Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Oorzaak vastloper Yamaha TZR

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1118 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68060 - Oorzaak vastloper Yamaha TZR
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5342 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tiess 30-1-2014 15:31 Print topicpost

Posts: 169
Hallo,

Ik heb een TZR uit 2006, heb vandaag de derde vastloper gehad sinds ik hem heb gekocht. Maar de oorzaak van de laatste is nog onduidelijk.

Even wat voorgaande informatie:

Setup;
DR 80
Leovince V6
Originele 16mm carburateur, spoeier 156
Bougie hittegraad 9

Smering;
Geen oliepomp, dus mengsmering.
Castrol Power RS, verhouding 1:40


Hij liep voor het eerst vast toen ik hem net had gekocht en er letterlijk 500 meter mee had gereden, gat in de zuiger, oorzaak; vorige eigenaar had hem veel te arm afgesteld. (Zat sproeier 114 in, liep daarna bij mij perfect met 156. Stotterde alleen als je wat meer gas gaf (zonder hoog in toeren te gaan) als hij koud was)

Toen gelukkig geen schade aan de cilinderwand, dus een nieuwe zuiger was voldoende.

De tweede keer was na ongeveer 2500 km, toen liep het smalend lager kapot, dus de oorzaak was duidelijk. Maar het zorgde ervoor dat ik veel schade had. Dus gelijk een nieuwe cilinder, zuiger en krukas gekocht.

Die zuiger had het ongeveer 3000 km volgehouden. Vandaag blokkeerde mijn achterwiel toen ik ongeveer 75 km/h reed. Maar heb hem gelukkig recht kunnen houden.

Ik was weer bang dat mijn naaldlager kapot gelopen was maar toen ik mijn cilinder eraf haalde bleek dat dit niet het geval was.


Ik ben dus erg benieuwd hoe dat de vastloper deze keer is ontstaan, wie kan mij helpen?


Ik zet er wat foto's bij zodat het wat duidelijker is.
Alvast bedankt.







 
Vollegas !

BDW 30-1-2014 16:05 Print reply

Posts: 97
Mijn 1e ingeving is een 4-punts klemmer, kopmoeren met momentsleutel vastgezet? Hoeveel speling hebben de tapeinden met de geboorde gaten in de cilinder?
 
Once we die, just drive.
rensss 30-1-2014 16:07 Print reply

Posts: 1110
tappeind moeren te strak aangedraaid?


 
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast?
De Schout 30-1-2014 16:49 Print reply
Posts: 5327
Tapeinden te vast, of te weinig speling, of bedrijfstemperatuur te hoog.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Aprilia RX 50 2003 30-1-2014 16:53 Print reply

Posts: 6717
bovenstaande. De temp te hoog verwacht ik eigenlijk niet.

Maar hoe is de staat van de krukas? geen gekke speling oid?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
melvin_dt 30-1-2014 17:57 Print reply

Posts: 279
heb je een foto van de bougie, ik denk dat er te schraal gesmeerd is en dat het geheel te warm is geworden. dus even een foto van de bougie en beter het olie pompje terug zetten bij erg veel volgas rijden moet er rijker gesmeerd worden dus de olie pomp is de beste oplossing

suc6 verder
 
Aprilia RX 50 2003 30-1-2014 18:02 Print reply

Posts: 6717
olie pompje is een ruk ding. beter gezegd de aandrijving ervan.

1 op 40 is al erg veel. 1 op 50 is meer dan zat.

Ik rij met dezelfde cilinder en uitlaat. De goedkoopste olie erin en gaan. Alleen zonder olie doet ie gek, maar zelfs toen geen vastloper gehad.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Tiess 30-1-2014 18:07 Print reply

Posts: 169
Bedankt voor de reacties,

De krukas is nieuw gekocht 3000 km geleden.
Te hoge temperatuur denk ik ook niet, heeft 3000 goed gereden zonder aanpassingen.

Maar heb volgens mij de kopmoeren toen niet met de momentsleutel vast gezet. Dus dat is toen een (hele) domme fout geweest...
Wist niet dat dit kon gebeuren daar door.

Weten jullie misschien zo welk aanhaalmoment de kopmoeren moeten hebben?

Eerst dacht ik er aan om er snel weer een nieuwe cilinder en zuiger op te zetten maar het lijkt me toch verstandig om het blokje uit elkaar te halen, schoon maken en nieuwe krukaslagers erin te zetten. Denk toch wel dat die een opdonder hebben gehad?

Als iemand nog meer oorzaken kan bedenken hoor ik het graag.

Ties.
 
Vollegas !
jordi50cc 30-1-2014 18:08 Print reply

Posts: 677
Ties


ik vermoed ook dat de cilinder niet
op moment is vast gezet

lijkt ook wel of er van de 1 op het ander moment
een extreem temperatuur verschil is geweest
van warm naar heel koud plas water?

meet ook even de axiale speling tussen drijfstang
en krukwangen!

Jordi



Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 30-1-2014 om 18:46 uur.
 
JST performance
Aprilia RX 50 2003 30-1-2014 19:22 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
Ties


ik vermoed ook dat de cilinder niet
op moment is vast gezet

lijkt ook wel of er van de 1 op het ander moment
een extreem temperatuur verschil is geweest
van warm naar heel koud plas water?

meet ook even de axiale speling tussen drijfstang
en krukwangen!

Jordi



Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 30-1-2014 om 18:46 uur.


door een plas water hebben die cilinders weinig tot geen last van. heb m zelf met enige regelmaat tot in t water staan.

14 tot 16 nM. beste is even in stapjes te doen.

edit: het is ook wel raar dat het niet bij de poorten gekrast heeft, maar juist waar geen poort zat.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 30-1-2014 om 19:24 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Cas DT 30-1-2014 19:28 Print reply

Posts: 3131
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


door een plas water hebben die cilinders weinig tot geen last van. heb m zelf met enige regelmaat tot in t water staan.

14 tot 16 nM. beste is even in stapjes te doen.

edit: het is ook wel raar dat het niet bij de poorten gekrast heeft, maar juist waar geen poort zat.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 30-1-2014 om 19:24 uur.


Waarom is dat raar?
De sporen zitten precies bij de tabeinden.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
Aprilia RX 50 2003 30-1-2014 19:38 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas DT
[...]


Waarom is dat raar?
De sporen zitten precies bij de tabeinden.


klopt ja. ik denk dat ze veel te strak hebben gezeten.

meestal als ik schade zie aan cilinders is t door de zuiger verkeerd om. dat zijn soms best spectaculaire taferelen

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 30-1-2014 om 20:58 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jordi50cc 30-1-2014 21:18 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


klopt ja. ik denk dat ze veel te strak hebben gezeten.


Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 30-1-2014 om 20:58 uur.



ja Erwin daar lijkt het wel op idd!

maar vind het wel vreemd dat hij het
dan nog 3000 km volgehouden heeft

 
JST performance
Aprilia RX 50 2003 30-1-2014 21:30 Print reply

Posts: 6717
dat is wel appart.

misschien net dat ene beetje meer verbrandingshitte icm iets te veel koeling. dat het net vastliep.

blijft lastig, maar ik denk dat de oorzaak bekend is.

@TS: Hoe heb je ze vast gezet. hoe had je de sleutel vast, hoeveel kracht zette je? Is niet heel objectief, maar iig iets.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Royal Club 30-1-2014 23:40 Print reply

Posts: 60390
Mogen we er vanuit gaan dat je de krukaskeerringen ook vervangen hebt? en zo ja de passingen daarvan geinspecteerd hebt op beschadigingen..?


edit: ik heb het idee dat je ergens valse lucht trekt.

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 30-1-2014 om 23:40 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tiess 30-1-2014 23:58 Print reply

Posts: 169
De oliepomp is meestal het eerste wat ik er vanaf haal.

Het zou best kunnen dat de kopmoeren te strak hebben gezeten, maar ik kan echt niet zeggen hoe vast ik ze toen had gezet.

Ik reed niet door een plas water of iets dergelijks, dus dat kan het niet geweest zijn.

De krukaskeerringen zijn idd vervangen, en er was mij toen niks vreemds opgevallen.
Als hij misschien ergens valse lucht trekt, kan het dan toch dat ik er zo veel km mee heb gereden?


Dit bericht is gewijzigd door Tiess op 31-1-2014 om 0:00 uur.
 
Vollegas !

Dit topic is 5342 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved