij start alleen wat moeilijk als hij warm is. kan dit komen doordat er een Yasuni Racing uitlaat onder licht of is daar weinig aan te doen?
Moet je even onder de zoekfunctie -topics & replies zoeken waar dat aan kan liggen. Daar vind je vast wel topics van andere met vergelijkbare situaties
Is het misschien een idee om een wat sterker boortje te kopen en dan door het pedaal en de as heen boren en er dan een schroef in doen of iets dergelijks?
nee het blok heeft 28000 gelopen dus gewoon revisie uitvoeren nieuwe zuiger+ cili is dan ook geen overbodige luxe dus een revisie is je beste optie goede 50 cc cili kit is de dr50 van tp
Gewoon ff schakelas vervangen, is zo gebeurd, zoek wat exploded views van je blok op moet niet al te veel problemen opleveren. En ga niet gelijk heel je blok reviseren als je brommer voor de rest nog prima rijdt