Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #68090 - Touren naar deutschland!!
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 2489 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Yamaha11978 |
17-2-2014 16:13 |
Posts: 8 |
Hallo,
Al 2 jaar roep ik dat ik in een vakantie naar duitsland ga touren, weer een nieuwe datum geprikt dit jaar...in mei zou het zo ver moeten zijn. Samen met een paar vrienden wil ik dan naar duitsland touren. Dit is mijn eerste keer en ik heb geen idee wat dan ook de verkeersregels zijn in duitsland? Iemand die mij hier wat wegwijs in kan maken? En anders nog handige tips?
Yo
Dit bericht is gewijzigd door Yamaha11978 op 17-2-2014 om 16:13 uur.
|
|
|
|
NS1-Whisperer |
17-2-2014 16:20 |
Posts: 2160 |
Met de brommer MOET je altijd op de grote wegen rijden in Duitsland, ook de 100km/h wegen.
Je mag NIET op het fietspad of de snelweg komen.
|
|
"Risico is extra leven" |
|
Yamaha11978 |
17-2-2014 16:44 |
Posts: 8 |
Oh nog een vraagje..gemiddeld 175 kilometer op een dag, de gemiddelde brommer rijd 55, zou dat een beetje haalbaar zijn? Ik rijd op een tzr, dus ben benieuwd of ik dat rechtover zitten vol houd, maar we gaan het zien....
Yo
|
|
|
|
WestlandMB |
17-2-2014 16:51 |
Posts: 1338 |
Zelf ben ik afgelopen jaar 2,5 week op de brommer door duitsland, luxembrug, frankrijk, belgie en nederland gereden, dus ik heb wel wat tips voor je.
- Brommer die rond de 75-80 gaat, kan je mooi met het verkeer mee
- In de zomer kunnen handschoenen ook erg fijn zijn
- Als je met een groep gaat, regel veiligheids hesjes, iedereen ziet dan dat je een groep bent, hierdoor laten ze je vaak makkelijk door rijden bij kruisingen, zodat je als groep intact blijft.
- Zorg voor eventuele reisverzekering met 'gevaarlijke sporten'
- Neem extra onderdelen mee zoals koppelingskabel, binnenband, plaksetje, bougiedop, verlichting bolletjes, klein ratelsetje
Hieronder nog een lijst van de voorbereidingen die ik samen met een aantal vrienden afgelopen jaar had. Probeer de spullen goed te verdelen. Ik weet niet hoe lang je weg gaat dus misschien heb je veel minder nodig.
Bagagelijst
Tent
Slaapzak
Matje
Sleepkabel
Reserve onderdelen*
Sloten
Id kaart, groene kaart(verzekering), pasje zorgverzekering (polisblad mag ook), brommerpapieren en rijbewijs, pinpas, voldoende contant geld
Routekaarte
Spiegel(s)
Telefoon en oplader ervan
Fotocamera
2T olie (1 fles voor de groep)
Gaslamp/gaspitje/gasflesje (om te koken)
Zaklamp
Plankje voor onder standaard (bij campings met gras)
Bord, bestek, beker
pannetjes
Stoeltje (klein inklap vis stoeltje)
Zwemspullen
Zonnenbril
Zonnenbrand
Ehbo en/of medicijnen
Regenjas/broek
Genoeg schoenen/sokken
Handschoenen
Hamer
Lenzenvloeistof/bril
Bidon/flesje water
Koffieapparaatje opschenken
grondzijl voor onder de tent(en
wc papier
verloopje voor stroom op de camping
oranje hesjes voor tijdens het rijden
Kleine badhandoek
Kookspullen
Kaasschaaf
Aardappelschilmesjes
Houten spatel
Kurkentrekker
Kruiden
Thermoskan
Koffie + filters voor eerste dag
Theedoeken
Afwasmiddel en sponsje
Even 1 vuilniszak voor het afval eerste dag
*Reserve Onderdelen/gereedschappen
Smeerolie/kettingspray
Bougie
Bougiekap
Ketting
Plakspullen
Binnenband
Gas-, rem- en koppelingskabel
Verlichtings bolletjes
Ty-rips
Boutjes en moertjes
Duct-Tape
Poetsdoek
Spanband (ev. Voor bagage)
Gereedschappen:
Ratelsetje klein
Ratelset groot
Imbussetje
Waterpomptang
Baco
Kniptang
Bougie sleutel
Punttangetje
Bougiekabel
Benzineslang
Zekeringen 10A (als je brommer dat nodig heeft)
Accuwater
(Reserve zuiger / ieder)
CDI
Poelietrekker+bobine
Bij vertek checken:
-Volle tank weg.
-Bandenspanning
-Kettingspanning. Niet te hoog, als je zwaar beladen bent zakt zie verder in. Dit scheelt bij een MB best veel qua spanning. Kettingspanning pas helemaal controleren als alle bagage plus jezelf erop zit.
-Achterveren/dempers op de sterkste stand is wel een aanraden voor ‘doorhangen’.
-Ventieldopjes erop, vuil erin en ze kunnen gaan lekken.
-Loop alle bouten goed na. Na lang rijden kan er weleens wat los trillen.
Hele lijst dus, daarom goed onderverdelen, hier nog een foto hoe ik vorig jaar weg ging (had wel de tent achterop en dus het zwaarst beladen, net een pakezel :P ) Daarnaast natuurlijk ook een goed humeur meenemen
Veel plezier, als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik kan eventueel ook wel me route doorsturen of lijst van campings
|
|
|
|
WestlandMB |
17-2-2014 16:54 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Yamaha11978
Oh nog een vraagje..gemiddeld 175 kilometer op een dag, de gemiddelde brommer rijd 55, zou dat een beetje haalbaar zijn? Ik rijd op een tzr, dus ben benieuwd of ik dat rechtover zitten vol houd, maar we gaan het zien....
Yo
Afgelopen jaar deed ik 350-400 op een dag. Dat was behoorlijk intensief. We stonden om 7 uur op, tent opruimen en om 8 uur weg rijden. Meestal reden we 65-70 maar gemiddeld werd het al snel 40 door de pauzes tussendoor. Als je 55 maximaal rijd, zal het gemiddelde al snel naar de 30 gaan. 175 kilometer is wel te doen, maar dan ben je dus wel 4 of 5 uur aan het rijden met een pauze tussendoor. Afgezien van de pech die je nog kan krijgen.
Ik vond het zelf fijn om op 'reisdagen' zoveel mogelijk kilometers te rijden, zodat je na een reisdagen een paar dagen in een gebied kan blijven en dan weer door. Het reizen is erg vemoeiend en als je op elke reisdag een tent moet opzetten dan blijft er weinig tijd over om andere dingen te ondernemen.
|
|
|
|
Yamaha11978 |
17-2-2014 17:13 |
Posts: 8 |
Ik was van plan op de eerste dag naar keulen te rijden, daar zijn veel hostels en zouden we evt. kunnen overnachten, de tweede dag rijden we van keulen naar dortmund, en dan de derde dag van dortmund naar huis. Ook in Dortmund hebben ze een paar hostels, maar camperen is op zich ook een leuk idee.... Ik hoor graag nog leuke routes, want de reis staat nog niet vast dus er is nog genoeg ruimte voor veranderingen. In eerste instantie was het plan drie dagen te gaan, maar langer zou ook leuk zijn. Zoals jullie al merken ben ik bijna niks zeker XD
Iig al bedankt voor de tips, kan ik goed gebruiken!
Yo
|
|
|
|
kenny77 |
17-2-2014 18:11 |
Posts: 29286 |
Je kan ook naar budget hotels kijken. Zijn wel ideaal, scheelt een hoop bepakking, ontbijtje kan je 's morgens zo pakken. Geen tentje wat je moet opzetten, dus meer tijd om rustig te touren. En als je per kamer met een paar man erop ligt kost het ook nog eens haast niks.
Al heeft kamperen wel wat avontuurlijks natuurlijk.
3 dagen is wel erg kort, kan je beter kijken dat je wat langer vrij pakt. (week of 2 weken) En dan iets verder weg gaan. Misschien naar een meertje strandje rijden waar je een paar dagen kunt blijven. Die dagen misschien ook nog wat uitgaan ofzo. Dan krijg je wat meer variatie wat het extra leuk maakt!
Maargoed voor te beginnen kan 3 dagen natuurlijk ook al heel leuk zijn!
|
|
|
|
WestlandMB |
17-2-2014 21:34 |
Posts: 1338 |
Als je inderdaad maar drie dagen gaat zou ik gewoon hostels/hotels nemen. Er zijn ook campings met sta-caravans of vaste tipi's, dat is ook nog een goede budget oplossing. Met drie dagen zou ik het er nog wel durven te gokken om geen extra onderdelen mee te nemen. Hooguit wat kettingspray dan.
150km is een leuke start. Het lijkt niks, want met de auto rij je die 150km al in 1,5 uur weg, maar als je niet zoveel brommer rijd kan het nog flink tegenvallen, zeker als het weer tegen zit.
Ik zou zeggen, gewoon gaan en je ziet vanzelf hoe leuk het is.
|
|
|
|
Yamaha11978 |
17-2-2014 22:08 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Zelf ben ik afgelopen jaar 2,5 week op de brommer door duitsland, luxembrug, frankrijk, belgie en nederland gereden, dus ik heb wel wat tips voor je.
- Brommer die rond de 75-80 gaat, kan je mooi met het verkeer mee
- In de zomer kunnen handschoenen ook erg fijn zijn
- Als je met een groep gaat, regel veiligheids hesjes, iedereen ziet dan dat je een groep bent, hierdoor laten ze je vaak makkelijk door rijden bij kruisingen, zodat je als groep intact blijft.
- Zorg voor eventuele reisverzekering met 'gevaarlijke sporten'
- Neem extra onderdelen mee zoals koppelingskabel, binnenband, plaksetje, bougiedop, verlichting bolletjes, klein ratelsetje
Hieronder nog een lijst van de voorbereidingen die ik samen met een aantal vrienden afgelopen jaar had. Probeer de spullen goed te verdelen. Ik weet niet hoe lang je weg gaat dus misschien heb je veel minder nodig.
Bagagelijst
Tent
Slaapzak
Matje
Sleepkabel
Reserve onderdelen*
Sloten
Id kaart, groene kaart(verzekering), pasje zorgverzekering (polisblad mag ook), brommerpapieren en rijbewijs, pinpas, voldoende contant geld
Routekaarte
Spiegel(s)
Telefoon en oplader ervan
Fotocamera
2T olie (1 fles voor de groep)
Gaslamp/gaspitje/gasflesje (om te koken)
Zaklamp
Plankje voor onder standaard (bij campings met gras)
Bord, bestek, beker
pannetjes
Stoeltje (klein inklap vis stoeltje)
Zwemspullen
Zonnenbril
Zonnenbrand
Ehbo en/of medicijnen
Regenjas/broek
Genoeg schoenen/sokken
Handschoenen
Hamer
Lenzenvloeistof/bril
Bidon/flesje water
Koffieapparaatje opschenken
grondzijl voor onder de tent(en
wc papier
verloopje voor stroom op de camping
oranje hesjes voor tijdens het rijden
Kleine badhandoek
Kookspullen
Kaasschaaf
Aardappelschilmesjes
Houten spatel
Kurkentrekker
Kruiden
Thermoskan
Koffie + filters voor eerste dag
Theedoeken
Afwasmiddel en sponsje
Even 1 vuilniszak voor het afval eerste dag
*Reserve Onderdelen/gereedschappen
Smeerolie/kettingspray
Bougie
Bougiekap
Ketting
Plakspullen
Binnenband
Gas-, rem- en koppelingskabel
Verlichtings bolletjes
Ty-rips
Boutjes en moertjes
Duct-Tape
Poetsdoek
Spanband (ev. Voor bagage)
Gereedschappen:
Ratelsetje klein
Ratelset groot
Imbussetje
Waterpomptang
Baco
Kniptang
Bougie sleutel
Punttangetje
Bougiekabel
Benzineslang
Zekeringen 10A (als je brommer dat nodig heeft)
Accuwater
(Reserve zuiger / ieder)
CDI
Poelietrekker+bobine
Bij vertek checken:
-Volle tank weg.
-Bandenspanning
-Kettingspanning. Niet te hoog, als je zwaar beladen bent zakt zie verder in. Dit scheelt bij een MB best veel qua spanning. Kettingspanning pas helemaal controleren als alle bagage plus jezelf erop zit.
-Achterveren/dempers op de sterkste stand is wel een aanraden voor ‘doorhangen’.
-Ventieldopjes erop, vuil erin en ze kunnen gaan lekken.
-Loop alle bouten goed na. Na lang rijden kan er weleens wat los trillen.
Hele lijst dus, daarom goed onderverdelen, hier nog een foto hoe ik vorig jaar weg ging (had wel de tent achterop en dus het zwaarst beladen, net een pakezel :P ) Daarnaast natuurlijk ook een goed humeur meenemen
afbeelding
Veel plezier, als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik kan eventueel ook wel me route doorsturen of lijst van campings
We zijn eruit, we gaan camperen! Dus als je die lijst met campings nog hebt...erg graag. Als verder nog iemand tips heeft, alles is welkom!
Yo
|
|
|
|
Jeroen Lamas |
25-2-2014 15:19 |
Posts: 1 |
Hele belangrijke informatie zoals dat allemaal beschreven wordt.
Der staat heel veel informatie in over veel verschillende onderwerpen.
Ik vind het in ieder geval heel handig om de juiste reisverzekering te hebben.
Ik heb zelf eerst goed gekeken welke reisverzekering past bij mijn wensen.
Dit vond ik persoonlijk handig door eerst te vergelijken.
Daarom is het wel handig om te doen, omdat het kan verschillen per verzekeraar.
Klik hier om te zien welke bij jou past, als dat nodig is.
Een zeer goede stuk tekst, ook handig voor mijzelf, bedankt hiervoor!
Met vriendelijke groet,
Jeroen Lamas
|
|
|
|
JB1 |
25-2-2014 16:03 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jeroen Lamas
Hele belangrijke informatie zoals dat allemaal beschreven wordt.
Der staat heel veel informatie in over veel verschillende onderwerpen.
Ik vind het in ieder geval heel handig om de juiste reisverzekering te hebben.
Ik heb zelf eerst goed gekeken welke reisverzekering past bij mijn wensen.
Dit vond ik persoonlijk handig door eerst te vergelijken.
Daarom is het wel handig om te doen, omdat het kan verschillen per verzekeraar.
Klik hier om te zien welke bij jou past, als dat nodig is.
Een zeer goede stuk tekst, ook handig voor mijzelf, bedankt hiervoor!
Met vriendelijke groet,
Jeroen Lamas
He Spammert, gaat eensch weg
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
WestlandMB |
25-2-2014 17:47 |
Posts: 1338 |
Hier nog een kleine aanvulling op het totaal nutteloze bericht van Jeroen:
Sommige reisverzekeringen zien 'brommer/motor vakantie' als een gevaarlijke sport. In dat geval moet je bij je reisverzekering gevaarlijke sporten mee verzekeren.
|
|
|
|
JB1 |
25-2-2014 18:51 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Hier nog een kleine aanvulling op het totaal nutteloze bericht van Jeroen:
Sommige reisverzekeringen zien 'brommer/motor vakantie' als een gevaarlijke sport. In dat geval moet je bij je reisverzekering gevaarlijke sporten mee verzekeren.
ANWB, ben je voor een tientje klaar ofzo.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Yamaha11978 |
26-2-2014 13:20 |
Posts: 8 |
Moet je bij de anwb ook extreme sporten aanvinken? Ik heb trouwens nog niet gekeken naar een reisverzekering...
|
|
|
|
shirioko |
26-2-2014 13:22 |
Posts: 2273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Yamaha11978
Moet je bij de anwb ook extreme sporten aanvinken? Ik heb trouwens nog niet gekeken naar een reisverzekering...
Valt brommer rijden onder extreme sporten dan?
|
|
|
|
JB1 |
26-2-2014 13:26 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Yamaha11978
Moet je bij de anwb ook extreme sporten aanvinken? Ik heb trouwens nog niet gekeken naar een reisverzekering...
Nee
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Dit topic is 2489 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|