Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Overtoeren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1165 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68028 - Overtoeren
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 10329 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Paul de Salmiakbal 7-1-2014 10:21 Print reply

Posts: 5285
Toch koop ik het hele vermogensverhaal niet
Neem nou bijvoorbeeld een 2006 YZF R6. Dat ding legt 110pk aan de grond bij 13k toeren (de piek), maar de redline start pas bij de 17k.. Is alles tussen de 13 en 17 dan overtoeren? Lijkt me niet
Vermogen heeft er volgens mij gewoon geen fuck mee te maken, als je een motor zodanig in toeren jaagt dat deze het thermisch en mechanisch gezien niet meer aan kan, dán maak je overtoeren, ongeacht of de motor de vermogenspiek dan al gepasseerd is of niet
http://en.wikipedia....erspeed_%28engine%29
 
JB1 7-1-2014 13:09 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


-> meer slijtage.

en je hebt meer kans dat de assen slijten ipv de lagers.


Eeuh, nee
Want je maakt je lagers van een slapper materiaal dan je assen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Paul de Salmiakbal 7-1-2014 14:22 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Eeuh, nee
Want je maakt je lagers van een slapper materiaal dan je assen.

Zachter
 
Maup 7-1-2014 16:56 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Eeuh, nee
Want je maakt je lagers van een slapper materiaal dan je assen.


Dan nog. Bronzen lagerbussen, zachter dan staal, zorgen niet zelden voor ingevreten assen.
Ik heb zelfs assen gezien die door een rubber seal helemaal opgevreten waren.

Maar dat heeft eigenlijk relatief weinig met de hardheid van het lagermateriaal of seal te maken.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 7-1-2014 om 16:56 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Aprilia RX 50 2003 7-1-2014 18:07 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Hoe maak jij van een C4 lager een C5 lager?
Andere kogels en een nieuwe kooi erin?


alleen de kogels zijn kleiner. c4 heeft meer speling dan c3, is gewoon als er temperatuursverschillen en schommelingen optreden die gecompenseerd worden.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Maup 7-1-2014 20:27 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


alleen de kogels zijn kleiner. c4 heeft meer speling dan c3, is gewoon als er temperatuursverschillen en schommelingen optreden die gecompenseerd worden.

Dat weet ik ja. Maar om je kogels te vervangen zal je toch echt je kooi moeten slopen

Die kerel zegt echter dat hij z'n binnen- en buitenring aanpast.
Dat vind ik wel knap en voor zulk vakmanschap heb ik wel respect.

Edit:
Ik heb het nog eens opgezocht hoeveel die speling nu daadwerkelijk is. Als je het ergens over hebt moet je natuurlijk wel weten en niet zomaar slap lopen ouwehoeren.

Voor een standaard am6 krukaslager (6303) geeft SKF bij C4 een speling van 0.030mm tot 0.051mm en bij C5 een radiale speling van 0.045mm tot 0.073mm.
(Gemiddeld respectievelijk 0.04mm en 0.059mm)

Dat is eerlijk gezegd een groter verschil dan ik dacht.

Desalniettemin mag je wel heel leuke spullen thuis hebben wil je je kogelgroeven (De beste man past zijn binnen- én buitenring aan) 0.0048mm dieper maken en dit ook nog fatsoenlijk meten.


Dit bericht is gewijzigd door Maup op 7-1-2014 om 20:49 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Aprilia RX 50 2003 7-1-2014 20:38 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Dat weet ik ja. Maar om je kogels te vervangen zal je toch echt je kooi moeten slopen

Die kerel zegt echter dat hij z'n binnen- en buitenring aanpast.
Dat vind ik wel knap en voor zulk vakmanschap heb ik wel respect.


goed punt, ipv kleinere kogeltjes gewoon heel de kooi aanpassen is best wel kunst.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Maup 7-1-2014 20:46 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


goed punt, ipv kleinere kogeltjes gewoon heel de kooi aanpassen is best wel kunst.

Even voor de goede orde, de kooi is dat ding die de kogels op de juiste afstand van elkaar houdt heah. Die hoef je niet aan te passen, zo nauw komt die niet.

Je kogelgroeven (in de binnen- en buitenring) 0.005mm dieper maken is wel redelijk kinky. (zie edit vorige post)

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 7-1-2014 om 20:50 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Paul de Salmiakbal 7-1-2014 20:59 Print reply

Posts: 5285
Is niks aan, gewoon wat gruis in je blok flikkeren dan schuurt het vanzelf uit
 
Aprilia RX 50 2003 7-1-2014 21:08 Print reply

Posts: 6717
ik kan tot 0.02mm meten hier thuis. onder zeer gunstige omstandigheden, dus niet in een ronding gewoon rechtlijnig heb ik ook nog wel apparatuur om tot 0.001 mm te meten maar dan houdt het wel echt op.

ja zie het had het verkeerd staan, de lagerschalen natuurlijk.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jordi50cc 7-1-2014 23:10 Print reply

Posts: 677
stelletje kauwgomballen!

simpel met een draaibank en een speciale inspan tool
een stukje schuurlinnen en heel veel geduld

en een goed stukje meet gereedschap

de hard geslepen laag is ong 0.08 dik


 
JST performance
Viertakt 8-1-2014 0:26 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
stelletje kauwgomballen!

simpel met een draaibank en een speciale inspan tool
een stukje schuurlinnen en heel veel geduld

en een goed stukje meet gereedschap

de hard geslepen laag is ong 0.08 dik




 
Viertakt uber alles.
koetjeboe91 8-1-2014 14:32 Print reply

Posts: 2096
maak eens een video een post die eens hier. ben wel nieuwsgierig van hoe dat gaat?
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
rubbert 8-1-2014 15:24 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
stelletje kauwgomballen!

simpel met een draaibank en een speciale inspan tool
een stukje schuurlinnen en heel veel geduld

en een goed stukje meet gereedschap

de hard geslepen laag is ong 0.08 dik





ik denk dat jij de enige kauwgombal bent, want waar jij het over hebt is denk ik de passing van het lager, niet de passing van de kogels in het lager, en DAAR slaat die c3/c4 etc. op, het is niet zoals bijvoorbeeld een h7 passing op een as
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Aprilia RX 50 2003 8-1-2014 22:39 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
stelletje kauwgomballen!

simpel met een draaibank en een speciale inspan tool
een stukje schuurlinnen en heel veel geduld

en een goed stukje meet gereedschap

de hard geslepen laag is ong 0.08 dik




ja maar waarmee meet je dat?

ik kan zo niet op een goed stukje gereedschap komen waarmee je makkelijk een lager van binnen mee kan meten...
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 10329 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved