Derbi-Olaf |
26-6-2013 14:28 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
een bromfiets vliegwiel moet je nooit afdraaien!
dit werd heel vroeger ook wel eens gedaan
bij 50cc race nog voor de kreidler vanveen tijd
toen er nog geen pickup en rotor ontstekingen bestonden
er zijn wel eens doden bij gevallen
waarbij in volle toeren het vliegwiel uitmekaar sprong
dus ik zeg niet doen! spaar liever even door
voor een rotortje
Jordi
dus je zegt indirect ook meteen dat het levensgevaarlijk is om een brommer met origineel vliegwiel ipv. 10000 rpm 15000 rpm te laten draaien?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
jordi50cc |
26-6-2013 15:32 |
Posts: 677 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
dus je zegt indirect ook meteen dat het levensgevaarlijk is om een brommer met origineel vliegwiel ipv. 10000 rpm 15000 rpm te laten draaien?
niet zo zeer ze zijn er natuurlijk niet op
berekent maar als je het materiaal nog dunner
gaat maken dan kan het wel eens fout gaan
|
|
JST performance |
|
bennietbeun |
26-6-2013 16:14 |
Posts: 817 |
ik ben het een met jordi50cc
koop gewoon een pvl . ik zal even kijken of ik er nog 1 heb liggen
dan ben je goedkoper uit dan dat je alles aan strond draait met je vielgwiel
|
|
|
|
De Schout |
27-6-2013 16:49 |
Posts: 5327 |
Wat is iedereen toch bang tegenwoordig.
Heb op m'n nsr heel lang rond gereden met afgedraaid vliegwiel.
Dingetje liep dan ook niet meer dan 13000 toeren, maar gebuurde niets mee.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
kpotmake |
27-6-2013 22:50 |
Posts: 3065 |
alsof een vliegwiel uit het niks uit elkaar klapt als je er een paar gram vanaf draait
je bent echt niet de eerste die dat doet hoor
en een dodelijk ongeval van een uit elkaar klappend vliegwiel heeft volgens mij ook een vrij hoog broodje aap gehalte
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Derbi-Olaf |
27-6-2013 22:57 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
alsof een vliegwiel uit het niks uit elkaar klapt als je er een paar gram vanaf draait
je bent echt niet de eerste die dat doet hoor
en een dodelijk ongeval van een uit elkaar klappend vliegwiel heeft volgens mij ook een vrij hoog broodje aap gehalte
heb jij op een donderdagavond nog nooit een magneet in je bakkes gehad dan ?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
jordi50cc |
27-6-2013 23:57 |
Posts: 677 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
alsof een vliegwiel uit het niks uit elkaar klapt als je er een paar gram vanaf draait
je bent echt niet de eerste die dat doet hoor
en een dodelijk ongeval van een uit elkaar klappend vliegwiel heeft volgens mij ook een vrij hoog broodje aap gehalte
ik zou zeggen draai hem lekker af wel gelijk genoeg!!
hier de held uit hangen terwijl ik alleen advies geef
ik loop al een poosje mee op race gebied
dat broodje aap mag je lekker zelf op eten wijsneus!
|
|
JST performance |
|
NSR-brakka |
28-6-2013 7:50 |
Posts: 138 |
ik hoor verschillende geluiden
ik begrijp best dat als je ff flink aan het gas hangt en de contructie van het vliegwiel verzwakt en er een zwak punt inzit,dat daar de krachten naartoe gaan en het op dat punt het vliegwiel zou begeven?of is deze theorie onzin?
|
|
WARNING!! the smell of 2-stroke makes me horny |
|
NSR-brakka |
28-6-2013 8:38 |
Posts: 138 |
@bennietbeun:
inbox me als je wat hebt liggen,mss komen we er wel uit!
|
|
WARNING!! the smell of 2-stroke makes me horny |
|
Viertakt |
28-6-2013 23:30 |
Posts: 3586 |
Middelpuntvliedende kracht, google daar maar eens op, dat is je theorie.
Verder is een vliegwiel niets anders als een trage kracht, iets wat snelheid heeft wil graag zijn snelheid behouden(2e wet van newton). Eigenlijk moet een vliegwiel zwaar genoeg zijn om op stationair toerental de zuiger weer door de compressie te drukken. Een te licht vliegwiel zorgt voor een slecht stationair lopende brommer.
En uit elkaar spattende vliegwielen? Ik heb in mijn leven heel wat vliegwielen afgedraaid, ook een paar zo kritisch dat ik mss nog 2/10e mm vlees over had, maar heb nog nooit wat uit elkaar zien spatten. Je moet niet vergeten dat als je het vliegwiel afdraait, de middelpuntvliedende krachten ook afnemen.
Zorg dat je hem goed in balans hebt en mooi uitgeklokt zodat hij geen trillingen veroorzaakt.
Persoonlijk vind ik gasreactie overrated, mss handig voor sprints, of mensen die er van houden om voor het stoplicht aan het gas te jengelen, maar thats it.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:32 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:37 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
29-6-2013 0:51 |
Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Middelpuntvliedende kracht, google daar maar eens op, dat is je theorie.
Verder is een vliegwiel niets anders als een trage kracht, iets wat snelheid heeft wil graag zijn snelheid behouden(2e wet van newton). Eigenlijk moet een vliegwiel zwaar genoeg zijn om op stationair toerental de zuiger weer door de compressie te drukken. Een te licht vliegwiel zorgt voor een slecht stationair lopende brommer.
En uit elkaar spattende vliegwielen? Ik heb in mijn leven heel wat vliegwielen afgedraaid, ook een paar zo kritisch dat ik mss nog 2/10e mm vlees over had, maar heb nog nooit wat uit elkaar zien spatten. Je moet niet vergeten dat als je het vliegwiel afdraait, de middelpuntvliedende krachten ook afnemen.
Zorg dat je hem goed in balans hebt en mooi uitgeklokt zodat hij geen trillingen veroorzaakt.
Persoonlijk vind ik gasreactie overrated, mss handig voor sprints, of mensen die er van houden om voor het stoplicht aan het gas te jengelen, maar thats it.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:32 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 28-6-2013 om 23:37 uur.
Als je denkt dat gasreactie het enige is...,
|
|
|
|
NSR-brakka |
29-6-2013 7:24 |
Posts: 138 |
ik hoop hiermee te halen dat het blok wat beter oppakt na bochten ?
|
|
WARNING!! the smell of 2-stroke makes me horny |
|
Viertakt |
29-6-2013 19:51 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]
Als je denkt dat gasreactie het enige is...,
Ja dat denk ik ja, anders zei ik het niet. Maar voel je vrij om mij te verbeteren of aan te vullen, want je kunt wel zeggen dat je het niet met me eens bent, maar je voegt weinig toe.
|
|
Viertakt uber alles. |
|