Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Krukas

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 660 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #67400 - Krukas
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2598 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

GeleiHoofd 27-3-2013 20:41 Print topicpost

Posts: 78
Beste forumleden,

Voor school moet ik een verslag maken van een krukas van de Puch Maxi. Hierin moet een 2D tekening er van, sterkteberekening enzovoort. Dit terzijde.

Wat ik nu moet weten is waar dit materiaal van gemaakt is en wat er met dit materiaal gebeurd is voordat er een krukas van gemaakt is.

Het lijkt mij dat het van 'normaal' staal is (S-235). Kunnen jullie dit bevestigen of is het van een ander materiaal gemaakt?
En heeft dit materiaal bijvoorbeeld nog een extra behandeling gekregen?

Alvast bedankt!

 
MT

De Schout 27-3-2013 20:46 Print reply
Posts: 5327
Ga er maar vanuit dat een krukas niet van pisbakken ijzer/St37/S235 gemaakt is.
Ook schat ik de kans groot dat het ding wel iets van warmtebehandeling is ondergaan.

Verder is het jouw schoolopdracht...
 
tune tweak fiddle bang bummer
markRD 27-3-2013 21:22 Print reply

Posts: 1181
Een kreidler krukas was geloof ik gemaakt van 16MnCr5. Die kregen natuurlijk wel warmtebehandelingen. Als je niets weet te vinden kun je dat invullen.
 
ktm 4 ever 27-3-2013 21:24 Print reply
Posts: 379
de manier van harden gebeurd niet altijd op dezelfde manier. maar het kan bijv zijn genitreerd. het is wss gegoten maar welke legering verhouding precies weet ik niet.

edit; als je ook drukproeven ets moet doen weet je zo welk materiaal het is

Dit bericht is gewijzigd door ktm 4 ever op 27-3-2013 om 21:26 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-3-2013 21:29 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ktm 4 ever
de manier van harden gebeurd niet altijd op dezelfde manier. maar het kan bijv zijn genitreerd. het is wss gegoten maar welke legering verhouding precies weet ik niet.

edit; als je ook drukproeven ets moet doen weet je zo welk materiaal het is

Dit bericht is gewijzigd door ktm 4 ever op 27-3-2013 om 21:26 uur.



dat valt nog vies tegen, je weet dan hoe hard het is... maar een krukas is bijna altijd oppervlakte gehard, dus weet je nog niks
 
ktm 4 ever 27-3-2013 21:32 Print reply
Posts: 379
daar heb je wel gelijk in. maar bij een drukproef slijp je een klein stukje van de drijfstang af en daar mee doe je de proef. dus zou je ook aan de binnenkant kunnen drukken.
 
GeleiHoofd 27-3-2013 22:05 Print reply

Posts: 78
Nu ik weet welk materiaal het waarschijnlijk is kan ik weer verder. Zelf heb ik ook nog maar even verder gezocht en ik heb dit gevonden.
http://www.scootpart...09/nl/product/60384/

KRUKAS MALOSSI RHQ MINARELLI HORIZONTAAL 12MM
Enkele technische specs, Materiaal 18 Ni Cr Mo5. Verkoperde drijfstang, gebalanceerd tot een maximaal toerental van 16000 rpm. Oppervlakte behandeld voor een langere levensduur en 5 maal warmte behandeld.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
 
MT
rubbert 28-3-2013 0:37 Print reply

Posts: 8825
een krukas is inderdaad zeer waarschijnlijk oppervlakte gehard, maar daarvoor is s235 niet het meest geschikte staal, c60 zal dan meer in de buurt komen als je het over gewone koolstofstalen hebt.

maar ik denk dat ze uit een wat hoogwaardiger staal zijn gemaakt, wat beter is voor het doorharden van het gehele werkstuk en een betere taaiheid behoudt, en dan denk ik inderdaad ook aan de chroom nikkel molybdeen legeringen

en vergeet niet dat de verschillende delen van de krukas uit zeer verschillende materialen bestaan, de lagerpen is bijvoorbeeld vele malen harder dan de wangen van de krukas,
de wangen kunnen ook van wat hoogwaardiger hoogwaardiger staal gemaakt zijn, en dan zonder warmte behandeling, scheelt heel wat in de bewerkingskosten
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM

Dit topic is 2598 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved