WestlandMB |
1-11-2013 19:26 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rujie mrx
mijn am6 blok begint boven de 6000 toeren hevig te trillen, (onder de 6000 ook een beetje)
dit gebeurde na een blokrevisie die ik zelf heb gedaan
(grote kans dat ik zelf iets fout heb gedaan maar ik weet niet wat)
heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Zit er een balansas in? dan die even checken
|
|
|
|
rujie mrx |
1-11-2013 19:52 |
Posts: 8 |
balans as zit er in,
ik heb de carterhelfden een paarkeer los gehaald tijdens de revisie,
kan het zijn dat de krukas lagers daardoor scheef zijn gaan zitten?
|
|
|
|
WestlandMB |
1-11-2013 19:55 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rujie mrx
balans as zit er in,
ik heb de carterhelfden een paarkeer los gehaald tijdens de revisie,
kan het zijn dat de krukas lagers daardoor scheef zijn gaan zitten?
Zit die ook goed erin? bij honda blokken meot je hem optijd zetten, misschien bij am6 ook.
|
|
|
|
rujie mrx |
1-11-2013 20:00 |
Posts: 8 |
hoeveel is teveel, zit nu denk ik 1mm speling op, of meer
maar dat heeft verder weinig effekt op hoe de as draait, verder staatie netjes tussen de markeer tekens op de tandwielen
|
|
|
|
diedje1996 |
1-11-2013 21:52 |
Posts: 164 |
omdat je je blok al een paar keer uitelkaar hebt gehaald met de nieuwe lagers er in, waarschijnlijk hebben je lagers dus een paar verkeerde klappen gehad, en zijn daar niet zichtbaar door bezweken ( dus minimale spelling )
dus als dat het probleem is dan heb je wel een paar keuze's
1 daar van is weer je lagers vervangen en dan alles in 1 keer goed doen zodat het blok de komende duizenden km's niet meer open hoeft
Dit bericht is gewijzigd door diedje1996 op 1-11-2013 om 21:52 uur.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2013 9:36 |
Posts: 6717 |
krukas lagers moet je goed je best doen om ze er scheef in te slaan.
lijst met mogelijke dingen die ik zo 1,2,3 kan opnoemen:
- Balanas verkeerd gemonteerd.
- Balansas spie op balansas dan wel krukas gebroken/ er niet goed tussen.
- Boutjes in het blok los, voorlaatst hier iemand warvan alle bouten onder het vliegwiel los zaten.
- Blokbouten niet goed vast (blok aan frame).
- Krukas niet goed ''los'' geslagen. Je moet hem vaak eerst een paar keer heen en weer slaan voordat hij soepel rond draait.
- Koppeling verkeerd gemonteerd, mist bijvoorbeeld de dike vulring of 1 van de 2 ringen er onder.
Gebeurt dit enkel onder het rijden of ook stilstaand en heeft de koppeling nog effect op het trillen?
Als het alleen onder het rijden is kan het ook zijn dat er in de bak het nodige scheef zit.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
rujie mrx |
2-11-2013 11:45 |
Posts: 8 |
het trillen gebeurt zowel in de vrij als in een versnelling, wel lijkt het minder te worden als je hem in de versnelling zet en de koppeling inknijpt
|
|
|
|
diedje1996 |
2-11-2013 12:25 |
Posts: 164 |
Ik zei ook niet dat ze scheef zitten,
Maar die lagers kunnen niet tegen zijwaardse klappen, en die hebben ze een paar keer gehad, daarom zou het lager naar de klote kunnen zijn
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2013 12:42 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: diedje1996
Ik zei ook niet dat ze scheef zitten,
Maar die lagers kunnen niet tegen zijwaardse klappen, en die hebben ze een paar keer gehad, daarom zou het lager naar de klote kunnen zijn
Idd zou dat kunnen. Echter is de passing ook weer niet zo krap dat je die lagers snel kapot slaat. Ze zijn eigenlijk een beetje overberekend voor het werk dat ze moeten doen.
Natuurlijk is het wel mogelijk.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
jordi50cc |
2-11-2013 13:52 |
Posts: 677 |
FOEI jongens! er is een betere manier om
een krukas te monteren dan er op te slaan :P
als de lagers stuk zijn kun je dat horen en
voelen
het kan ook zijn dat door het slaan de krukas uit lijn is
|
|
JST performance |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2013 15:12 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
FOEI jongens! er is een betere manier om
een krukas te monteren dan er op te slaan :P
als de lagers stuk zijn kun je dat horen en
voelen
het kan ook zijn dat door het slaan de krukas uit lijn is
je hebt slaan en je hebt slaan natuurlijk
beste is natuurlijk carters heet, lagers erin leggen. dan de krukas heel koud erin. Maar dan nog komt uit niet altijd even lekker te zitten en zul je hem toch heen en weer moeten tikken. Als dit ook maar enigsinds met verstand gebeurt dan is er geen kans dat je de krukas uit lijn slaat. Als dat bij die krukas wel kan gebeuren moet je gewoon een echte krukas kopen en niet 1 van pisbakkenstaal die met bami gemonteerd zit.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
jordi50cc |
2-11-2013 15:48 |
Posts: 677 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
je hebt slaan en je hebt slaan natuurlijk
beste is natuurlijk carters heet, lagers erin leggen. dan de krukas heel koud erin. Maar dan nog komt uit niet altijd even lekker te zitten en zul je hem toch heen en weer moeten tikken. Als dit ook maar enigsinds met verstand gebeurt dan is er geen kans dat je de krukas uit lijn slaat. Als dat bij die krukas wel kan gebeuren moet je gewoon een echte krukas kopen en niet 1 van pisbakkenstaal die met bami gemonteerd zit.
zit idd wel verschil in slaan
ik gebruik een tool om de krukas op zijn plaats
te trekken laat ik je binnenkort ff zien
|
|
JST performance |
|
jossy |
2-11-2013 18:26 |
Posts: 162 |
Dan zal de krukas gericht moeten worden. Deze kan verdraaien aan de big- end pen als je ze mishandeld bij het monteren of demonteren.
|
|
|
|
rujie mrx |
2-11-2013 19:24 |
Posts: 8 |
bedoel je van links naar recht verdraaien datie pen scheef zit ?
|
|
|
|
jossy |
3-11-2013 1:31 |
Posts: 162 |
verdraaien aan de big end pen wil zeggen dat de 2 krukashelften niet meer mooi in lijn staan.
|
|
|
|