Beste lezer,
Ik heb mij Yamaha TZR al weer een paar jaar, nu ik al een tijdje mijn autorijbewijs heb wordt het tijd voor een auto.
Dus de brommer moest na lang stil staan maar eens op marktplaats gezet worden. Er was alleen nog wel een probleem, de verlichting van de brommer werkte niet.
De verlichting van mijn TZR50 deed het niet meer nadat ik er een nieuwe (imitatie) ontsteking in had gezet.
Ik heb na het inzetten van de nieuwe ontsteking dus een tijdje zonder verlichting gereden, maar vond dit na een tijdje toch erg lastig worden.
Doordat het probleem zich voordeed nadat ik er een nieuwe ontsteking in had gezet was het voor mij vrij duidelijk dat het probleem ergens bij de (nieuwe) ontsteking lag. Dus vervolgens de ontsteking weer losgehaald en alles weer op z'n plek vast gezet.
Nu deed de verlichting het weer, maar de brommer liep hierna niet lekker. Weer alles losgehaald en kwam er achter dat er draadjes (die van de ontsteking afkomen) klem hadden gezeten en beschadigd waren.
Om er niet nog langer mee te kloten besloot ik weer een imitatie ontsteking te bestellen. Deze er nu netjes en zorgvuldig opgezet, en het was 'starten lopen'! Alleen ik stuitte weer op een probleem, de verlichting klapte er vrijwel direct uit!
Vervolgens de laadstroom op de accu gemeten en deze gaf plusminus 13V aan, dat klopt dus. Daarna de verlichting gemeten, bij gas geven schoot de spanning omhoog tot wel 50V.
Even gezocht op het het internet en op verschillende fora gekeken, ik kwam al snel tot de conclusie dat dit dan aan de spanningsregelaar moet liggen. Vervolgens spanningsregelaar besteld en getest, maar nee hoor, nog steeds kwam er een te hoog voltage op de lampen te staan.
Nu weet ik niet waar het probleem ligt, daarom leg ik nu het probleem voor aan jullie, want ik ben ten einde raad.
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Rick de Leeuw
PS. Dit is het elektrisch schema van de Yamaha TZR50.