Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vliegwiel afdraaien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 333 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67643 - vliegwiel afdraaien
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 5090 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 26-6-2013 14:28 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
een bromfiets vliegwiel moet je nooit afdraaien!
dit werd heel vroeger ook wel eens gedaan
bij 50cc race nog voor de kreidler vanveen tijd
toen er nog geen pickup en rotor ontstekingen bestonden
er zijn wel eens doden bij gevallen
waarbij in volle toeren het vliegwiel uitmekaar sprong

dus ik zeg niet doen! spaar liever even door
voor een rotortje


Jordi

dus je zegt indirect ook meteen dat het levensgevaarlijk is om een brommer met origineel vliegwiel ipv. 10000 rpm 15000 rpm te laten draaien?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
jordi50cc 26-6-2013 15:32 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

dus je zegt indirect ook meteen dat het levensgevaarlijk is om een brommer met origineel vliegwiel ipv. 10000 rpm 15000 rpm te laten draaien?


niet zo zeer ze zijn er natuurlijk niet op
berekent maar als je het materiaal nog dunner
gaat maken dan kan het wel eens fout gaan



 
JST performance
bennietbeun 26-6-2013 16:14 Print reply
Posts: 817
ik ben het een met jordi50cc
koop gewoon een pvl . ik zal even kijken of ik er nog 1 heb liggen
dan ben je goedkoper uit dan dat je alles aan strond draait met je vielgwiel
 
De Schout 27-6-2013 16:49 Print reply
Posts: 5327
Wat is iedereen toch bang tegenwoordig.
Heb op m'n nsr heel lang rond gereden met afgedraaid vliegwiel.
Dingetje liep dan ook niet meer dan 13000 toeren, maar gebuurde niets mee.
 
tune tweak fiddle bang bummer
kpotmake 27-6-2013 22:50 Print reply

Posts: 3065
alsof een vliegwiel uit het niks uit elkaar klapt als je er een paar gram vanaf draait

je bent echt niet de eerste die dat doet hoor

en een dodelijk ongeval van een uit elkaar klappend vliegwiel heeft volgens mij ook een vrij hoog broodje aap gehalte
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Derbi-Olaf 27-6-2013 22:57 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
alsof een vliegwiel uit het niks uit elkaar klapt als je er een paar gram vanaf draait

je bent echt niet de eerste die dat doet hoor

en een dodelijk ongeval van een uit elkaar klappend vliegwiel heeft volgens mij ook een vrij hoog broodje aap gehalte

heb jij op een donderdagavond nog nooit een magneet in je bakkes gehad dan ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
jordi50cc 27-6-2013 23:57 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
alsof een vliegwiel uit het niks uit elkaar klapt als je er een paar gram vanaf draait

je bent echt niet de eerste die dat doet hoor

en een dodelijk ongeval van een uit elkaar klappend vliegwiel heeft volgens mij ook een vrij hoog broodje aap gehalte



ik zou zeggen draai hem lekker af wel gelijk genoeg!!

hier de held uit hangen terwijl ik alleen advies geef
ik loop al een poosje mee op race gebied
dat broodje aap mag je lekker zelf op eten wijsneus!

 
JST performance
NSR-brakka 28-6-2013 7:50 Print reply

Posts: 138
ik hoor verschillende geluiden
ik begrijp best dat als je ff flink aan het gas hangt en de contructie van het vliegwiel verzwakt en er een zwak punt inzit,dat daar de krachten naartoe gaan en het op dat punt het vliegwiel zou begeven?of is deze theorie onzin?
 
WARNING!! the smell of 2-stroke makes me horny
NSR-brakka 28-6-2013 8:38 Print reply

Posts: 138
@bennietbeun:
inbox me als je wat hebt liggen,mss komen we er wel uit!
 
WARNING!! the smell of 2-stroke makes me horny
Viertakt 28-6-2013 23:30 Print reply

Posts: 3586
Middelpuntvliedende kracht, google daar maar eens op, dat is je theorie.
Verder is een vliegwiel niets anders als een trage kracht, iets wat snelheid heeft wil graag zijn snelheid behouden(2e wet van newton). Eigenlijk moet een vliegwiel zwaar genoeg zijn om op stationair toerental de zuiger weer door de compressie te drukken. Een te licht vliegwiel zorgt voor een slecht stationair lopende brommer.


En uit elkaar spattende vliegwielen? Ik heb in mijn leven heel wat vliegwielen afgedraaid, ook een paar zo kritisch dat ik mss nog 2/10e mm vlees over had, maar heb nog nooit wat uit elkaar zien spatten. Je moet niet vergeten dat als je het vliegwiel afdraait, de middelpuntvliedende krachten ook afnemen.

Zorg dat je hem goed in balans hebt en mooi uitgeklokt zodat hij geen trillingen veroorzaakt.

Persoonlijk vind ik gasreactie overrated, mss handig voor sprints, of mensen die er van houden om voor het stoplicht aan het gas te jengelen, maar thats it.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:32 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:37 uur.
 
Viertakt uber alles.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 29-6-2013 0:51 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Middelpuntvliedende kracht, google daar maar eens op, dat is je theorie.
Verder is een vliegwiel niets anders als een trage kracht, iets wat snelheid heeft wil graag zijn snelheid behouden(2e wet van newton). Eigenlijk moet een vliegwiel zwaar genoeg zijn om op stationair toerental de zuiger weer door de compressie te drukken. Een te licht vliegwiel zorgt voor een slecht stationair lopende brommer.


En uit elkaar spattende vliegwielen? Ik heb in mijn leven heel wat vliegwielen afgedraaid, ook een paar zo kritisch dat ik mss nog 2/10e mm vlees over had, maar heb nog nooit wat uit elkaar zien spatten. Je moet niet vergeten dat als je het vliegwiel afdraait, de middelpuntvliedende krachten ook afnemen.

Zorg dat je hem goed in balans hebt en mooi uitgeklokt zodat hij geen trillingen veroorzaakt.

Persoonlijk vind ik gasreactie overrated, mss handig voor sprints, of mensen die er van houden om voor het stoplicht aan het gas te jengelen, maar thats it.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:32 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:37 uur.


Als je denkt dat gasreactie het enige is...,

 
NSR-brakka 29-6-2013 7:24 Print reply

Posts: 138
ik hoop hiermee te halen dat het blok wat beter oppakt na bochten ?
 
WARNING!! the smell of 2-stroke makes me horny
Viertakt 29-6-2013 19:51 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]


Als je denkt dat gasreactie het enige is...,



Ja dat denk ik ja, anders zei ik het niet. Maar voel je vrij om mij te verbeteren of aan te vullen, want je kunt wel zeggen dat je het niet met me eens bent, maar je voegt weinig toe.
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 5090 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved