Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - welke sproeier?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1003 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67648 - welke sproeier?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5031 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

drestar 27-6-2013 13:30 Print topicpost

Posts: 631
hallo, ik ben van plan om een 28mm carburateur te bestellen (dellorto vhst) maar nu wilde ik weten op welke sproeier ik ongeveer zou uitkomen... in mijn 20mm mikuni die nu achter de 125cc ligt zit sproeier 105 mikuni, daarmee kon ik pas volgas gaan en trok hij lekker door.. in de dellorto zit standaard sproeier 142 en ik verwacht dus dat ik veel lager moet gaan, en mogelijk de 20mm mikuni met de 105 sproeier als indicatie moet gebruiken....overigens had ik niet verwacht dat ik bij de mikuni zo laag zou uitkomen bij een 125cc, maar het is echt zo. zelfs met sproeier 120 stond hij nog flink te viertakten,
 

kenny77 27-6-2013 18:59 Print reply

Posts: 29286
De doorlaat van een mikuni sproeier en delorto sproeier is niet gelijk bij het zelfde getal.
Gewoon zo monteren en dan kijken wat hij doet.
 
drestar 27-6-2013 19:45 Print reply

Posts: 631
ja zal altijd wel afwachten zijn, wilde een zooitje sproeiers gelijk mee gaan bestellen, maar de meeste dan toch lager dan wat er standaard in zit denk ik,
 
j0ren 27-6-2013 22:26 Print reply

Posts: 1298
De meeste carburateurs komen vanaf de fabriek met een ongeveer goede sproeier.
In princiepe, als een carburateur is afgesteld kun je die gewoon op andere brommers gebruiken en zou het goed moeten zijn. ( klein beetje afhankelijk van de uitlaat en luchtfilter enzo )

Gewoon zo proberen idd!
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 27-6-2013 22:29 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
De meeste carburateurs komen vanaf de fabriek met een ongeveer goede sproeier.
In princiepe, als een carburateur is afgesteld kun je die gewoon op andere brommers gebruiken en zou het goed moeten zijn. ( klein beetje afhankelijk van de uitlaat en luchtfilter enzo )

Gewoon zo proberen idd!

Nee hoor.

Hoe weet die fabriek nu op welke setup het gebruikt wordt?
Op een 70cc sprint scooter, 80cc schakel straat setup, oude 125cc ???


 
j0ren 27-6-2013 22:36 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]

Nee hoor.

Hoe weet die fabriek nu op welke setup het gebruikt wordt?
Op een 70cc sprint scooter, 80cc schakel straat setup, oude 125cc ???




Dat zou juist niet eens zoveel mogen uitmaken.
de beste lucht/benzine verhouding is maar 1 waarde.
En aangezien de sproeier en carbdiameter gelijkblijven zou die verhouding altijd gelijk moeten zijn.
Alleen de uitlaat heeft er invloed op, rare bottlenecks daargelaten.
Je kunt zelfs kant en klaar afgestelde carburateurs kopen, ja oke, ze zijn nooit helemaal goed maar het komt héél dicht in de buurt.

Tenminste, als je het logisch beredeneert zou dit moeten kloppen.

Onvolledige verbranding en terugpompen van mengsel door de uitlaat enzo hebben er wel invloed op ja.

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 27-6-2013 om 22:37 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 27-6-2013 22:38 Print reply

Posts: 29286
Tof hoef ik in het vervolg niet meer af te stellen als ik van setup wissel.
 
j0ren 27-6-2013 22:41 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Tof hoef ik in het vervolg niet meer af te stellen als ik van setup wissel.


Hoho dat zeg ik niet. Maar de marge is altijd erg klein.
Ik heb al vaker gezien dat de standaard hoofdsproeier gewoon goed was.
Maar dit is opzich wel een interessante discussie..
Lust elke 2takt hetzelde mengsel of niet.. ( effect van de uitlaat daargelaten )
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 27-6-2013 22:48 Print reply

Posts: 29286
Nee.
 
j0ren 27-6-2013 22:51 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nee.


Uitleg
Natuurkundig gezien is er maar één optimale verhouding tussen lucht en benzine die de maximale knal geeft.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 27-6-2013 22:51 Print reply

Posts: 29286
Ja verhouding ja.
Maar niet de zelfde sproeier.
 
maerijn 27-6-2013 23:59 Print reply

Posts: 2455
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
[...]


Uitleg
Natuurkundig gezien is er maar één optimale verhouding tussen lucht en benzine die de maximale knal geeft.

Tuurlijk is die er, maar meer van die " optimale verhouding" geeft ook weer meer knal
 
drestar 28-6-2013 0:25 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Tof hoef ik in het vervolg niet meer af te stellen als ik van setup wissel.


ja dat had ik dus bijna met mijn 20mm mikuni,die lag eerst achter een 50cc parmakit met sproeier 108 keihin waar deze zeer goed mee liep,en onveranderd op mijn 125cc athena liep die onderin en in het midden goed maar op uiterst volgas hield die in, nu met kleinere sproeier 105 mikuni onveranderd onderin en het midden maar op volgas veel beter,maar het verbaasde mij alleen dat een veel grotere cilinder ineens een kleinere sproeier nodig had met dezelfde carburateur en dezelfde 4 kleps membraan op een 50cc..


 
jordi50cc 28-6-2013 0:26 Print reply

Posts: 677
als je 10 verschillende blokjes opbouwd (zelfde carters)
met alle 10 de zelfde cilinder uitlaat + carb
hoeft er geen 1 bij te zitten die de zelfde sproeier
kwa afstelling heeft
geen carter of cilinder is 100% gelijk tenzij je
alles zelf gelijk hebt gemaakt

bovendien heb ik nog nooit een carburateur gezien
die zo uit de doos plug&play was kwa sproeier bezetting

maar je kan idd een keer geluk hebben



Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 28-6-2013 om 0:45 uur.
 
JST performance
kenny77 28-6-2013 0:30 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
[...]


ja dat had ik dus bijna met mijn 20mm mikuni,die lag eerst achter een 50cc parmakit met sproeier 108 keihin waar deze zeer goed mee liep,en onveranderd op mijn 125cc athena liep die onderin en in het midden goed maar op uiterst volgas hield die in, nu met kleinere sproeier 105 mikuni onveranderd onderin en het midden maar op volgas veel beter,maar het verbaasde mij alleen dat een veel grotere cilinder ineens een kleinere sproeier nodig had met dezelfde carburateur en dezelfde 4 kleps membraan op een 50cc..



Komt omdat een 125cc harder aanzuigt.
 
drestar 28-6-2013 0:31 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
als je 10 verschillende blokjes opbouwd
met alle 10 de zelfde cilinder uitlaat + carb
hoeft er geen 1 bij te zitten die de zelfde sproeier
kwa afstelling heeft
geen carter of cilinder is 100% gelijk tenzij je
alles zelf gelijk hebt gemaakt


fabrieksbrommers vallen daar wel onder volgens mij,want in elke nieuwe dezelfde brommer uit de fabriek zit dezelfde carburateur met sproeier,cilinder,uitlaat enz,
 

Dit topic is 5031 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved