Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - zipje echt lekker laten trekken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1151 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #68084 - zipje echt lekker laten trekken
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 13658 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bartbrouwer 11-2-2014 20:29 Print topicpost
Posts: 529
Hallo mensen,

Ik heb veel gezocht maar nergens echt gevonden wat ik moet hebben, wellicht dat hier iemand mij het haarfijn kan uitleggen?

Ik heb dus een snor puch zip en die loopt nou ongeveer 45/50.
Vanuit stilstand hoor ik een beetje een boaaaaap geluid als ik optrek (onder de powerband optrekken). Dan wil ie doortrekken naar de 30, en daar voel je een mini dipje en dan door naar de top.

Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk optrekken(lichte rolletjes?), en de top niet veel hoger dan nu, ik dacht aan begrenzen met varioring en dan bij de "begrensde topsnelheid" met halfgas verder rijden, maar als ik wat afrem en dan weer volgas bij geef, moet ie weer meteen volle bak trekken(drukveer?)

Hoe moet ik het nou precies aanpakken?????
Ik ben leek op gebied van scooteroverbreningen, ik heb wel veel ervaring met schakelblokken sleutelen.

Ik wil het eigenlijk zo maken:
-standaard ontsteking
-dr70
-12mm dellorto
-sito uitlaat
-varioring

Ik heb nu:
-standaard ontsteking
-standaard 49cc
-12mm dellorto sproeier 84
-sito uitlaat (voorbocht met piemeltje)
-geen varioring/luchtfilterbegrenzer etc


 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125

theoDT 12-2-2014 10:06 Print reply
Posts: 246
Geen snortuning

Dit bericht is gewijzigd door theoDT op 12-2-2014 om 10:07 uur.
 
shirioko 12-2-2014 10:26 Print reply

Posts: 2273
DR70 zou ik niet doen op een snor, dan ga je richting 60/70 km/h als je nu al 50 gaat
Je kan beter eerst een grotere carburateur proberen (17,5mm)
 
Viertakt 12-2-2014 14:33 Print reply

Posts: 3586
Als je zegt dat hij nu onder de powerband optrekt moet je of lichtere rolletjes of een sterkere drukveer.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 12-2-2014 om 14:34 uur.
 
Viertakt uber alles.
Audioholic 12-2-2014 16:54 Print reply
Posts: 330
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: theoDT
Geen snortuning

Dit bericht is gewijzigd door theoDT op 12-2-2014 om 10:07 uur.




is dit scooterfreaks,nee toch? verdwaald?



enne @ ts,

zip standaard is t normaal dat de koppeling warm te vroeg aangrijpt

kwestie van trekveertjes, zou kijken voor dmp blauwe veertjes, die zijn iets strakker dan standaard

Dit bericht is gewijzigd door Audioholic op 12-2-2014 om 16:57 uur.
 
The life is to short to listen to slow music (H)
JB1 12-2-2014 18:13 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: theoDT
Geen snortuning

Dit bericht is gewijzigd door theoDT op 12-2-2014 om 10:07 uur.


Zou jij niet weggaan hier?

Voor de TS, zoek de FAQ van Niek de Wildt op
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
jordi50cc 12-2-2014 19:01 Print reply

Posts: 677
goeiedag!

strakkere trekveertjes in je koppeling
en waarschijnlijk je rolletjes lichter
is moeilijk te zeggen zonder te testen
het is gewoon zoeken naar de juiste balans tussen
vermogen en overbrenging als hij goed afgesteld
is maakt het niet uit of je nou vanaf stilstaand optrekt
of 20 of 40 rijd
zodra jij weer gas geeft moet hij terug naar het toerental
waar hij genoeg kracht heeft om niet in een dip terecht te komen

vanaf stilstaand heb je een dip zeg je
dus dan zou ik als eerste de trekveertjes vervangen
voor wat sterkere exemplaren dan ben je de dip
vanuit stilstand kwijt!
je koppeling slipt orgineel en met orginele cilinder
ong tot 20kmpu met strakke veertjes!
mocht je vanaf die snelheid een dipje hebben
ga je iets lichter op de rollen

en zo puzzel je een beetje door :P


drukveer heeft trouwens niks met optrekken of wat dan ook
van doen! het enige wat die doet is zorgen
dat de snaar niet gaat slippen, bij een orginele 50cc
cilinder is het dus volkomen onzin om er zon
strakke veer in te zetten


Jordi


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 12-2-2014 om 19:09 uur.
 
JST performance
Viertakt 12-2-2014 20:52 Print reply

Posts: 3586
Drukveer bepaald spanning op de sec. Poulie, als deze strakker staat ligt de riem hoger dus een lagere overbrenging.


 
Viertakt uber alles.
bartbrouwer 12-2-2014 21:43 Print reply
Posts: 529
Ik begrijp uit ieders verhaal dat mijn trekveertjes te slap zijn, logisch want het ding is 17 jaar oud en waarschijnlijk nog nooit andere veertjes in gekomen, dus ze zullen wel wat spanning verloren hebben.

De zuiger zit er nog niet zo heel lang in, maar toch is het vermogen gewoon simpelweg te laag, als ik 45 rij (plankgas) en er komt een windvlaag hoor je het motortje flink terugzakken in toeren, terwijl dat ie dat makkelijk zou moeten kunnen trekken. (trouwens tussen driekwart gas en volgas zit qua kracht weinig verschil, je hoort alleen het motortje wat luider via het luchtfilter)

Daarom dacht ik aan een dr70, net wat meer vermogen en begrenzen met een varioring, en als ie de ring heeft bereikt ,half gas dan rij ik nog lekker zuinig ook

Is dit te doen met een 12mm dellorto en merk ik ook goed verschil in optrekken? Ik wil eigenlijk vanuit stilstand gewoon een auto voor kunnen blijven tot 40km/h (of lekker wheelieen :P) Topsnelheid wil ik liever niet hoger
 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125
jordi50cc 12-2-2014 22:02 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Drukveer bepaald spanning op de sec. Poulie, als deze strakker staat ligt de riem hoger dus een lagere overbrenging.




onzin! zo stel je geen scooter af

enige waarom je een sterkere drukveer nodig
zou zijn is als je slip hebt op de snaar
door te veel vermogen!
een te sterke drukveer geeft alleen maar
heel veel over toeren bij weinig snelheid
dan zul je er hele zware rolletjes in moeten
gooien maar dan heb je weer geen toeren bij hogere snelheden
daar komt nog bij dat je vario enorm in slijt met
een te zware drukveer

ik zeg altijd heb je geen slip op de snaar
dan gewoon afstellen met rollen en trekveren
dan komt het vermogen ook daadwerkelijk op de wielen
en niet alleen op je toerenteller







Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 12-2-2014 om 22:20 uur.
 
JST performance
Viertakt 13-2-2014 0:28 Print reply

Posts: 3586
Je spreekt jezelf nogal tegen. Want te lichte rolletjes geven ook alleen maar heel veel toeren en weinig snelheid. Het overgangmoment komt tot stand door een combinatie drukveer/rolletjes

De hele nuance zit hem in het woord 'te'. Je moet niet over uitersten praten, want dan praat je poep. Ik snap best dat het hele afstellen bestaat uit een compromis van trekveren in de koppeling, gewicht van de segmenten, drukveren en rolletjes in de vario.


Maar er mag best gezegd worden dat een forum er is om te discussieren, niet om rond te komen blaten op een manier van "my way or the highway" want dat is behoorlijk ergelijk.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-2-2014 om 0:31 uur.
 
Viertakt uber alles.
jordi50cc 13-2-2014 1:33 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Je spreekt jezelf nogal tegen. Want te lichte rolletjes geven ook alleen maar heel veel toeren en weinig snelheid. Het overgangmoment komt tot stand door een combinatie drukveer/rolletjes

De hele nuance zit hem in het woord 'te'. Je moet niet over uitersten praten, want dan praat je poep. Ik snap best dat het hele afstellen bestaat uit een compromis van trekveren in de koppeling, gewicht van de segmenten, drukveren en rolletjes in de vario.


Maar er mag best gezegd worden dat een forum er is om te discussieren, niet om rond te komen blaten op een manier van "my way or the highway" want dat is behoorlijk ergelijk.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-2-2014 om 0:31 uur.




zoek jij eerst eens uit hoe een scooter werkt!
kom dan terug op mijn verhaal
als je geen last van slip hebt heb je
geen sterkere drukveer nodig om hem goed
af te stellen

"my way or the highway" ?

ik heb jaren lang in de top sbo gesprint met scooters
en dan heb ik het nog niet eens over hoeveel
van die plastic pony`s ik door handen heb gehad!
en dan kom jij ff om de hoek kijken en wil mij
even uitleggen hoe een vario werkt?

mhuhahaha weltrusten!


ik heb ook helemaal geen zin om te discussieren
over iets wat al tig jaar geleden achterhaald is





Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 13-2-2014 om 1:36 uur.
 
JST performance
Viertakt 13-2-2014 2:01 Print reply

Posts: 3586
Nuance ken je niet he

Ik zeg toch dat het een compromis is, en dan beschuldig je mij van het feit dat ik niet lees

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-2-2014 om 2:04 uur.


Ik wil er nog even op terugkomen dat je eens moet kappen in elke discussie uitersten op te zoeken. Er is geen discussie dat je niet aanhaalt dat je koning sprint bent. Leuk dat je bij sprinten 120% uit je blok haalt, maar dat wil lang niet iedereen. Daarom 2 woorden; nuance en compromissen.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-2-2014 om 2:24 uur.
 
Viertakt uber alles.
jordi50cc 13-2-2014 12:29 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Nuance ken je niet he

Ik zeg toch dat het een compromis is, en dan beschuldig je mij van het feit dat ik niet lees

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-2-2014 om 2:04 uur.


Ik wil er nog even op terugkomen dat je eens moet kappen in elke discussie uitersten op te zoeken. Er is geen discussie dat je niet aanhaalt dat je koning sprint bent. Leuk dat je bij sprinten 120% uit je blok haalt, maar dat wil lang niet iedereen. Daarom 2 woorden; nuance en compromissen.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 13-2-2014 om 2:24 uur.


lieve jongen!
ik denk dat we nu een beetje om elkaar
heen staan te draaien het enigste wat ik
je probeer duidelijk te maken is dat het onzin is
bij een 50cc cilinder om er een sterkere drukveer
in te monteren als hij niet slipt
slipt hij niet is die goed! slipt hij dan moet hij
strakker! doe je hem strakker terwijl hij niet slipt
heb je schommelende over toeren!

ik kan soms wat bot uit de hoek komen (dat is niet zo bedoelt)
uitersten opzoeken tja dat ben ik gewend ik wil uit alles
het beste proberen te halen of is dat soms slecht?

doen alsof ik koning sprint ben? nee!! ik heb een hekel
aan opscheppen. zon 8/9jaar geleden
heb ik in de top 3 mee gedaan
tegenwoordig ligt dat niveau al een stuk hoger als
waar wij toen mee geëindigd zijn.

terug on topic



 
JST performance
bartbrouwer 13-2-2014 13:37 Print reply
Posts: 529
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]


lieve jongen!
ik denk dat we nu een beetje om elkaar
heen staan te draaien het enigste wat ik
je probeer duidelijk te maken is dat het onzin is
bij een 50cc cilinder om er een sterkere drukveer
in te monteren als hij niet slipt
slipt hij niet is die goed! slipt hij dan moet hij
strakker! doe je hem strakker terwijl hij niet slipt
heb je schommelende over toeren!

ik kan soms wat bot uit de hoek komen (dat is niet zo bedoelt)
uitersten opzoeken tja dat ben ik gewend ik wil uit alles
het beste proberen te halen of is dat soms slecht?

doen alsof ik koning sprint ben? nee!! ik heb een hekel
aan opscheppen. zon 8/9jaar geleden
heb ik in de top 3 mee gedaan
tegenwoordig ligt dat niveau al een stuk hoger ALS
waar wij toen mee geëindigd zijn.

terug on topic





stuk hoger DAN waar wij toen mee geëindigd zijn


Maar het doet er even niet toe of een drukveer nou strakker of losser moet zijn, de mijne is prima zo.

DR70, ja of nee?
waarom wel?
waarom niet?


 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125
jordi50cc 13-2-2014 13:47 Print reply

Posts: 677
dr70 geeft je wel meer
trek kracht ook je top snelheid gaat omhoog
als je gewoon een orginele of soort gelijke uitlaat
onder zet en je zet er een begrenzer op
rijd dat heel fijn denk ik!


je weet toch zelf wel wat je graag wil?? :P



Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 13-2-2014 om 13:50 uur.
 
JST performance

Dit topic is 13658 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved