Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - aprilia rs 50 2002 zuiger probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1172 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67999 - aprilia rs 50 2002 zuiger probleem
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7048 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

shirioko 11-12-2013 12:45 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Audioholic
[...]



als jij een nieuw asje koopt, neem ik aan dat er een drijfstang in de krukas zit


vandaar, krukas en drijfstang een deel, ongeacht of t beweegt

Als jij een brommer koopt zit er een motorblok in, zijn ze alsnog niet een deel
 
jordi50cc 11-12-2013 14:36 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Je redenering qwa temperatuur klopt niet !!


onee? leg eens uit waarom volgens jou dit op 20 graden celcius
zou moeten gebeuren denk je nou echt dat de exacte maat
veranderd bij 20 15 30 of 35 zolang zuiger en cilinder
maar dezelfde temperatuur hebben en je niet minus gaat meten
is het altijd goed!

na het boren of honen is de cilinder heet dan
moet je de cilinder laten afkoelen tot kamer temperatuur
voor je gaat meten maar een nieuw zuigertje
aan meten moeten zuiger en cilinder 1 temp hebben


Jordi




Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 15:13 uur.
 
JST performance
Mark300 11-12-2013 14:53 Print reply
Posts: 440
Kansloos geblaat van jullie
Iedereen voelt zich de professional, net alsof je als doodnormale gebruiker verschil zal merken tussen 0.01mm tolerantie of 0.06mm

Dit bericht is gewijzigd door Mark300 op 11-12-2013 om 14:54 uur.
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
jordi50cc 11-12-2013 15:09 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mark300
Kansloos geblaat van jullie
Iedereen voelt zich de professional, net alsof je als doodnormale gebruiker verschil zal merken tussen 0.01mm tolerantie of 0.06mm

Dit bericht is gewijzigd door Mark300 op 11-12-2013 om 14:54 uur.




???
dat verschil van 0.05 kom je snel genoeg achter!
ook als doodnormale gebruiker met een
doodnormaal bromfietsje!

over kansloos geblaat gesproken


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 15:25 uur.
 
JST performance
JB1 11-12-2013 15:32 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Audioholic
[...]



als jij een nieuw asje koopt, neem ik aan dat er een drijfstang in de krukas zit


vandaar, krukas en drijfstang een deel, ongeacht of t beweegt


Nee, hij zit aan je krukas, je krijgt de drijfstang bij een brommeras er gemonteerd en al bij. Meeste mensen kunnen thuis geen drijfstang persen en uitklokken.

Krukas en drijfstang zijn dus andere delen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Mark300 11-12-2013 15:47 Print reply
Posts: 440
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]

???
dat verschil van 0.05 kom je snel genoeg achter!
ook als doodnormale gebruiker met een
doodnormaal bromfietsje!

over kansloos geblaat gesproken


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 15:25 uur.


Als je jezelf nou is zou onderbouwen zou iemand er misschien iets mee kunnen.

0.05 is dus 0.025mm per zijde. Ik geloof iig niet dat een normale brommer gebruiker dat zal merken.

Ik zie graag je onderbouwing retour
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
jordi50cc 11-12-2013 16:45 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mark300
[...]


Als je jezelf nou is zou onderbouwen zou iemand er misschien iets mee kunnen.

0.05 is dus 0.025mm per zijde. Ik geloof iig niet dat een normale brommer gebruiker dat zal merken.

Ik zie graag je onderbouwing retour


Mark

die 0.025 per kant dat is koude speling!
de zuiger zet altijd meer uit dan de cilinder boring
bij minder zuigerspeling dan 0.03 zou een
bromfiets ongetwijfeld vastlopen
meestal word bij gietijzer 0.07 aangehouden
en bij aluminium cilinders niet minder dan 0.05

in theorie zouden de cilinders die
beter gekoeld worden veel meer zuiger speling
moeten hebben de zuiger zet dan meer uit dan de cilinder boring
voorbeeld bij warme motor de cilinderboring 0,10 mm ruimer en dat de zuiger 0,13 mm dikker wordt Dan blijft er van 0,04 mm koude
speling nog maar 0,01 mm over dat is 1 keer terug schakelen op
de motor en hij naait vast

ik monteer nooit een zuiger met minder dan 0.05 speling



 
JST performance
PRO TUNING 11-12-2013 17:33 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]


onee? leg eens uit waarom volgens jou dit op 20 graden celcius
zou moeten gebeuren denk je nou echt dat de exacte maat
veranderd bij 20 15 30 of 35 zolang zuiger en cilinder
maar dezelfde temperatuur hebben en je niet minus gaat meten
is het altijd goed!

na het boren of honen is de cilinder heet dan
moet je de cilinder laten afkoelen tot kamer temperatuur
voor je gaat meten maar een nieuw zuigertje
aan meten moeten zuiger en cilinder 1 temp hebben


Jordi





Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 15:13 uur.



Je gaat de fout in met deze redenering zoals is gebleken.

Bij een machinefabriek meet men nauwkeurig in een meetkamer bij 20 graden Celcius en constante luchtvochtigheid anders kunnen afwijkingen tot op 0.05 mm optreden.

Vorige week nog zuiger van 72.46 mm bij 8 en 20 graden gemeten met 0.02 mm verschil, bij 20 graden exacte maat wat op zuiger stond.

Kreidler alu cilinder-zuiger speling 0.03 mm

 
jordi50cc 11-12-2013 17:50 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Je gaat de fout in met deze redenering zoals is gebleken.

Bij een machinefabriek meet men nauwkeurig in een meetkamer bij 20 graden Celcius en constante luchtvochtigheid anders kunnen afwijkingen tot op 0.05 mm optreden.

Vorige week nog zuiger van 72.46 mm bij 8 en 20 graden gemeten met 0.02 mm verschil, bij 20 graden exacte maat wat op zuiger stond.

Kreidler alu cilinder-zuiger speling 0.03 mm




ik ga nergens de fout in je hebt een zuiger
gemeten bij 8 en 20 graden celcius
tuurlijk is deze maat verschillend maar 0.02 bij een
verschil van 12graden celcius? als je nou
je cilinder erbij had gepakt en deze op exact de zelfde
temperatuur gemeten had en bijv 0.05 spelling aan neemt
en je laat deze vervolgens weer op kamer temperatuur komen
is de speling maat nog steets 0.05 mits zuiger en cilinder
zelfde temperatuur hebben

0.03 voor een kreidler cilinder is veel te weinig!


Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 18:26 uur.
 
JST performance
NS1-Whisperer 11-12-2013 17:57 Print reply

Posts: 2160
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]



ik ga nergens de fout in je hebt een zuiger
gemeten bij 8 en 20 graden celcius
tuurlijk is deze maat verschillend! maar als je nou
je cilinder erbij had gepakt en deze op exact de zelfde
temperatuur gemeten had en bijv 0.05 spelling aan neemt
en je laat deze vervolgens weer op kamer temperatuur komen
is de speling maat nog steets 0.05 mits zuiger en cilinder
zelfde temperatuur hebben

0.03 voor een kreidler cilinder is veel te weinig!



Ik wil niet vervelend doen. Maar niet elk materiaal zet even veel uit en krimp evenveel bij temperatuur verschil......
 
"Risico is extra leven"
jordi50cc 11-12-2013 18:34 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NS1-Whisperer
[...]


Ik wil niet vervelend doen. Maar niet elk materiaal zet even veel uit en krimp evenveel bij temperatuur verschil......


dat klopt dat is het verschil in tolerantie met gietijzer
en aluminium omdat de zuiger warmer word dan de cilinder
de speling tolerantie veranderd niet bij gelijke temperatuur

zo is mij dit vroeger al geleerd (bromfietstechniek)
ook heb ik het verhaal van meten bij 20graden celcius
nog nooit horen vallen in het rennerskwartier
waar ik al heel wat jaar kom



Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 19:04 uur.
 
JST performance
PRO TUNING 11-12-2013 19:13 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]


dat klopt dat is het verschil in tolerantie met gietijzer
en aluminium omdat de zuiger warmer word dan de cilinder
de speling tolerantie veranderd niet bij gelijke temperatuur

zo is mij dit vroeger al geleerd (bromfietstechniek)
ook heb ik het verhaal van meten bij 20graden celcius
nog nooit horen vallen in het rennerskwartier
waar ik al heel wat jaar kom



Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 11-12-2013 om 19:04 uur.


Je doet het maar op jouw manier en ik op de mijne met het verschil dat mijn cilinders niet vastlopen en jij geregeld stil staat bij de RMM

Kreidler op 0.03 mm speling is normaal net als 0.04 mm bij KTM SX 125/250
 
jordi50cc 11-12-2013 19:41 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Je doet het maar op jouw manier en ik op de mijne met het verschil dat mijn cilinders niet vastlopen en jij geregeld stil staat bij de RMM

Kreidler op 0.03 mm speling is normaal net als 0.04 mm bij KTM SX 125/250


haha laten we dat maar doen Piet! een vastloper
Zal je bij spullen van mij niet zo snel zien
aankomend jaar rijden er 3 50cc cilinders van mij bij
rmm en (waarschijnlijk) 2 bij de sobw
de eerste die vast loopt door te weinig speling
krijg jij van mij een taart!

 
JST performance
Mark300 12-12-2013 8:23 Print reply
Posts: 440
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]


Mark

die 0.025 per kant dat is koude speling!
de zuiger zet altijd meer uit dan de cilinder boring
bij minder zuigerspeling dan 0.03 zou een
bromfiets ongetwijfeld vastlopen
meestal word bij gietijzer 0.07 aangehouden
en bij aluminium cilinders niet minder dan 0.05

in theorie zouden de cilinders die
beter gekoeld worden veel meer zuiger speling
moeten hebben de zuiger zet dan meer uit dan de cilinder boring
voorbeeld bij warme motor de cilinderboring 0,10 mm ruimer en dat de zuiger 0,13 mm dikker wordt Dan blijft er van 0,04 mm koude
speling nog maar 0,01 mm over dat is 1 keer terug schakelen op
de motor en hij naait vast

ik monteer nooit een zuiger met minder dan 0.05 speling





Ik heb het over tolerantie, maat afwijking dus.
Je hebt de normale speling, maat X in dit geval. Daarop zit dan 0.05 tolerantie.

Vraag me af of jij wel leest?

 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
De Schout 12-12-2013 8:40 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mark300
[...]


Ik heb het over tolerantie, maat afwijking dus.
Je hebt de normale speling, maat X in dit geval. Daarop zit dan 0.05 tolerantie.

Vraag me af of jij wel leest?




Ik vraag me af wat jij er van snapt..

Als je 0.06 speling zou hebben. (wat geen hele gekke maat is voor een 70cctje, misschien al aan de ruime kant) dan is 0.05 tolerantie belachelijk veel!

Dat is het verschil tussen een cilinder die versleten is, of eentje waardoor voor het einde van de straat je achterwiel vast staat..


 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 7048 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved