Een kaal voorschakelweerstand 'gestuurde' LED verlichting op een 6volt brommer gebruiken is in meeste gevallen niet handig, gezien ik nog maar erg weinig bromfietsen heb gezien die een 6volt systeem icm een spanningsregelaar. Die brommers waarbij een belastingsweerstand icm de accu als 'regelaar' wordt gebruikt is in veel gevallen de totale vermogensopname door verlichting afgestemd op het vermogen wat de spoel kan leveren, ga je de verlichting aanpassen voor minder vermogen vragende leds, dan zal de spanning over het systeem, omdat het niet geregeld is, oplopen. Dit zal in eerste instantie resulteren in een droogkokende accu en snel slijtende verlichting (lees, vaak lampen kapot).
Het mooiste zou zijn een 12volt ombouw, wat opzich niet bijzonder moeilijk is als je jezelf er even in verdiept. (Ja, ook google is je vriend)
Kort beknopt stappenplan wat je hier voor moet doen;
1: De wisselspanning wat van de spoel komt door een spanningsregelaar laten lopen. Het mooiste is een regelaar met dubbele functie, eentje die een geregelde 12volt AC en DC heeft. (AC=wissel, DC=gelijk.)
2: De AC gebruik je om je koplamp/achterlicht aan te sturen, gezien AC verlichting het hoogste rendement behaalt.
3: De DC gebruik je om de rest van je verlichting en elektrisch systeem op aan te sluiten, zoals je remlicht, knipperlichten, claxon en accu.
4: Gooi alle belastingsweerstanden in de kliko en wees blij dat je die rotzooi nooit meer nodig hebt
Op deze manier heb ik mijn Honda CB50 omgebouwd, meerdere Dappjes, en zelfs mijn Puch mag gaan genieten van een dergelijk systeem.
Ennuhhhh, als je alleen wil hebben dat je LED lampje werkt, dan zou je toch echt moeten zorgen dat je een stabiele 6 volt hebt, maar alleen dan zou je eventueel kunnen gaan klooien met met voorschakelweerstanden et cetera. In dit geval zul je dus zeker moeten weten dat het systeem op 6 volt afgeregeld wordt door een goede spanningsregelaar en niet door een 'dom' belastingsweerstand systeem.
Als je met stroompjes en spanninkjes bezig gaat is het heel belangerijk om het volgende te onthouden: METEN IS WETEN.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 26-5-2013 om 23:12 uur.