Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Langzaam optrekken.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 798 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #67542 - Langzaam optrekken.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 9670 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

NVRBRKN 16-5-2013 15:17 Print topicpost
Posts: 30
Hallo allemaal!
Met mm benzinetank is het gelukt! Hij rijdt zelfs weer.

Alleen is nu het probleem dat mijn tomos erg langzaam optrekt.
Ook valt het me op dat de uitlaat en mn cilinder erg warm worden na een paar minuutjes rijden.

Er zit een sproeier 53 in en een bougie genaamd champion L86C.
De kleur van mijn bougie is overigens niet zwart noch grijs. Lichtbruin is denk ik de beste omschrijving voor die kleur.

Wat moet ik dus doen om hem beter te laten optrekken? Grotere sproeier?
Is het erg dat mijn cilinder zo warm wordt? Andere bougie misschien?

Ook maakt mijn tomos een raar ratelend geluidje als hij stationair loopt. Als ik dan optrek tikt ie als het ware. In de 2e versnelling maakt ie geen geluid meer, maar als ik dan gas los laat ratelt ie heel erg. Wat kan dit zijn?

Ik heb een geluidsopname ervan gemaakt. Zal even kijken of ik die ook online kan gooien, zodat jullie het kunnen horen.


 
Thaaanks.

Dscheper 16-5-2013 16:47 Print reply
Posts: 43
Een 2 takt moet in 1 x boven in zn touren kruipen, als ie dat niet doet is die niet goed afgesteld.

je zegt dat die langzaam optrekt, en dat hij heel snel warm word. dat duidt beiden op een te kleine sproeier, een te arm mengsel dus. monteer is een grotere sproeier, begin bij 75-80 en bouw dat langzaam af tot je brommer op jou gevoel nu goed loopt.

en verstel zonodig nog je gasnaald, zet die maar is eerst op het 2e streepje van boven.

(dat met die gasnaald is ook meer op het gevoel, maar dat werkt bij mij ook altijd wel mooi)

Dit bericht is gewijzigd door Dscheper op 16-5-2013 om 16:49 uur.

(Nog een edit) kijk is naar je koppeling. is genoeg informatie over te vinden op het internet hoe dat werkt.

Dit bericht is gewijzigd door Dscheper op 16-5-2013 om 17:05 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Dscheper op 16-5-2013 om 17:07 uur.
 
NVRBRKN 16-5-2013 17:50 Print reply
Posts: 30
hee bedankt voor je reactie!
Ik dacht inderdaad ook al aan een te kleine sproeier.
Maar is 75-80 niet een beetje erg groot?
Het is een tomos standard met alleen een bullet uitlaatje. Ik zie eigenlijk alleen maar maten tussen de 60 en 45 voor dit soort gevalletjes.

Edit: bedoel je trouwens met de gasnaad gewoon de enige schroef (met een veertje eromheen) die op de carburateur zit? Ik heb hier wel een beetje aan zitten draaien, maar echte veranderingen merk ik niet.

Dit bericht is gewijzigd door NVRBRKN op 16-5-2013 om 17:51 uur.
 
Thaaanks.
Brommers en meer 16-5-2013 18:03 Print reply

Posts: 1966
Is de uitlaat niet dicht gekoold, had eerst ook zoon probleem met een tomos uitlaat ontkolen en het was over
 
Rest In Parts #R.I.P.Yamaha
Dscheper 16-5-2013 18:06 Print reply
Posts: 43
Over die gasnaald, mijn fout. een carburateur van een tomos heeft geen gasnaald. maar daar valt dus niks aan af te stellen. gewoon grotere sproeier proberen.
 
j0ren 16-5-2013 18:17 Print reply

Posts: 1298
Check maar eens op valse lucht. Weet bijna zeker dat dat het is.
Nieuwe bougie ( ngk b6hs) en uitlaat ontkolen kan ook niet kwaad.

Sproeier zal prima zijn. Gasnaald heeft een tomos idd niet.

Edit; Dat geratel is je koppeling. Zoek op tomosforum even de howto daarvan op, komt erop neer dat je een veerring weer beetje moet buigen.

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 16-5-2013 om 18:18 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
NVRBRKN 16-5-2013 18:24 Print reply
Posts: 30
ik heb toevallig nog een NGK B7HS liggen. Deze verschilt dus in hittegraad. Ik weet niet in hoeverre dat ernstig is?
Ook zal ik even mijn uitlaat ontkolen, hopen dat dat helpt.

Of ie valse lucht trekt weet ik niet, ik vermoed van niet. Maar een deotestje is zo gedaan.

Over dat ratelen, is het slecht voor mijn prestatie's of iets dergelijks? Ik wil namelijk liever niet mijn hele blok eraf halen als het niet nodig is.
 
Thaaanks.
j0ren 16-5-2013 18:37 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NVRBRKN
ik heb toevallig nog een NGK B7HS liggen. Deze verschilt dus in hittegraad. Ik weet niet in hoeverre dat ernstig is?
Ook zal ik even mijn uitlaat ontkolen, hopen dat dat helpt.

Of ie valse lucht trekt weet ik niet, ik vermoed van niet. Maar een deotestje is zo gedaan.

Over dat ratelen, is het slecht voor mijn prestatie's of iets dergelijks? Ik wil namelijk liever niet mijn hele blok eraf halen als het niet nodig is.


Is hij van de een op de andere dag langzamer gaan lopen? En stottert hij ook?

Ratelen is niet perse slecht, wel erg irritant. Blok hoeft er niet onderuit hoor.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
NVRBRKN 16-5-2013 19:08 Print reply
Posts: 30
hij heeft een hele tijd stil gestaan omdat er vervuilde benzine in zat en de hele tank verroest was.
Ik heb dus alles moeten schoonmaken en de tank in de epoxy gezet.

Ik heb net even mijn oude standaard uitlaatje eronder gezet. Het effect is redelijk hetzelfde, alleen klinkt het wat anders.

Ik trek langzaam op maar als ik eenmaal vol gas rijd, rijdt hij prima. Daarna, als ik moet afremmen heb ik het gevoel dat mijn tomos uit wilt vallen.
Als ik stil sta loopt ie een tijdje stationair. Maar na een tijdje valt hij toch uit. Als ik steeds een klein beetje gas geef blijft ie wel aan, maar ook dat helpt na een tijdje niet meer.


btw. ook even gecheckt op valse lucht. Maar niet echt iets gevonden. Hij daalde juist in toeren toen ik op het rubber van de luchtfilter spoot. Ik vermoed dat dit gewoon toeval was.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept.

 
Thaaanks.
j0ren 16-5-2013 20:17 Print reply

Posts: 1298
Heb je de carburateur goed schoon gemaakt?
En als hij daalt in toeren duidt dat ook op valse lucht.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
NVRBRKN 16-5-2013 22:11 Print reply
Posts: 30
Als ik mijn vinger op de uitlaat houd, valt hij wel uit. Verder kan ik met de deotest nergens valse lucht vinden, terwijl alle symptonen daarop wijzen.
Ik had gelezen dat lekker keerringen ook voor valse lucht kunnen zorgen? De linkerkant van mijn achterband is wel heel vies. Zou dit het kunnen zijn?
 
Thaaanks.
Henk-88 17-5-2013 8:39 Print reply

Posts: 26703
Nja als de linkerkant van je achterband ook functioneert als lekke keerring dan is er niks aan de hand. Maar er is WEL iets aan de hand dus ik laat me niet van de wijs brengen door het laatste deel van je reply.

Heb je je blokje er al 'ns onderweg gehad en opengehaald en er nieuwe pakkingen, keerringen en lagers (ik weet het het is overdreven met een Tomos) in geplaatst?

Pas daarna mag je vragen over afstelling denk ik..

Als je dat niet wilt dan blijft het gewoon wat bij gokwerk uiteraard.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 17-5-2013 om 8:39 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
NVRBRKN 22-5-2013 20:03 Print reply
Posts: 30
Hallo allemaal.
Ik heb gefixt dat de tomos steeds uit valt. Hij loopt nu mooi stationair.
Alleen het tikkende/ratelende geluid blijft. Ook dat ie bijna uitvalt bij het optrekken is erg vervelend.
Daarom heb ik een filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=UotlqFYo7ok

LUISTER even goed (je ziet weinig)
Vraagtekenveer heb ik vandaag al vervangen.

Heb je nog vragen: ik reageer meestal binnen een paar minuutjes
 
Thaaanks.

Dit topic is 9670 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved