Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Inrijden op rollerbank?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 896 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67650 - Inrijden op rollerbank?
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 5677 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Viertakt 2-7-2013 13:04 Print reply

Posts: 3586
Dirk, kun je mij vertellen waarom je uit de powerband moet blijven? Ik rij juist in door in het begin zoveel mogelijk elk toerental te pakken, zowel binnen als buiten de powerband.
 
Viertakt uber alles.
jordi50cc 2-7-2013 13:15 Print reply

Posts: 677
Dirk

dat de zuiger op de wand in moet lopen is een fijt
hoe dit egter gebeuren moet ben ik het niet helemaal
met je eens daar is geen 200km voor nodig (al word er soms 500km voor geschreven bij gietijzer) het is dan meer omdat de poorten erg scherp zijn dan de ruw heid van de wand natuurlijk zit er wel verschil in giet ijzer of een cilinder met nicasil
dat de veer op de wand moet in lopen is heel mooi op de testbank te
zien als ik een nieuwe zuiger in een racer zet
duurt het eerst 4 a 5 runs voor ik het vermogen terug heb
dit komt mede door inlopen van zuigerveer op wand
en de kool afzetting in de veergroef

Jordi





Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 2-7-2013 om 13:16 uur.
 
JST performance
jordi50cc 2-7-2013 13:32 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Dirk, kun je mij vertellen waarom je uit de powerband moet blijven? Ik rij juist in door in het begin zoveel mogelijk elk toerental te pakken, zowel binnen als buiten de powerband.


ik denk dat Dirk bedoelt
meer toeren is meer wrijving en meer wrijving is meer warmte
en te warm is een veer vast in de zuigerveer groef
altijd goed je temp in de gaten houden vooral bij
een nieuwe gietijzer cilinder
 
JST performance
Viertakt 2-7-2013 13:39 Print reply

Posts: 3586
Ik kan het verkeerd hebben, maar als de zuigerveer vast in de groef gaat zitten door warmte heb je sowieso al te weinig speling. Een zuigerveer moet alle ruimte hebben om zich te zetten zonder vast te gaan zitten. Bij goedkoop spul heb ik wel eens gezien dat de veer te pas in de zuiger zit, dan werk ik de veer meestal op tot hij iig genoeg ruimte heeft.
 
Viertakt uber alles.
Aprilia RX 50 2003 2-7-2013 14:00 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
[...]


inrijden heeft geen f*ck met vermogen te maken. het gaat erom dat de zuigerveren inslijten op de wand. dit moet bij 3, 13 en 130pk.

bij een originele cilinder hoef je alleen niet uit de powerband te blijven, die heeft ie meestal niet of amper. maar rustig warm laten worden en heel rustig rijden de 1e paar uur is nog steeds beter.

Dit bericht is gewijzigd door dirktimmer op 2-7-2013 om 12:39 uur.


opzich heb je gelijk, maar bij die lage vermogens (begrenst hebben we het over) ontstaat er ook veel minder hitte, wat wel degelijk van invloed is op inrijden.
Het zal ook zeker van invloed zijn op de cilinder als je in een keer vol gas geeft met een nieuwe kit. Maar naar mijn idee is dat maar zo weinig dat dat in combinatie met het rijgedrag van de gemiddelde brommerrijder teniet gedaan wordt.

verder is mijn idee dat je juist alle toerentallen moet pakken, ook zeker in de powerband. Alleen moet je m er de tijd voor geven.
hij moet rustig aan kunnen opwarmen naar zijn max temperatuur, want daar zal hij ook op in moeten slijten/de spanningen uit het materiaal weg moeten trekken.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jordi50cc 2-7-2013 14:01 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ik kan het verkeerd hebben, maar als de zuigerveer vast in de groef gaat zitten door warmte heb je sowieso al te weinig speling. Een zuigerveer moet alle ruimte hebben om zich te zetten zonder vast te gaan zitten. Bij goedkoop spul heb ik wel eens gezien dat de veer te pas in de zuiger zit, dan werk ik de veer meestal op tot hij iig genoeg ruimte heeft.


nee hoor dat kan ook door te veel wrijving op
een te ruwe wand dat wat je verteld over de veer
pas maken voor de groef zou ik niet doen
de stijfheid waar de veer aan moet voldoen gaat dan hard
achteruit je kunt dan beter een andere veer of zuiger nemen


 
JST performance
dirktimmer 2-7-2013 14:15 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Dirk, kun je mij vertellen waarom je uit de powerband moet blijven? Ik rij juist in door in het begin zoveel mogelijk elk toerental te pakken, zowel binnen als buiten de powerband.



zoals ik al zei kun je als de motor goed warm is in lagere versnellingen goed doortrekken, dat is 1/2/3e versnelling bij de meeste brommers. in deze versnellingen is de belasting niet zo groot.

in hogere versnellingen doortrekken gaat langzamer, en je krijgt grotere belastingen. dat moet je de 1e paar uur niet doen.

@jordi 50cc, inrijden heeft niets met scherpe poorten te maken, maar de zuigerveer die moet inslijten op de wand. scherpe poorten verkorten de levensduur van de veren enorm, maar heeft met inrijden geen zak van doen.
 

Dit topic is 5677 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved