Brommerforum.nl wordt gehost door: |
![Zeke Internet Services](img/zekelogo.jpg) |
|
|
Begin Forum - Topic #68107 - DT50 > DT125 conversie.
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 3389 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
RubenDT |
28-2-2014 1:02 |
Posts: 7 |
Heya,
Heb nu sinds een tijdje een DT aangeschaft. Het doel er van is meer om een beetje enduro te rijde, wat perfect te doen is hier aangezien ik op de Veluwe woon. Hierbij te denken aan beetje buitenwegen en dan elk zandpad in scheuren waar we in mogen.
Sinds kort dus ook een Italkit 74cc met handgemaakte Leovince en 21mm carb er op. Vertand op 12 voor, en gewoon std achter. Rijd zon 102 en blijft mooi in het toeren bereik. (55 in zen 6 rijd heerlijk nu)
Alleen tja..
Kom je van je 50cc..
Heb nu een paar dagen de 74cc.. Eerste test ritje wel geinig. Daarna een paar keer op een 250cc KTM crosser gereden.. Terug op de DT, en verveel me nu dood. Dus het idee: 125cc conversie.
Ik had begrepen dat er 125cc (2t) blokken onder gegooid kunnen worden, zoals bv die van een aprilia RS125. Daarvoor zou ik dan een schade RS125 kopen (Rijdend ivbm testrijden etc), en gewoon alles overzetten. (Kabelboom e.d).
Alleen dan de vragen:
- Zijn er andere modellen dan alleen een RS125 waarvan ik het blok zou kunnen jatten? Dit heeft er meer mee te maken dat ik dan gewoon kan kijken welke het goedkoopste gaat worden.
Een vriend van me, met 80cc heeft eens met 100 een leuke noodstop moeten maken met zijn standaard remmetjes. Is dus niks van over. Nu heeft hij de remmerij van een 125cc crosser er op gegooid. Alleen tja.. Ik vind het nog steeds een beetje twijfelachtig. Dus vroeg ik me af.. Is het mogelijk om een hele andere voorvork er in te gooien? Het liefst een met dubbele schijf voor.
En dan de achterbrug..
De achterbrug van een DT50 is naar mijn weten naar ontwerp van een 80cc crosser. Heb hem aardig af zitten beuken nu, en hij is nog even recht als eerst. Alleen met een 125 wil ik die dus ook vervangen.. Een bredere achterband zou wel fijn zijn. Dus wat voor achterbrug zou ik er op kunnen gooien? En met welke remmen?
De veer zal dan waarschijnlijk ook nog aangepast moeten worden ivbm het extra vermogen. Ideeën voor deze veer?
De brommer zal uiteindelijk naar het RDW gaan om herkeurd te worden naar A2 motor. (Motorrijbewijs A2 komt er deze zomer aan). Dit is meer zodat we hem gewoon normaal af kunnen stellen en er dan normaal mee op de snelweg kunnen.
Budget:
Huidig blok zal met de start verkocht worden. (Incl uitlaat), dit zal wss rond de 500-600 opleveren gok ik zo? Daar gooi ik dan een paar honderd bij voor een RS125 donor (Of andere motor) met relatief lage km stand. Het beste zou uiteraard zijn met compleet verlepte kappen. Scheelt weer in de prijs.
De remmerij etc.. Tja.. Dat zal een beetje af hangen met wat er voor komt. Dus ~800 euro? (Excl RDW herkeuring). De brommer zal naar motor specificaties om worden gebouwd, met alle kleine rot regeltjes er bij :p
Dus als iemand wat weet, kom maar op!
|
|
|
|
kenny77 |
28-2-2014 1:09 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/11550/avatar) Posts: 29286 |
Bedoel je a1 of a2 rijbewijs?
Maar sowieso snap ik niet waarom je zoveel moeite en geld uit wilt gaan geven, als je binnenkort een motorrijbewijs hebt.
Rij nog lekker een paar maandjes door, verkoop de dt dan en koop een motor.
Je dt wordt nooit zo goed als een motor.
Het omkeuren gaat volgens mij ook niet zomaar?
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 28-2-2014 om 1:09 uur.
|
|
|
|
RubenDT |
28-2-2014 1:18 |
Posts: 7 |
Het is meer hobby dat wat anders haha :p
Voor dagelijk vervoer heb ik een auto van de zaak, en nog een Mio. De DT is gewoon puur om wat te doen te hebben.
Een motor kopen is idd een optie.. Maar toch.. Een DT50 op motor kenteken, is niet iets wat je elke dag zal zien ^^
Voor de keuring moet je voor zover ik weer allemaal van die kleine eissen hebben. (En de grote uiteraard zoals verlichting). Van die dingen zoals bv een schakelaar bij je standaard wat wanneer die uitgeklapt staat je motor uit valt en zulke ongein.
Zag laatst ook een omgekeurde KTM 250SM bij een dealer staan voor onderhoud.
Keuren zal alleen ~400 euro kosten. Alleen liever dat dan gepakt worden met 125cc haha
|
|
|
|
Royal Club |
28-2-2014 1:21 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/10377/avatar) Posts: 60390 |
Dat blok zomaar omgooien kan je vergeten, ketting zit recht op een rs125 en dat blok is veul groter dan je originele am6 blokje.. Tegen de tijd dat het hangt en werkt heb je je halve frame zitten verslijpen en past er uiteindelijk helemaal niks. Vervolgens zit je nog steeds met de gierige brommer vering en remmerij, remmerij van en crosser is ook weinig soeps, want dat is allemaal voor in de bagger en niet voor op de weg. Zomaar een andere vork is ook niet makkelijk, het moet namelijk wel passend te maken zijn. Dan zit je dus al snel aan balhoofdpen ompersen of een geheel nieuwe maken en ga zo maar voort..
Beste manier: Brommer netjes maken zodat ie zoveel mogelijk oplevert bij verkoop en dan een motor kopen.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
RubenDT |
28-2-2014 1:45 |
Posts: 7 |
Er zouden 125 blokken moeten zijn die paste dacht ik zo. YZF 125 of iets kwam ook aardig in de buurt (Qua ophanging etc)
Maar het ziet er naar uit dat het nogal lastig gaat worden..
Als de voorvork redelijk zou passen zou het nog niet eens zon probleem zijn. Voorvork om zetten en klaar. Grotere banden zullen een must worden, net als fatsoenlijke remmerij.
Ik zal nog even wachten op meer antwoorden en zelf weer een verder kijken. Misschien dat er nog wel mogelijkheden zijn.
Met het blok zal dan ook een hele kabelboom mee worden gesleurd om alles makkelijker passend te maken (Met bijbehorend intrumenten/teller troep). Elektra kan een van ons wel, maar we houden er geen van allen erg van
|
|
|
|
JB1 |
28-2-2014 6:30 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18672/avatar) Posts: 14881 |
Verkopen en een enduro kopen.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-2-2014 10:34 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20658/avatar) Posts: 6718 |
Ik zal je even uit de droom helpen: Er is geen 125 blok dat er plug and play op past.
Er zijn wel brommer frames die ook als 125 zijn gebruikt en waar inderdaad zo'n 125cc rotax blok in gehangen heeft vanuit de fabriek. Maar dan is heel de blokophanging anders, de achterbrug is anders omdat de ketting langs de andere kant loopt en de rem dus ook aan de andere kant moet.
Ik denk persoonlijk dat je je veel te veel aanhaalt voor weinig resultaat.
Verder is 500 euro beuren voor een AM6 blokje en een V6 uitlaat wel heel erg optimistisch. Ik zou het op 250 a 300 euro zetten of je moet er wel een heel goed verhaal bij hebben
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
RubenDT |
28-2-2014 13:11 |
Posts: 7 |
Was er even vergeten bij te vermelden dat ook de originele cilinder er bij word verkocht. (Gehoond en incl zuiger)
De achterbrug zou zowieso vervangen moeten worden omdat die anders krom trekt. Rem zou dan ook vervangen moeten worden, dus kan dat meteen bij de achterbrug gehaald worden lijkt me zo. (Achterbrug + Band + Rem + Tandwiel + Remschijf)
Zijn er dan nog andere 125 blokken met dezelfde ophanging als AM6? Het probleem met de achterbrug dat valt wel op te lossen.
En daarnaast:
Ik ben ervan op de hoogte dat dit project alles behalve rendabel zal zijn. Niet heel veel vermogen, voor verdomd veel geld. Maar, je rijd wel op iet unieks. En dat ding heb ik nu toch alleen maar voor de fun
EDIT:
HEt blok van een yz125, hoe zit het daarmee dan?
Dit bericht is gewijzigd door RubenDT op 28-2-2014 om 13:13 uur.
|
|
|
|
shirioko |
28-2-2014 14:25 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20087/avatar) Posts: 2273 |
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-2-2014 14:41 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20658/avatar) Posts: 6718 |
Is allemaal flink anders kwa ophanging die blokken.
Voor dat blok en bijbehorende echt max 300 euro of hij moet super strak zijn en korte tijde geleden gereviseerd zijn. Even ter vergelijking: Een gestraald blok, nieuwe cilinder en zuiger, nieuwe krukas, volledig gereviseerd en met garantie levert ''maar'' 450 euro op. Een V6 een keer een paar tientjes.
Reken jezelf vooral niet te rijk en onderschat zo'n project nou niet. Mijn toestemming heb je, maar je haalt een enorme bak werk aan.
Ik zou zeker rekening houden met dat er nog 2500 euro achteraan moet eerdat je er een motor plaatje op hebt met jou wensen. Rotax/YZ blokje 500 euro (flink 2e hands) en die moet dan ook nog even gereviseerd, doe er maar een euro of 300 bij dan als je het zelf doet. Achterbrug, achterveer en achterwiel van een crosser pak en beet 300 euro. Goede voorvork en voorwiel 200 euro. Betere remmerij ben je zo 300 euro verder. Andere koeling gezien die van je brommer niet voldoet eurotje of 50. Ketting tandwiel setje 50 euro. Rdw keuren ala een paar honderd euro.
En dan hebben we het nog geen eens over het pasmaken zelf gehad. Vergis je niet overal kom je weer wat tegen dat een paar tientjes kost en zo blijf je geld pompen en ben je uiteindelijk duizenden euro's kwijt. Die prijzen gok ik ook maar natuurlijk, maar geeft je een klein beetje een idee waar je aan begint.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
RubenDT |
28-2-2014 16:41 |
Posts: 7 |
Dit zou alleen ook doorgaan als alles er gewoon op geschoefd kan worden haha.
We hadden gehoop voor zon 1000 Euro klaar te zijn, maar dit is wss iets duurder. Voor hetzelfde geld heb je een 2e hands R6 (Na verkoop DT)
Dan maar beetje doorscheuren op de 74cc en gewoon een kant en klare kopen haha. Gaat me iets te ver voor iets /unieks/ :p
|
|
|
|
Marcooow |
1-3-2014 13:31 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18801/avatar) Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RubenDT
Dit zou alleen ook doorgaan als alles er gewoon op geschoefd kan worden haha.
We hadden gehoop voor zon 1000 Euro klaar te zijn, maar dit is wss iets duurder. Voor hetzelfde geld heb je een 2e hands R6 (Na verkoop DT)
Dan maar beetje doorscheuren op de 74cc en gewoon een kant en klare kopen haha. Gaat me iets te ver voor iets /unieks/ :p
is die 74cc van je nu al saai dan?
koop je een bigbore kit, cilinder + lange slag krukas, en goede uitlaat etc.
denk dat zon tam 125 blokje dan ook niet veel verschil meer is
|
|
faster than a bullet! |
|
theoDT |
2-3-2014 14:55 |
Posts: 246 |
en als je nou de 110 parmakit koopt?
kracht zat zoon cilinder toch?
|
|
|
|
theoDT |
2-3-2014 16:03 |
Posts: 246 |
of koop een 250cc crossmotoer en plak je kenteken plaat erop
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-3-2014 16:10 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20658/avatar) Posts: 6718 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: theoDT
en als je nou de 110 parmakit koopt?
kracht zat zoon cilinder toch?
93 cc en naar het schijnt erg tam
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
shirioko |
2-3-2014 18:19 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20087/avatar) Posts: 2273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: theoDT
of koop een 250cc crossmotoer en plak je kenteken plaat erop
Of je houdt gewoon je mond?
Een brommerkenteken op een motor plakken is fraude en als je daarmee staande wordt gehouden ben je wel heel ver van huis.
Dan is het beter (lees: minder erg) om met motorkenteken of helemaal zonder kenteken te rijden.
Bij mijn MTX bleek bij een controle dat het framenummer op het balhoofd door een vorige eigenaar weggevijld was. Ze konden hem niet meer herstellen en hij werd vernietigd, en dat was het. Ik kreeg het voordeel van de twijfel en het verhaal kreeg geen staartje.
Bij een echte crossmotor zou ik de kans daarop veel kleiner inschatten.
En was jij niet nog niet zo lang geleden weggegaan hier toen jij butthurt ging doen omdat niet iedereen denkt dat supermoto "de shit" is?
|
|
|
|
Dit topic is 3389 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|