Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - honda mt probleem versneling slipt en schokt en bak slaat vast

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 628 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67669 - honda mt probleem versneling slipt ...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2528 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

drestar 5-7-2013 15:27 Print topicpost

Posts: 631
hallo ik heb een probleem met mijn honda mt 125cc
hij slipt in zijn 3 of vierde versnelling. het is net of de koppeling steeds ingeknepen word en losgelaten en zo heel snel achter elkaar en dat voelt schokkerig aan,

nu dacht ik dat de koppeling niet meer goed was en heb dus sterkere drukveren gekocht. 50% sterker dan origineel en ook nog eens 4 nieuwe koppelingsplaten,deze heb ik gisteren gemonteerd en een stukje mee gereden ,de koppeling slipte nu niet meer maar in plaats daarvan sloeg de bak vast in de versnelling waarin hij normaal slipte.en ik moest hem los trappen door even met mijn voet op de pook te trappen,ik heb maar niet meer verder gereden dus heb ik vandaag maar even het blok opengehaald en de tandwielen zien er naar mijn inziens nog best uit,alleen over 1 tandwiel loopt over een aantal tanden een groefje over de tandjes maar is niet diep en de tandjes zelf zien er nog goed uit.en de schakelvorken zijn ook niet verbogen.. ik heb wat foto's van de tandwielen maar ik zou niet weten wat nu de oorzaak kan zijn..?




















 

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 5-7-2013 15:36 Print reply

Posts: 17929
Bak niet goed in elkaar gezet of een schakelvork krom
 
drestar 5-7-2013 16:00 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
Bak niet goed in elkaar gezet of een schakelvork krom


alle 3 de schakelvorken zien er zeer goed uit,evenals de schakelwals,
ook het koppelingshuis enzo ziet er goed uit,op de lagers ook geen speling en hij schakelde gewoon altijd lekker soepel in elke versnelling en vloog er ook nooit nergens uit.
 
De Schout 6-7-2013 19:59 Print reply
Posts: 5327
je hebt precies die dingen van je bak op foto staan waar je niets aan kunt zien.. de tanden van de tandwielen is niet het geen wat boeiend is, de nokken aan de zijkant wel!
 
tune tweak fiddle bang bummer
drestar 7-7-2013 12:06 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
je hebt precies die dingen van je bak op foto staan waar je niets aan kunt zien.. de tanden van de tandwielen is niet het geen wat boeiend is, de nokken aan de zijkant wel!


oke hier nog wat meer foto's..bij sommige nokken zitten wel wat krauwen in.maar niet scheef afgesleten














 
Audioholic 7-7-2013 12:09 Print reply
Posts: 330
ik vind het zo niet onaardig uitzien, behalve die vage foto

overigens zijn die tandwielen kei en keihard..gebruik namelijk een tandwiel van een versnellingsbak als koppelingstrekker voor puch

 
The life is to short to listen to slow music (H)
De Schout 7-7-2013 12:13 Print reply
Posts: 5327
Ze hebben over elkaar gedraaid, anders zouden die krauwen er niet in zitten. Dus of zijn de kantjes van de nokken toch wat rond afgesleten, of zijn je vorken slecht, of mis je wat ringetjes hier en daar.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Audioholic 7-7-2013 12:26 Print reply
Posts: 330
over elkaar draaien gebeurt vaak altijd wel, like per ongelijk niet goed in de versnelling zetten

mijn huidige versnellingsbak heeft ook zulke loopspoortjes op de nokjes, en hier ondervind ik geen problemen, naja niet helemaal waar, een keer gehad dat hij uit zijn vrij sprong met een flinke TAK.
 
The life is to short to listen to slow music (H)
drestar 7-7-2013 12:54 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
Ze hebben over elkaar gedraaid, anders zouden die krauwen er niet in zitten. Dus of zijn de kantjes van de nokken toch wat rond afgesleten, of zijn je vorken slecht, of mis je wat ringetjes hier en daar.


de vorken zien er nog recht uit, en de nokkenkantjes zien er ook nog goed uit .alleen diepe krauwen bovenop,als ik de tandwielen in elkaar schuif dan pakken ze ook mooi in elkaar. maar de bak is wel in de versnelling vast gelopen dus er moet een oorzaak zijn? waarschijnlijk is de primaire as door het lager naar boven gedrukt omdat er tandwielen toch niet goed in de nokken pakte en daardoor de koppeling ging slippen ,daarna pas heb ik 50% sterkere drukveren van Moto-R erin gedaan zodat de koppeling niet makkelijk meer kon slippen en toen stond die ineens vast in de versnelling.. maar ik kan ook niet direct ontdekken dat ik wat ringetjes mis,

alen nummer 19 op de tekening vraag ik mij af of dat een shim ring is of het busje wat in het tandwiel zit?






 
De Schout 7-7-2013 13:14 Print reply
Posts: 5327
19 is een ring.

edit: er moet ergens een faq zijn met een lijst met alle maten van de ringen er op. stamt uit 2002 ofzo..

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 7-7-2013 om 13:15 uur.

edit2: voila : http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/71



Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 7-7-2013 om 13:20 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
drestar 7-7-2013 14:02 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
19 is een ring.

edit: er moet ergens een faq zijn met een lijst met alle maten van de ringen er op. stamt uit 2002 ofzo..

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 7-7-2013 om 13:15 uur.

edit2: voila : http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/71



Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 7-7-2013 om 13:20 uur.


oke bedankt,dan zit er toch het 1 en ander verkeerd.ik mis zelfs 2 ringen nummer 19 en 24, ben er inmiddels ook al achter dat ik nummer 19 in ieder geval wel heb. want die zat voor het lager ipv tussen de tandwielen,maar nummer 24 ontbreekt en ook de ring nummer 17 voor het lager dan..



Dit bericht is gewijzigd door drestar op 7-7-2013 om 14:54 uur.
 
drestar 8-7-2013 12:48 Print reply

Posts: 631
ik kan ergens shim ringen kopen,maar eentje heeft niet exakt de juiste maat. deze is 25x18x1 terwijl die 25,8x17,4x1 moet zijn ,de buitendiameter van 0,8 kleiner maakt volgens mij niet zoveel uit omdat hij bij het tandwiel waar hij tegen komt nog mooi binnen de gaten valt,maar de binnendiameter is dan 1 mm groter.maakt dat veel uit dat de ring een beetje meer speling op de as heeft? de as is 17mm en de ring is dan 18mm, een beetje speling van bv 0,2 of 0,4 moet natuurlijk altijd ,maar is 1mm speling niet te groot..?
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 8-7-2013 13:47 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
ik kan ergens shim ringen kopen,maar eentje heeft niet exakt de juiste maat. deze is 25x18x1 terwijl die 25,8x17,4x1 moet zijn ,de buitendiameter van 0,8 kleiner maakt volgens mij niet zoveel uit omdat hij bij het tandwiel waar hij tegen komt nog mooi binnen de gaten valt,maar de binnendiameter is dan 1 mm groter.maakt dat veel uit dat de ring een beetje meer speling op de as heef

t? de as is 17mm en de ring is dan 18mm, een beetje speling van bv 0,2 of 0,4 moet natuurlijk altijd ,maar is 1mm speling niet te groot..?



Haal dat gewoon bij iemand met n sloop blok ofzo man
 
drestar 8-7-2013 20:32 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



Haal dat gewoon bij iemand met n sloop blok ofzo man


dan moet je ook nog iemand kennen met een sloopblok he, maar ik heb de ringen inmiddels al ergens besteld met nieuwe carter en deksel pakkingen ,dus hopelijk kan de bak deze week nog terug in elkaar
 
drestar 20-7-2013 15:34 Print reply

Posts: 631
versnellingsbak probleem opgelost
kwestie van 2 ringen ertussen en de tandwielen pakken weer goed in de nokken. ook zat er een 50cc carterpakking tussen waardoor het blok olie lekte en heb nu dus een 80cc pakking ertussen gedaan en het lekken is ook gelijk voorbij. je zal zo'n zelfde blok maar van iemand kopen
 
Cas DT 20-7-2013 15:42 Print reply

Posts: 3131
Goedzo jongen
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!

Dit topic is 2528 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved