Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Brommer/scooter kopen, waar op letten?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1097 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67681 - Brommer/scooter kopen, waar op lett...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2544 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Kaatje 11-7-2013 13:16 Print topicpost
Posts: 4
Hallo,

Ik ben op zoek naar een brommer/scooter om mee naar school te gaan.
Ik heb een klein budget en helaas zeer weinig technisch inzicht.. Gelukkig heeft mijn vader iets meer ervaring en inzicht, maar ik wil zelf ook graag het een en ander weten!

Ik wil het liefst een brommer (leuker rijden dan een scooter ) en liefst ook vrij zuinig. Ik heb nu onder andere een wat oudere Suzuki schakelbrommer op het oog.

Maar waar moet ik op letten als ik naar zo'n brommer ga kijken? Wat moet er absoluut goed zijn, en wat is minder belangrijk? Is de kilometerstand belangrijk, en hoe hoog mag die dan zijn om er nog een aantal jaar fatsoenlijk mee vooruit te kunnen? Is een wat verroeste uitlaat erg, of is dat niet zo'n probleem?
Mijn vader kan er mee proefrijden, dus ik vertrouw er op dat hij het schakelen e.d. kan controleren..

Onderhoud is geen probleem, mijn broer (die momenteel enkele maanden weg is) heeft veel ervaring met brommers etc.

Ik hoop op wat tips, zodat ik geen brommer koop die de volgende dag uit elkaar valt

Alvast hartelijk bedankt!
 

Mark300 11-7-2013 13:32 Print reply
Posts: 440
Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb nog een MT'tje te koop staan voor niet overdreven geld.

5000km geleden alles gereviseerd, loopt keurig 60 en verbruik is rond de 1:20

Kilometerstand is niet belangrijk, met minimale moeite draai je de teller terug of hang je er een andere tellerbak op.
Veel belangrijker is het onderhoud, wanneer is er voor het laatst een nieuw zuigertje ingegaan etc...



 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
Kaatje 11-7-2013 13:39 Print reply
Posts: 4
Bedankt voor je reactie!

Je zit best een eindje van me vandaan helaas..
Enne, hij mag maar 45 lopen toch? Het stikt hier van de politie namelijk..

Rond wat voor prijs zit je te denken? Voor een goede brommer met een mooi prijsje wil ik best wat verder rijden
 
Aprilia RX 50 2003 11-7-2013 13:40 Print reply

Posts: 6717
km stand zegt 0.0 over een brommer.

moderne brommer (am6/derbi) gebruiken std 1 op 25/30 als je je rechterhand onder controle hebt.
kosten vandaag de dag vaak nog maar een euro of 300/400.

wiellagers erg op letten. als de passing van de naaf uitgelopen is ben je mooi klaar.

zorg verder dat hij zo standard mogelijk is, geen opvoer meuk.

bij am6 bv opletten wat voor pakking er tussen de carters zit (steekt vaak wel ergens uit), als je rode of blauwe pakking ziet heeft al iemand m open gehad.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Mark300 11-7-2013 14:11 Print reply
Posts: 440
Officieel wel ja, maar nog nooit mee bekeurd.

En tegenwoordig staan ze amper meer met de rollerbank, die dagen zijn al geweest.
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
Gerard1793 11-7-2013 14:38 Print reply

Posts: 4006
Als ik dit zo lees zou ik je een oudere brommer afraden. Daar blijf je vaak toch aan sleutelen, vaker als aan een nieuwe brommer. En dat hoeft helemaal niet aan de kwaliteit van het materiaal te liggen maar ook wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.

Ik reed met mijn MT-tje op z'n zuinigst 1:33 geloof ik, maar dat was over hele lange afstand bij een gangetje van 50km/h (:
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Kaatje 11-7-2013 15:38 Print reply
Posts: 4
Hallo,

Bedankt voor de reacties, super!

Ik wil ook wel graag wat technischer worden, maar ik heb maar de helft van het jaar een echt handige klusser (broer) die me kan helpen.. Met problemen kan ik trouwens ook wel bij mijn ooms aankloppen hoor, dus dat hoeft niet direct een probleem te zijn!

Uiteraard wil ik geen brommer waar ik dagelijks aan moet werken..

Twijfel twijfel!!
 
Paul de Salmiakbal 11-7-2013 16:13 Print reply

Posts: 5285
Je kunt iig altijd hier aankloppen met problemen, zelf leren en doen is immers veel beter dan anderen het voor je laten opknappen
Roest op uitlaat zie je wel vaker, de combinatie loeiend hete uitlaat en pekel zorgt er voor dat de lak er erg snel van af gaat
65 is een lekkere snelheid voor een brommer voor mijn gevoel. 45 is echt niet leuk rijden maar daar kom je nog wel achter
Wat is je budget?

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 11-7-2013 om 16:16 uur.
 
Mark300 11-7-2013 16:30 Print reply
Posts: 440
Kaatje, ik had je een mailtje gestuurd.
Bovenaan in de blauwe balk zie je een knipperend rood envelopje staan
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
joostvk 11-7-2013 17:43 Print reply
Posts: 242
je kan eventueel ook voor een echte oldtimer gaan.
er zit bijna niets op, dus er kan bijna niets kapot,
vaak zijn die dingen behoorlijk verbeund en lelijk.

en puch maxi of zo is misschien wat?
 
Hyronimus 11-7-2013 17:57 Print reply

Posts: 87
Oldtimers zijn wel leuk en relatief simpel aan te sleutelen maar kijk dan wel eerst of er nog onderdelen voor zijn te krijgen, mocht dat nodig zijn

 
Do you know who I think I am?
PHB 11-7-2013 19:42 Print reply

Posts: 536
Als je voor een schakel wilt gaan die wat ouder is en waar makelijk aan te sleutelen valt en goedkope onderdelen zou ik honda mt of mb doen
Als je voor een nieuwere brommer gaat ben je al best wel snel wat geld kwijt als er iets stuk gaat
 
honda power
Kaatje 11-7-2013 21:13 Print reply
Posts: 4
Wauw, dat gaat snel, bedankt jongens!

Ik wil graag zelf gaan leren inderdaad, vind het sowieso wel handig om een beetje te kunnen sleutelen (ook voor auto's e.d. later)
Uiteraard is hulp daarbij erg welkom!

Ik zou graag willen dat de brommer wat harder mag, maar er rijdt in de de stad waar ik kom enorm veel politie..

Mijn budget is heel klein, max ¤250,-.. Ik weet dat dit heel weinig is, maar het is in principe bedoeld voor de komende 1 à 2 jaar, daarna zal ik waarschijnlijk op een auto over gaan + mijn broer heeft nog een scooter en brommer staan die ik na wat opknapwerk evt. ook kan gebruiken!

Bedankt voor je mailtje Mark! Hij ziet er enorm gaaf uit, maar ligt helaas boven mijn budget.. (Dan houd ik geen geld meer over voor mijn autorijbewijs volgend jaar )

De brommer (Suzuki) die ik nu op het oog heb komt uit 1985. Ik zal morgen eens googelen of daar nog onderdelen voor te krijgen zijn!

Honda vind ik ook erg gaaf (heeft mijn broer toevallig ook ), maar die heb ik nog niet gevonden in mijn prijsklasse!

Super bedankt in ieder geval!
 
Hyronimus 11-7-2013 21:24 Print reply

Posts: 87
Met zo'n budget is een oldtimer of schakel sowieso geen optie denk ik.
Ik weet niet wat die Suzuki kost maar anders zou ik op zoek gaan naar een leuke Puch oid.
Makkelijk spul en bijna niet stuk te krijgen.
 
Do you know who I think I am?
Aprilia RX 50 2003 11-7-2013 21:35 Print reply

Posts: 6717
zijn wel goedrijdende bv rs 50 nm voor dat geld te krijgen. moet je goed zoeken en kritisch kijken.

ziet hij er optisch ruk uit, maar kun je wel een technisch geode brommer voor kopen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
TobiasTTU 12-7-2013 12:45 Print reply
Posts: 11
Zelf heb ik een dt50r uit 87 die nog prima rijd bedrading enzo klopt niet helemaal en op plekken kan ie wat netter... Maar ik heb hem wel voor 250 euro een technisch en optisch leuke schakelbrommer kan dus wel, gewoon lang genoeg zoeken tot je iemand vind die zijn brommer direct weg moet hebben of de waarde ervan niet kent
 

Dit topic is 2544 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved