Volgende keer eerst zoeken TS:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/60571/2
Je ideeen over rolletjes kloppen niet, lees mijn post.
Het is lastig om snel optrekken en snelheid los van elkaar te zien, voor beide is immers vermogen nodig, en wil je dit toch bereiken zul je het moeten zoeken in transmissie met overtoeren tot gevolg.
Wel is het verstandig inderdaad een setup te kiezen met een zo groot mogelijk vermogen bij een wat lager toerental, en de transmissie hier ook op af te stellen.
Een relatief "luie" 70cc cilinder met een laagtoerige uitlaat is dan ook een goede oplossing om niet een jank scooter te hebben en dus minder op te vallen, maar nog steeds geld hierbij dat "snel optrekken" en "snelheid" met elkaar opgaan, echter zal het minder opvallen als hij wat overtoeren draaid.
Verder klinkt het ook zo dat mogelijk de carburatie wat aan de arme kant is, maar dit is lastig op te maken uit je verhaal, gezien wij niet weten of wat jij beschrijft ook is hoe wij het zouden ervaren en beschrijven.
Over de discussie tussen jordi en viertakt, ben ik het met jordi eens, en wordt er veel te snel naar een zwaardere drukveer gegrepen.
Het is ook absoluut niet de bedoeling om de de "te grote kracht" van de rolletjes tegen te werken met de drukveer om een hoger toerental te verkrijgen ipv simpelweg lichtere rolletjes lichter te kiezen.
Wat jullie wel beide over het hoofd zien is dat de drukveer ook als functie heeft om de koppelingspoulie weer te sluiten (groter maken) en daarmee de vario-poulie kleiner, wanneer men het gas loslaat en bij een lagere snelheid weer gaat accelereren.
Echter is dit in de praktijk niet iets waar men veel aandacht aan besteed voor straatgebruik, want dit komt niet heel precies.
En wanneer men weer op het gas gaat het geen ramp is als het een paar seconden duurt voordat de rolletjes en variateur weer hun plek vinden en bij een juist toerental verder trekken.
Ook is het zo dat de drukveer origineel al vrij zwaar is om een niet zo "druk" karakter te waarborgen (of te wel: een seconde bedenktijd wanneer men op het gas gaat) en dus bij een wat snellere setup vaak al precies mooi uitkomt.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-2-2014 om 13:45 uur.