Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Zoekend naar achterbrug/motorophangings lagerbussen Keeway Hurricane uit 2004

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 864 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67407 - Zoekend naar achterbrug/motorophang...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4800 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maup 1-4-2013 23:05 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

inderdaad, kogellagers hebben relatief weinig oppervlak om de kracht over te verdelen en glijlagers weer heel veel dus voor radiale stotende belasting zoals hier is een glijlager vaak een betere keus

ook komt er bij kogellagers op een gegeven moment putjes in de ringen te zitten omdat de kogels constant op hetzelfde punt drukken als je over bv een drempel rijdt

Ja, inderdaad.
Als je de lagertabellen erbij pakt zie je ook dat de dynamische draaggetallen ruim twee keer hoger liggen dan de statische bij kogellagers.
Bij stotende statische belasting gooi je er dan nog een factor 2 overheen in de lagerberekening waardoor een glijlager al gauw een betere keuze is.

Ter voorbeeld:

Stel dat het gat waar het lager in moet komen 28mm is en je een as hebt van 12mm en de lengte van het gat 15mm
Dan kan er aan beiden kanten een 6001 lager.
Dan kom je in dit geval op een maximale statische kracht uit van 2360N uit.
Stop je er nu twee nylon bussen van 15mm lang in en neem je een vlakdruk van 18N/mm^2, dan zit je op een maximale kracht van 3240N
Een stuk meer dus.

 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Aprilia RX 50 2003 1-4-2013 23:09 Print reply

Posts: 6717
nemen ze daarbij een gesmeerd witmetaal glijlager of een droog nylon bus voor?

zal wel degelijk een flink verschil in zitten
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Maup 1-4-2013 23:23 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
nemen ze daarbij een gesmeerd witmetaal glijlager of een droog nylon bus voor?

zal wel degelijk een flink verschil in zitten

Ik had een droge POM bus genomen.
Statisch zit er overigens weinig verschil tussen een witmetalen bus of een van pom.
Bij een bus van witmetaal worden er ook weer meer eisen aan je as gesteld en statisch ongesmeerd is het gewoon kut.

Gewoon een pom of nylon busje pakken dus.

Als je helemaal kinky wil doen pak je Orkot (vlakdrukken tot 100N/mm^2) maar tast dan maar in je buidel.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Aprilia RX 50 2003 1-4-2013 23:50 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Ik had een droge POM bus genomen.
Statisch zit er overigens weinig verschil tussen een witmetalen bus of een van pom.
Bij een bus van witmetaal worden er ook weer meer eisen aan je as gesteld en statisch ongesmeerd is het gewoon kut.

Gewoon een pom of nylon busje pakken dus.

Als je helemaal kinky wil doen pak je Orkot (vlakdrukken tot 100N/mm^2) maar tast dan maar in je buidel.


t is maar een scootertje

maar je punt is gemaakt

Heb me er nog niet echt bijster in verdiept eigenlijk.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
SleutelJaNtjuh 2-4-2013 21:42 Print reply

Posts: 235
Motorblok eronderuit gejaagd, heb een silentblok eruit gekregen, dus maten heb ik.
Helaas is er van het kleine tussenframe ook 2 bussen vol met scheuren, dus nu het toch los ligt vervangen we die ook. Die kan ik er niet heel uit halen, hope dat ze bij de zaak wat hebben..

Heb begrepen dat ze de minarelli horizontal hebben gedupliceerd. Maar die zijn 4-kant van binnen :-( .. Scooterzaak heeft niets liggen

Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 2-4-2013 om 22:09 uur.

Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 3-4-2013 om 13:23 uur.
 
SleutelJaNtjuh 4-4-2013 19:20 Print reply

Posts: 235
Nou, bij de Keeway dealer geweest in Mill, motorrubbers niet verkrijgbaar en de tussenframe rubbers ook niet. Alleen het tussenframe is bestelbaar.
Nu heb ik dus een mailtje naar cityparts gewaagd met de vraag naar de volgende maten (ze staan er namelijk niet bij op de site):



Deze lijkt er het meeste op Silentrubber

Maar zou ik dus ook de zogenoemde pom bussen kunnen gebruiken met deze maten en waar kan ik deze bestellen/kopen (liefst in de buurt van Nijmegen)?
 
SleutelJaNtjuh 10-4-2013 11:56 Print reply

Posts: 235
Nobody?
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-4-2013 12:36 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SleutelJaNtjuh
Nobody?



blijkbaar niet he

mail eens met hem: http://www.boss-scooters.nl/

hij dealt ook keeway en werkt wat beter mee dan andere zaken normaliter doen
 
SleutelJaNtjuh 10-4-2013 19:58 Print reply

Posts: 235
thanks
 
SleutelJaNtjuh 10-4-2013 22:50 Print reply

Posts: 235
Jep, hij heeftvze ¤52,- Ehm is it me of is dat wel heftig voor 4 rubbers :-(
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-4-2013 23:20 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SleutelJaNtjuh
Jep, hij heeftvze ¤52,- Ehm is it me of is dat wel heftig voor 4 rubbers :-(



Beter duur dan niet te krijgen! En zo duur vind ik t niet
 
SleutelJaNtjuh 11-4-2013 23:00 Print reply

Posts: 235
Mwa vind t aardig aan de prijs jah, half jaar terug nog n minarelli gehad en dat was 26¤ ..

 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 12-4-2013 6:46 Print reply

Posts: 17929
Jammer dan, ze bestaan iig nog. Ik vind het geen gekke prijs. Als je nylon oid moet gaan maken ben je net zo duur uit
 
SleutelJaNtjuh 16-5-2013 14:17 Print reply

Posts: 235
En blijkbaar in arnhem voor €34,85, vreemd ..een subframe en 2 silentblocks, maarja opgelost dus. Maar hoe krijg je die blocks er het beste in eigenlijk?
Ik dacht misschien gewoon een tapdraad erdoor, een dop op de buitenste stalen ring en een plaat aan de andere kant. Net zoals je bij een vw een draagarmrubber vervangt.. Filmpje

..werkt top

Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 16-5-2013 om 14:18 uur.

Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 6-6-2013 om 22:20 uur.
 

Dit topic is 4800 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved