Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Vreemd probleem met Honda MT5: Cilinder HM166G + 16mm carb.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 680 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67660 - Vreemd probleem met Honda MT5: Cili...
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 12418 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Smartzenegger 2-7-2013 16:22 Print topicpost

Posts: 55
Dit is het verhaal:
Nieuwe Cilinder erop gezet: Origineel HM166G (Moet nog worden ingereden)
Setup:
Cilinder HM166G
Kop: standaard originele HM166S
Met een 16mm carb van Keihin met sproeier 72.
Standaard luchtfilter
En snelle uitlaat. Jamarcol bocht en Techno/Proma demper.
Tandwiel verhouding momenteel 12 - 52

Toevoeging info setup:
Ik heb een klein membraan, dat is een standaard snel membraan maar dan met die beugeltjes die veel lager zijn op gebogen.
Er zitten 2 nokjes in de membraan passing van de cilinder, dat er geen snelle in past.

Ik heb een klein membraan, dat is een standaard snel membraan maar dan met die beugeltjes die veel lager zijn op gebogen.
Er zitten 2 nokjes in de membraan passing van de cilinder, dat er geen snelle in past.

Het lucht inlaat is ook een HM166 inlaat rubber wat ong. een 14mm gat heeft.
Ik heb zelf altijd een gat in de deksel met daar een dop in met een gaatje erin, zodat hij net iets meer lucht krijgt, maar niet meer dan nodig, want met een te groot gat (dop eruit) loopt ie ook niet goed.
Dan is het net of hij te veel lucht aanzuigt en te weinig brandstof.


Starten en lopen is geen probleem.

De problemen die ik ondervind is:
Power zit alleen onderin, hoe hoger het toerental, hoe minder vermogen, soort van doodvallen of zo, maar zonder te stotteren.
Ik heb wel al gezien dat de zuiger iets te hoog uitkomt, en niet alle poorten helemaal opent. (1 a 2mm)
Gasnaald al op alle standen geprobeerd.
Bougie was droog en nat.
Elektrode was mooi lichtbruin, maar de ring (niet het draad) was nat aan één zijde.
Afstellen lijkt eigenlijk helemaal geen effect te hebben, maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest.

En dit is het vreemde probleem:
Bij rijden van ong. 40km/u constant, na ongeveer een minuut stop ie er mee met een hard ratelend/aanlopend geluid alsof ie vastloopt of zo.
Maar daarna kan ik 'm gewoon weer starten en weg rijden.
Na al die jaren dat ik MT rijdt heb ik dit nog nooit mee gemaakt.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn???

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 2-7-2013 om 23:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 2-7-2013 om 23:24 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 2-7-2013 om 23:28 uur.
 
Beter één liter in de tank, dan tien in de pomp.

WestlandMB 2-7-2013 17:28 Print reply

Posts: 1338
Dubelle voetpakking al geprobeerd?

Ontsteking netjes op tijd?

Hm166 is zoiezo niet zo hoogtoerig, dus verwacht ook niet te veel. Ondanks dat het misschien geen hollandse 166 is, poorten blijven klein en zijn totaal anders dan de 167.



Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 2-7-2013 om 17:29 uur.
 
mtx_owned 2-7-2013 18:15 Print reply

Posts: 2183
ermee kappen en vervolgens weer kunnen rijden klinkt als warmlopen.

Klopt je zuigerspeling en is je mengsel niet te arm?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Viertakt 2-7-2013 18:25 Print reply

Posts: 3586
Draai er maar een grotere sproeier in. Ding loopt warm. Zo hoog beginnen dat hij vol gas net stotterd en dan elke keer een maatje kleiner zodat hij stopt met stotteren als je vol gas rijdt.

Kleur van bougie hoeft niet veel te zeggen, die van mijn Puch is net niet zwart, maar dat komt omdat ik een te koude bougie heb.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 2-7-2013 om 18:28 uur.
 
Viertakt uber alles.
Smartzenegger 2-7-2013 23:17 Print reply

Posts: 55
Allen dank voor jullie reacties!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Dubelle voetpakking al geprobeerd?

Ontsteking netjes op tijd?

Hm166 is zoiezo niet zo hoogtoerig, dus verwacht ook niet te veel. Ondanks dat het misschien geen hollandse 166 is, poorten blijven klein en zijn totaal anders dan de 167.



Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 2-7-2013 om 17:29 uur.



Wat heeft een dubbele voetpakking voor effect?
En waar is het voor?
Dat ze zuiger niet tegen de kop aan komt?

Ontsteking is altijd goed geweest.
Maar, hoe controleer ik dat op een MT?

Nee, het is zeker niet hoogtoerig.
Maar het voelt als een vrachtwagen, dus hoe lager toerental, hoe beter.
Dus overschakelen waar je normaal overschakelt voelt als totale onzin, omdat je allang uit de powerband bent.
Het lijkt wel een Zundapp.

____________________________________________________________________


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
ermee kappen en vervolgens weer kunnen rijden klinkt als warmlopen.

Klopt je zuigerspeling en is je mengsel niet te arm?


Welke zuiger speling? Op en neer? Of de zuigerpassing?

Op en neer speling zou goed moeten zijn.
Maar deze zuiger paste er best wel strak in.
Misschien té strak?

Wat gebeurd er in de cilinder bij een warmloper?
Levert het blijvende schade op?
Is al gebeurd met inrijden binnen de 2km.
En nog ééns binnen de 4km.

Mengsel te arm?
Met deze setup rijd het gewoon goed met een HM166H (met afgevlakte zuiger weliswaar, niet door mijzelf gedaan)
En deze cilinder heeft nóg kleinere spoelpoortjes...

____________________________________________________________________

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Draai er maar een grotere sproeier in. Ding loopt warm. Zo hoog beginnen dat hij vol gas net stotterd en dan elke keer een maatje kleiner zodat hij stopt met stotteren als je vol gas rijdt.

Kleur van bougie hoeft niet veel te zeggen, die van mijn Puch is net niet zwart, maar dat komt omdat ik een te koude bougie heb.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 2-7-2013 om 18:28 uur.


Hoe kan het zijn dat het warm loopt met minder brandstof??
Er zit nu 72 in, en heb alleen 85 en 95 liggen.
Anders zou ik het ergens moeten halen.
Enig idee welke grote het ongeveer zou moeten zijn?
Dan kan ik daar rond dat getal een serie sproeiers voor halen.

Maar, ik zit er ook aan te denken, om er een 13mm Keihin carb. op te zetten.
Zou dat ook zin kunnen hebben?

Betreft bougie, er was een randje van nat, je zou zeggen dat dat niet zo zou mogen zijn in verband met de verbranding, want die begint bij de bougie.

____________________________________________________________________


Toevoeging info setup:
Ik heb een klein membraan, dat is een standaard snel membraan maar dan met die beugeltjes die veel lager zijn op gebogen.
Er zitten 2 nokjes in de membraan passing van de cilinder, dat er geen snelle in past.

Het lucht inlaat is ook een HM166 inlaat rubber wat ong. een 14mm gat heeft.
Ik heb zelf altijd een gat in de deksel met daar een dop in met een gaatje erin, zodat hij net iets meer lucht krijgt, maar niet meer dan nodig, want met een te groot gat (dop eruit) loopt ie ook niet goed.
Dan is het net of hij te veel lucht aanzuigt en te weinig brandstof.
Vreemd feit vind ik dat er maar 1 maat snel inlaat rubber is, en dat is met een immens groot gat...
Hoe kan je dan je lucht inlaat dimmen? (normaal gesproken?)

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 2-7-2013 om 23:19 uur.
 
Beter één liter in de tank, dan tien in de pomp.
Cas DT 2-7-2013 23:19 Print reply

Posts: 3131
Wacht, over welke dop heb je het?
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
jordi50cc 2-7-2013 23:21 Print reply

Posts: 677
ik zou je cilinder er wel even af halen
meet dan ook meteen je zuigerspeling even
wat dat de poorten niet helemaal openen betreft
komt wel vaker voor volgens mij heeft een std
am6 cilinder daar ook last van? (loopt er wel om maar niet optimaal)
dit zou je op twee manieren kunnen oplossen
met een ophoog plaatje onder de cilinder
en dan de kop bewerken dat die stukje in de cilinder zakt
of een ophoogplaatje onder de cilinder en een stukje
van de bovenkant cilinder afdraaien
(let hier wel op dat de timing anders word) dus het karakter
veranderd compleet


Jordi



 
JST performance
Smartzenegger 2-7-2013 23:28 Print reply

Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas DT
Wacht, over welke dop heb je het?


Ja, zelf gemaakt.
Dit is zeg maar een extra gaatje.
Met een dop kan ik modulair een ander gat erin zetten zeg maar.
Ik kan dus een dop maken met iedere maat grote gat.
Behalve een gat groter dan de dop.

______________________________________________________________________

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
ik zou je cilinder er wel even af halen
meet dan ook meteen je zuigerspeling even
wat dat de poorten niet helemaal openen betreft
komt wel vaker voor volgens mij heeft een std
am6 cilinder daar ook last van? (loopt er wel om maar niet optimaal)
dit zou je op twee manieren kunnen oplossen
met een ophoog plaatje onder de cilinder
en dan de kop bewerken dat die stukje in de cilinder zakt
of een ophoogplaatje onder de cilinder en een stukje
van de bovenkant cilinder afdraaien
(let hier wel op dat de timing anders word) dus het karakter
veranderd compleet


Jordi


Ik denk dat de vorige eigenaar van die HM166H cilinder heeft gekozen voor het afvijlen van de zuiger.
Dat de zuiger bij de poorten dus daarmee lager uit komt, en ze op deze manier wel helemaal opent.
Dit zou ik dus ook kunnen doen.
Zelf heb ik geen mogelijkheden om een kop af te draaien.

De kop is een standaard originele HM166S by the way.
 
Beter één liter in de tank, dan tien in de pomp.
maerijn 2-7-2013 23:30 Print reply

Posts: 2455
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Smartzenegger
[...]


Ja, zelf gemaakt.
Dit is zeg maar een extra gaatje.
Met een dop kan ik modulair een ander gat erin zetten zeg maar.
Ik kan dus een dop maken met iedere maat grote gat.
Behalve een gat groter dan de dop.




Waar de fck heb je het over? Duw nou eerst maar eens de grootste sproeier die je hebt in die carb



Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 2-7-2013 om 23:33 uur.
 
.luuk 2-7-2013 23:34 Print reply

Posts: 1483
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
[...]




Waar de fck heb je het over? Duw nou eerst maar eens de grootste sproeier die je hebt in die carb



Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 2-7-2013 om 23:33 uur.


Nee joh, dit gekkie is aan het afstellen, door zn inlaat te knijpen


Dit bericht is gewijzigd door .luuk op 2-7-2013 om 23:35 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-7-2013 23:36 Print reply

Posts: 17929
lijkt me meer dan duidelijk een warmloper..

trek de cilinder er maar af en begin maar te huilen

als die zuiger er al erg strak in zat toen de boel koud was, wat denk je dat er warm gebeurt?
 
Smartzenegger 2-7-2013 23:37 Print reply

Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: .luuk
[...]


Nee joh, dit gekkie is aan het afstellen, door zn inlaat te knijpen


Dit bericht is gewijzigd door .luuk op 2-7-2013 om 23:35 uur.


Juist.
Hoe knijp je de inlaat normaal gesproken dan?
 
Beter één liter in de tank, dan tien in de pomp.
jordi50cc 3-7-2013 0:02 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Smartzenegger
[...]


_________________________________________________________________

[...]


Ik denk dat de vorige eigenaar van die HM166H cilinder heeft gekozen voor het afvijlen van de zuiger.
Dat de zuiger bij de poorten dus daarmee lager uit komt, en ze op deze manier wel helemaal opent.
Dit zou ik dus ook kunnen doen.
Zelf heb ik geen mogelijkheden om een kop af te draaien.

De kop is een standaard originele HM166S by the way.



sorry maar de bovenkant van je zuiger opmaat vijlen voor de
spoelpoorten is wel het stomste wat je zou kunnen doen
dan is binnen de kortste keren je hele zuiger weg gedetoneerd

ik denk dat hier genoeg mensen zijn die voor 2tientjes
even een kopje willen aanpassen

ga er maar vanuit dat er zowiezo een nieuwe zuiger in moet

Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 3-7-2013 om 0:06 uur.
 
JST performance
Smartzenegger 3-7-2013 0:28 Print reply

Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
[...]



sorry maar de bovenkant van je zuiger opmaat vijlen voor de
spoelpoorten is wel het stomste wat je zou kunnen doen
dan is binnen de kortste keren je hele zuiger weg gedetoneerd

ik denk dat hier genoeg mensen zijn die voor 2tientjes
even een kopje willen aanpassen

ga er maar vanuit dat er zowiezo een nieuwe zuiger in moet

Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 3-7-2013 om 0:06 uur.


Ik begrijp je punt betreft de zuiger.
Maar ik bedoel niet dat heel de kop vlakker en korter is gemaakt.
Allen de kantjes zijn omlaag gevijld.
En ik heb jaren met die zuiger gereden...

Ik heb net even in de cilinder gekeken, turen door de uitlaatpoort.
En ik zie wel wat krasjes, maar ik denk niets ernstigs.
En de compressie is ook nog top.

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 3-7-2013 om 0:30 uur.

Wat ik er nog even bij wil vermelden, is dat ik op de nieuwe zuiger spiegelgladde zuigerveren erbij heb gekregen.
Normaal zijn ze mat grijs...
Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn van het warmlopen?
(Nee, het waren geen gebruikte veren)

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 3-7-2013 om 3:11 uur.
 
Beter één liter in de tank, dan tien in de pomp.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-7-2013 7:34 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Smartzenegger
[...]


Juist.
Hoe knijp je de inlaat normaal gesproken dan?




Niet?
 
koetjeboe91 3-7-2013 9:29 Print reply

Posts: 2096
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Smartzenegger
[...]


Ik begrijp je punt betreft de zuiger.
Maar ik bedoel niet dat heel de kop vlakker en korter is gemaakt.
Allen de kantjes zijn omlaag gevijld.
En ik heb jaren met die zuiger gereden...

Ik heb net even in de cilinder gekeken, turen door de uitlaatpoort.
En ik zie wel wat krasjes, maar ik denk niets ernstigs.
En de compressie is ook nog top.

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 3-7-2013 om 0:30 uur.

Wat ik er nog even bij wil vermelden, is dat ik op de nieuwe zuiger spiegelgladde zuigerveren erbij heb gekregen.
Normaal zijn ze mat grijs...
Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn van het warmlopen?
(Nee, het waren geen gebruikte veren)

Dit bericht is gewijzigd door Smartzenegger op 3-7-2013 om 3:11 uur.


net monteert en nu al krassen. dit lijkt meer slecht montage en afstelling.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.

Dit topic is 12418 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved