Toen ik mijn honda ns1 blok uit elkaar heb gehad en weer in elkaar heb gezet, schakelde die voor montage ook niet helemaal soepel.
Omdat die dus uit elkaar was geweest had ik dus alles goed schoon gemaakt en ontvet, dus bij montage was het blok dus droog van binnen. Als je er dan olie in doet en een beetje met de krukas rond draait zodat de olie lekker overal tussen komt en een plekje vind dan zou die moeten schakelen naar alle versnellingen.
Dit ging bij mij niet helemaal soepel de eerste paar keer en moes toen de hele tijd de krukas of het tandwiel bewegen zodat de tanden net iets anders kwamen te staan. Mijn schakelwals bleef namelijk een "beetje plakken en ging soms net niet ver genoeg rond om de volgende versnelling te pakken.
Toen ik dus een paar keer geschakeld had en dat ding dus bewogen ging het al langzaam aan wat soepeler.
Pas toen ik er een cilinder op had en het blok liep kon ik soepel door alle versnellingen komen. Dit zal mede komen doordat de olie dan warmer word en dus dunner. Dunnere olie kruipt makkelijker overal tussen.
Zal ook mede komen doordat het blok dan vele male hogere toerentallen draait als dat je er met hand aan draait en daardoor de olie alle kanten op word gesmeten, en dus overal komt en kan smeren.
Ik heb er al iets van 1500km mee gereden en nog geen problemen ondervonden verder.
Dit is mijn ervaring ermee althans. Hoop dat ik je kan helpen
|