Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinder tuning Gilardoni 2

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 998 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67886 - Cilinder tuning Gilardoni 2
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5506 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sigma 12-10-2013 15:49 Print topicpost
Posts: 19
Hey,
Ik ben met een vriend een standaard am6 blok aan het tunen.
Nu is het doel om zonder echte uitgaven het blok sneller te maken. (niet wegens een beperkt budget gewoon als uitdaging, dus ga nou niet roepen dat er een dikke gianelli conti op moet komen ofzo.)
Nu dachten we natuurlijk richting de cilindertiming.
Maar is dit wel nuttig met de std uitlaat?
Gaat niet enkel het verbruik (en slijtage) naar boven?
Nu dachten we de fabricagemarges weg te werken (squishrand, afwerking,...) De uitlaatpoort bij te werken en de compressie te verhogen.
Compressie en die marges wegwerken lijken mij sowieso effectief.
Maar die uitlaatpoort, is dat een goed idee?
Ik had al even een redelijk extreme timing gemaakt (zonder fluitpoorten)
Uitlaatpoortduur 195 graden
Breedte 26.2mm
En dat in een mooiere ovaalvorm.
Of zou ik beter de poorten minder extreem timen, zodat het beter bij de uitlaat past?
Het is de bedoeling om hem dagelijks te gebruiken dus slijtage, verbruik,... zijn belangrijke factoren.
Alvast bedankt!


Dit bericht is gewijzigd door Sigma op 12-10-2013 om 17:51 uur.
 

Audioholic 12-10-2013 16:34 Print reply
Posts: 330
standaard uitlaat ontgrenst?

ik zou t iig wel wat tammer houden dan 185
 
The life is to short to listen to slow music (H)
Audioholic 12-10-2013 17:02 Print reply
Posts: 330
en oja, budget, als je wat meer toeren wilt draaien, en lasapparaat/slijptol tot je beschikking hebt, kan je wel proberen om de uitlaatbocht stukje in te korten, word de pijp stukje hoogtoeriger van, maar t karakter van de uitlaat blijft verder behouden )
 
The life is to short to listen to slow music (H)
kenny77 12-10-2013 17:10 Print reply

Posts: 29286
Uitlaatpoort op 185 graden is niet hoog. Wel ook even kijken wat de spoelpoort timing is.


 
Audioholic 12-10-2013 17:36 Print reply
Posts: 330
nee ok, maar standaard uitlaat nokt er mee rond 8 a 9 k geloof ik,
 
The life is to short to listen to slow music (H)
Sigma 12-10-2013 17:50 Print reply
Posts: 19
Hey,
Nee foutje, 185 graden was wat mij meer passend leek voor de standaard uitlaat. Ik pas het aan.
 
Sigma 12-10-2013 17:55 Print reply
Posts: 19
185 graden is ideaal voor een topvermogen van rond de 8500 toeren had ik in gedachte. 195 meer voor een 10500-11000 toeren wat dan weer echt voor een snellere set-up uitlaat geschikt is.
Maar als ik mijn cilinder dus time voor een piekvermogen bij 11000 toeren, maar met de standaard uitlaat rijd, heb ik dan niet minder vermogen dan dat ik de cilinder time voor een lager toerental zodat alles goed op elkaar is afgestemd?
Of zie ik dit verkeerd?
 
PRO TUNING 12-10-2013 18:47 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sigma
185 graden is ideaal voor een topvermogen van rond de 8500 toeren had ik in gedachte. 195 meer voor een 10500-11000 toeren wat dan weer echt voor een snellere set-up uitlaat geschikt is.
Maar als ik mijn cilinder dus time voor een piekvermogen bij 11000 toeren, maar met de standaard uitlaat rijd, heb ik dan niet minder vermogen dan dat ik de cilinder time voor een lager toerental zodat alles goed op elkaar is afgestemd?
Of zie ik dit verkeerd?


195 graden uitlaat timing is voor wegraces.

Een 70 cc Zündapp b.v. met 180-120-160 graden timing loopt al 100 km/u
 
Audioholic 12-10-2013 18:52 Print reply
Posts: 330
195 is idd beetje te ja. geen koppel en piekerig vermogen

ik rij zelf met 193 uitlaattiming, welleenswaar op een hm183,maar ook daar is t piekerig genoeg om terug te vallen onder powerband
 
The life is to short to listen to slow music (H)
jelmer stobbe 12-10-2013 19:22 Print reply
Posts: 50
185 graden voor 8500 toeren??? ik heb 183 (70malossi lc honda mtx) en draai op mijn gemakje 12500 toeren. nou merk je wel dat dat puur de uitlaat is, en dat de cilinder leuk gaat tot pak m beet 11000 toeren, dan kakt t een beetje in en gaat ie nog door tot 12500. hoger komt ie ook echt niet. maar dit is mijn ervaring. ik weet dat er mensen hier zijn die er veeeel meer verstand van hebben dan ik.
 
derbi's, rest afval van honda's
Audioholic 12-10-2013 20:05 Print reply
Posts: 330
uitlaat is ook wel t belangrijste voor een 2takt. maar de TS wilt t zo buget mogelijk doen

tis ook meer een uitdaging om met weinig materialen hard te gaan,wat ik zelf ook leuk vind


daarom gaf ik ook de tip om de uitlaatbocht iets in te korten (1cm om te beginnen),daarmee verander je al t toerental van de uitlaat mee
 
The life is to short to listen to slow music (H)
Sigma 12-10-2013 21:59 Print reply
Posts: 19
@Jelmer Stobbe; Hij haalt dat wel, maar je cilinder zijn piek (als je enkel naar de poortduur kijkt) ligt een pak lager, de uitlaat trekt het gewoon naar boven.
@Puchpower, bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet. Maar het probleem is dat ik enkel een goedkoop elektrodelassertje heb staan, en het lijkt me niet dat dat ideaal is voor het dunne plaatwerk.

Wat ik mij nu nog afvraag is of het nut heeft om de cilinder veel hoogtoeriger te maken? Tot waar gaat de standaard uitlaat zijn 'powerband'?
 
Sigma 12-10-2013 23:38 Print reply
Posts: 19
Wat voor effecten heeft het verwijderen van de 2de zuigerveer trouwens?
 
jordi50cc 12-10-2013 23:45 Print reply

Posts: 677
Sigma


je kan de timing best een beetje aanpassen
ook met orginele uitlaat
maar met alleen de uitlaat timing aanpassen
berijk je niks mee
spoeltiming en richting is minstens zo belangrijk
de uitlaat is mischien wel het belangrijkste
onderdeel van een snelle 2takt
als ik jou verhaal zo lees dan zou ik de timing een
klein beetje aanpassen en de spoelpoorten/kanalen
breder maken en de ontsteking paar graden vroeger
dan heb je over het hele toeren gebied wel een beetje winst
zeker geen uitlaat timing van 195 erin frezen dat gaat
in dit geval alleen maar slechter de uitlaat poort ook niet
ovaal dat is nooit goed! beter is om hem wat progressief
te laten openen

Jordi


 
JST performance
jordi50cc 12-10-2013 23:47 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sigma
Wat voor effecten heeft het verwijderen van de 2de zuigerveer trouwens?



minder wrijving (minder warmte ontwikkeling)

laagtoerig kun je beter 2 zuigerveren gebruiken




Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 12-10-2013 om 23:57 uur.
 
JST performance
Sigma 13-10-2013 10:32 Print reply
Posts: 19
Oke bedankt, dat maakt veel duidelijk.
Ovaal daar ben ik ondertussen ook niet meer van overtuigd, omdat de uitlaatpoort die ik heb standaard al vrij breed is.
Die spoelpoorten zou ik ook willen doen, enkel heb ik voor mijn dremel geen haakse frees.

 

Dit topic is 5506 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved