Maup |
1-4-2013 23:05 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
inderdaad, kogellagers hebben relatief weinig oppervlak om de kracht over te verdelen en glijlagers weer heel veel dus voor radiale stotende belasting zoals hier is een glijlager vaak een betere keus
ook komt er bij kogellagers op een gegeven moment putjes in de ringen te zitten omdat de kogels constant op hetzelfde punt drukken als je over bv een drempel rijdt
Ja, inderdaad.
Als je de lagertabellen erbij pakt zie je ook dat de dynamische draaggetallen ruim twee keer hoger liggen dan de statische bij kogellagers.
Bij stotende statische belasting gooi je er dan nog een factor 2 overheen in de lagerberekening waardoor een glijlager al gauw een betere keuze is.
Ter voorbeeld:
Stel dat het gat waar het lager in moet komen 28mm is en je een as hebt van 12mm en de lengte van het gat 15mm
Dan kan er aan beiden kanten een 6001 lager.
Dan kom je in dit geval op een maximale statische kracht uit van 2360N uit.
Stop je er nu twee nylon bussen van 15mm lang in en neem je een vlakdruk van 18N/mm^2, dan zit je op een maximale kracht van 3240N
Een stuk meer dus.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-4-2013 23:09 |
Posts: 6717 |
nemen ze daarbij een gesmeerd witmetaal glijlager of een droog nylon bus voor?
zal wel degelijk een flink verschil in zitten
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Maup |
1-4-2013 23:23 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
nemen ze daarbij een gesmeerd witmetaal glijlager of een droog nylon bus voor?
zal wel degelijk een flink verschil in zitten
Ik had een droge POM bus genomen.
Statisch zit er overigens weinig verschil tussen een witmetalen bus of een van pom.
Bij een bus van witmetaal worden er ook weer meer eisen aan je as gesteld en statisch ongesmeerd is het gewoon kut.
Gewoon een pom of nylon busje pakken dus.
Als je helemaal kinky wil doen pak je Orkot (vlakdrukken tot 100N/mm^2) maar tast dan maar in je buidel.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-4-2013 23:50 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]
Ik had een droge POM bus genomen.
Statisch zit er overigens weinig verschil tussen een witmetalen bus of een van pom.
Bij een bus van witmetaal worden er ook weer meer eisen aan je as gesteld en statisch ongesmeerd is het gewoon kut.
Gewoon een pom of nylon busje pakken dus.
Als je helemaal kinky wil doen pak je Orkot (vlakdrukken tot 100N/mm^2) maar tast dan maar in je buidel.
t is maar een scootertje
maar je punt is gemaakt
Heb me er nog niet echt bijster in verdiept eigenlijk.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
SleutelJaNtjuh |
2-4-2013 21:42 |
Posts: 235 |
Motorblok eronderuit gejaagd, heb een silentblok eruit gekregen, dus maten heb ik.
Helaas is er van het kleine tussenframe ook 2 bussen vol met scheuren, dus nu het toch los ligt vervangen we die ook. Die kan ik er niet heel uit halen, hope dat ze bij de zaak wat hebben..
Heb begrepen dat ze de minarelli horizontal hebben gedupliceerd. Maar die zijn 4-kant van binnen :-( .. Scooterzaak heeft niets liggen
Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 2-4-2013 om 22:09 uur.
Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 3-4-2013 om 13:23 uur.
|
|
|
|
SleutelJaNtjuh |
4-4-2013 19:20 |
Posts: 235 |
Nou, bij de Keeway dealer geweest in Mill, motorrubbers niet verkrijgbaar en de tussenframe rubbers ook niet. Alleen het tussenframe is bestelbaar.
Nu heb ik dus een mailtje naar cityparts gewaagd met de vraag naar de volgende maten (ze staan er namelijk niet bij op de site):
Deze lijkt er het meeste op Silentrubber
Maar zou ik dus ook de zogenoemde pom bussen kunnen gebruiken met deze maten en waar kan ik deze bestellen/kopen (liefst in de buurt van Nijmegen)?
|
|
|
|
SleutelJaNtjuh |
10-4-2013 11:56 |
Posts: 235 |
Nobody?
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
10-4-2013 12:36 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SleutelJaNtjuh
Nobody?
blijkbaar niet he
mail eens met hem: http://www.boss-scooters.nl/
hij dealt ook keeway en werkt wat beter mee dan andere zaken normaliter doen
|
|
|
|
SleutelJaNtjuh |
10-4-2013 19:58 |
Posts: 235 |
thanks
|
|
|
|
SleutelJaNtjuh |
10-4-2013 22:50 |
Posts: 235 |
Jep, hij heeftvze ¤52,- Ehm is it me of is dat wel heftig voor 4 rubbers :-(
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
10-4-2013 23:20 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SleutelJaNtjuh
Jep, hij heeftvze ¤52,- Ehm is it me of is dat wel heftig voor 4 rubbers :-(
Beter duur dan niet te krijgen! En zo duur vind ik t niet
|
|
|
|
SleutelJaNtjuh |
11-4-2013 23:00 |
Posts: 235 |
Mwa vind t aardig aan de prijs jah, half jaar terug nog n minarelli gehad en dat was 26¤ ..
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
12-4-2013 6:46 |
Posts: 17929 |
Jammer dan, ze bestaan iig nog. Ik vind het geen gekke prijs. Als je nylon oid moet gaan maken ben je net zo duur uit
|
|
|
|
SleutelJaNtjuh |
16-5-2013 14:17 |
Posts: 235 |
En blijkbaar in arnhem voor €34,85, vreemd ..een subframe en 2 silentblocks, maarja opgelost dus. Maar hoe krijg je die blocks er het beste in eigenlijk?
Ik dacht misschien gewoon een tapdraad erdoor, een dop op de buitenste stalen ring en een plaat aan de andere kant. Net zoals je bij een vw een draagarmrubber vervangt.. Filmpje
..werkt top
Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 16-5-2013 om 14:18 uur.
Dit bericht is gewijzigd door SleutelJaNtjuh op 6-6-2013 om 22:20 uur.
|
|
|
|