Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Overtoeren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1137 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68028 - Overtoeren
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 10330 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Dikke Dennes 4-1-2014 14:17 Print topicpost

Posts: 4337
Hallo,

Ik hoor de term overtoeren vaak voorbij komen.
Wat is dit nu exact?

Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid scheppen.
 
Drive it like you stole it.

rubbert 4-1-2014 14:35 Print reply

Posts: 8825
dit betekent dat wanneer je op topsnelheid rijdt de motor vermogen 'over' heeft, waardoor hij niet meer echt aan het trekken is, maar veel te hoog in toeren aan het janken is.
Dit vindt je motorblok over het algemeen niet heel fijn, en kan dus motor-schade tot gevolg hebben.

De oorzaak van overtoeren is een te lichte vertanding.

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 4-1-2014 om 14:35 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Viertakt 4-1-2014 18:14 Print reply

Posts: 3586
Dan heeft hij juist geen vermogen over anders waren het geen overtoeren.

Overtoeren is dat je op een toerental boven je powerband komt waar je geen vermogen meer over hebt.

Google maar eens op een vermogenscurve van een willekeurige verbrandingsmotor.

Over dat het per definitie schadelijk is ben ik het niet eens, als in: een motorblokje wat doortrekt tot 14k toeren of een motortje wat overtoeren krijgt bij 12k toeren, heeft natuurlijk het blokje met 14k meer te leiden.

(Meer toeren = meer wrijving warmte slijtage enz)
 
Viertakt uber alles.
K.H.S TUNING 5-1-2014 17:58 Print reply

Posts: 162
ja klopt als powerband stopt bij 12 wil die soms nog wel een end verder met moeite. mja dat die dan opeens 2k meer draaid hoefd geen probleem te zijn aleen veel meer kans op detonatie. en dat is wel degelijk schadelijk.
 
.luuk 5-1-2014 18:17 Print reply

Posts: 1483
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kevinhonda
ja klopt als powerband stopt bij 12 wil die soms nog wel een end verder met moeite. mja dat die dan opeens 2k meer draaid hoefd geen probleem te zijn aleen veel meer kans op detonatie. en dat is wel degelijk schadelijk.


lees jij je nog maar even in over 2takt
 
K.H.S TUNING 5-1-2014 21:23 Print reply

Posts: 162
no meer toeren meer warmte de meesten hebben een kut kop dus detonatie.
klaar.
 
Tom96 5-1-2014 22:09 Print reply

Posts: 1719
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kevinhonda
no meer toeren meer warmte de meesten hebben een kut kop dus detonatie.
klaar.


waar baseer jij dit op?
kom gewoon met feiten ipv opdringerige antwoorden.
 
jordi50cc 6-1-2014 0:44 Print reply

Posts: 677
meer toeren hoeft niet schadelijk meer warmte te
geven het word alleen een beetje kritisch wanneer
het motortje in adem nood komt door een wat te kleine sproeier
of iets in die richting
als de motor thermies gezond is heb je bij volgas
minder kans op schade dan bij half gas

bij max toerental hoef je niet zo bang te zijn voor detonatie
detoneren gebeurt meestal op het punt waar de motor
zijn maximale koppel geeft tenzij je
ontsteking niet goed staat




Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 6-1-2014 om 0:58 uur.
 
JST performance
Paul de Salmiakbal 6-1-2014 11:49 Print reply

Posts: 5285
Toen ik de openingspost las had ik al een gevoel dat hier meerdere verschillende definities voorbij zouden komen
Mijn definitie is dat een motor overtoeren maakt als deze meer toeren maakt dan waar de motor voor ontworpen is en dus (zeer) versnelde slijtage vertoont ten gevolge van oververhitting, lagers die slechts tot een bepaald toerental geschikt zijn etc
 
K.H.S TUNING 6-1-2014 12:01 Print reply

Posts: 162
Mja als je het zo bekijkt. Lagers gaan meestal tot 15000rpm dus dan zouden er niet zo veel overtoeren maken.

 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 6-1-2014 14:19 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kevinhonda
Mja als je het zo bekijkt. Lagers gaan meestal tot 15000rpm dus dan zouden er niet zo veel overtoeren maken.




Lagers zijn ook de enige slijtage onderdelen ja... afgezien van t feit dat je voor 15k rpm al c3 lagers mag plaatsen
 
jordi50cc 6-1-2014 16:32 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



Lagers zijn ook de enige slijtage onderdelen ja... afgezien van t feit dat je voor 15k rpm al c3 lagers mag plaatsen



wat je zegt over c3 lagers klopt niet
tot 11000rpm is een c3 wel goed daar boven
zou ik c4 of c5 lagers nemen
laatste type is heel moeilijk aan te komen


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 6-1-2014 om 16:36 uur.
 
JST performance
Aprilia RX 50 2003 6-1-2014 16:52 Print reply

Posts: 6717
c5 lagers koop je gewoon bij de lokale lagerboer, zijn wel aan de prijs idd.

c3 lagers zijn gewoon de standaard.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Viertakt 6-1-2014 16:54 Print reply

Posts: 3586
Ach met bronzen bussen heb je geen last van kogellagerslijtage.
 
Viertakt uber alles.
Cas DT 6-1-2014 16:56 Print reply

Posts: 3131
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ach met bronzen bussen heb je geen last van kogellagerslijtage.


Sowieso minder slijtage, het enige nadeel is dat je meer wrijving hebt.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
Aprilia RX 50 2003 6-1-2014 16:57 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas DT
[...]


Sowieso minder slijtage, het enige nadeel is dat je meer wrijving hebt.


-> meer slijtage.

en je hebt meer kans dat de assen slijten ipv de lagers.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 10330 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved