JB1 |
19-3-2013 18:44 |
 Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Hoe ga je de turbo aandrijven ?
Pango, ben je nou serieus?
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
kpotmake |
19-3-2013 18:50 |
 Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Hoe ga je de turbo aandrijven ?
met een skateboard wieletje dat over de grond loopt
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Aprilia RX 50 2003 |
19-3-2013 18:54 |
 Posts: 6718 |
op de uitlaat gassen natuurlijk, anders is het geen turbo.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
19-3-2013 18:55 |
 Posts: 8664 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Pango, ben je nou serieus?
Hm een turbo is uitlaatgasaangedreven, dat vraagt wel wat laswerken aan de uitlaat.
Ik heb hier al wat elektrisch aangedreven dingen voorbij weten komen om dat probleem te omzeilen.
Een supercharger is niet uitlaatgasaangedreven, maar dan moet je 'm weer mechanisch (ketting e.d.) aandrijven.
Verder vraagt de TS wat er allemaal qua problemen kan opduiken, en heeft niemand hier iets over gezegd in dit topic.
Alles kan uiteraard, maar IK vroeg me dit dus af.
Geen pretentie hierzo wat turbo's betreft
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
rubbert |
19-3-2013 19:12 |
 Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Niks aan de timing doen, je uitlaatspruitstuk komt ook op druk te staan, dus je blaast je mengsel niet zomaar naar buiten (maar dat schijnt niemand te snappen)
Carburateurs heb je een hogedrukpomp (a 3 bar ofzo)nodig en een drukregelaar die compenseert adhv de laaddruk.
Dan de beluchting onder druk zetten en afstellen maar (en hopen dat het niet lekt)
Olieafvoer zul je een pompje oid voor moeten maken omdat de turbo voor 99% zeker te laaag hangt, dr is een manier met membraanklepjes zodat je geen elektrische pomp nodig hebt (ik zoek thuis wel een keer)
Intercooler lekker vergeten, is nauwelijks ruimte voor en op 0,5 bar oid niet noodzakelijk.
Het is met geduld, goed zoeken en alles zelf doen wel onder de 1000 euro te maken op zo'n manier dat het heel blijft
dus eigenlijk zijn de volgende dingen die geld gaan kosten:
-de turbo zelf
-hogedruk brandstofpomp
-drukregelaar
-iets om de olie mee door de turbo en van de turbo naar het blok te pompen
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Hoe ga je de turbo aandrijven ?
gewoon op de uitlaat inderdaad
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
Blukaap2 |
19-3-2013 23:37 |
 Posts: 9972 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]
dus eigenlijk zijn de volgende dingen die geld gaan kosten:
-de turbo zelf
-hogedruk brandstofpomp
-drukregelaar
-iets om de olie mee door de turbo en van de turbo naar het blok te pompen
Turbo zelf zal je een 50-100 euro kosten, kwestie van geduld hebben tot er iets leuks voorbij komt.
De hogedruk pomp is 50-60 euro (nieuw)
Drukregelaar is iets van 100 euro geloof ik.
Olieafzuiging kan ook gewoon met een membraanklepje, kwestie van proberen hoe dik het moet zijn.
Meeste geld gaat over het algemeen in klein grut zitten, al die fittingen lopen hard op (en bespaar daar absoluut niet op, daar krijg je heel hard spijt van)
Hopen dat je koppeling heel blijft, wat pakkingen voor de turbo en meer van dat soort dingen.
Voor 1000 euro lukt het wel, maar je moet wel een beetje geluk hebben dat er niet teveel fout gaat.
Het afstellen is ook een kwestie van hoe wil je het doen:
- Op de gok sproeiers proberen en met de naalden friemelen
- smallband lambdasonde in de uitlaat met een led metertje en ienemiene mutte
- wideband lambdasonde met metertje en vrij nauwkeurig weten wat je doet
- afstellen op de testbank
|
|
Stoere brommers |
|
rubbert |
19-3-2013 23:57 |
 Posts: 8825 |
heel erg bedankt voor de info,
wordt denk ik toch meer een super-cheap leer projectje, dan gaat er maar wat fout, extreem veel geld zal het niet gaan kosten
Voor de onderdelen inderdaad lekker door blijven sneupen naar goedkoop spul, heb geen haast, en op die manier blijft het ook lekker betaalbaar
ik weet nu in elk geval waar ik ongeveer naar op zoek ben, dus nogmaals bedankt
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
Paultje Pils |
20-3-2013 13:08 |
 Posts: 2110 |
En een oliekoelertje
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
JB1 |
20-3-2013 13:10 |
 Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
En een oliekoelertje
Die zit er standaard al op
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Paultje Pils |
20-3-2013 13:16 |
 Posts: 2110 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Die zit er standaard al op
Die heeft genoeg capaciteit voor een kneiter hete turbo?
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
JB1 |
20-3-2013 13:19 |
 Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
[...]
Die heeft genoeg capaciteit voor een kneiter hete turbo?
Dat zou ik niet weten
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Blukaap2 |
20-3-2013 14:06 |
 Posts: 9972 |
Valt wel mee, gewoon rijden, temperatuurmeter dr in en zien wat ie doet, zolang ie niet continu boven de 120 graden zit (met goede olie) zou ik me niet te druk maken.
|
|
Stoere brommers |
|
Matthijsar50 |
20-3-2013 17:53 |
 Posts: 1029 |
Ik heb nog een goede turbo liggen van een 1300 cc diesel opel motor. Mag je wel hebben, ligt me in de weg.
Verder heeft een turbo wel een goede oliedruk nodig, ik ben toen bezig geweest (uitzoeken) voor mijn auto om een turbo erop te bouwen. Blijkbaar zijn er voetjes te krijgen die je tussen het oliefilter plaatst met een aansluiting voor hoge druk olie voor naar je turbo! Dat lijkt mij de beste en makkelijkste oplossing. Retour gewoon gat boren in carter en vitting erin maken..
Ps. weet niet of dit er ook voor motoren is, maar is vast te maken!
Dit bericht is gewijzigd door Matthijsar50 op 20-3-2013 om 17:58 uur.
|
|
Peugeot 106 rallye ph2! |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
20-3-2013 18:13 |
 Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
Ik heb nog een goede turbo liggen van een 1300 cc diesel opel motor. Mag je wel hebben, ligt me in de weg.
Verder heeft een turbo wel een goede oliedruk nodig, ik ben toen bezig geweest (uitzoeken) voor mijn auto om een turbo erop te bouwen. Blijkbaar zijn er voetjes te krijgen die je tussen het oliefilter plaatst met een aansluiting voor hoge druk olie voor naar je turbo! Dat lijkt mij de beste en makkelijkste oplossing. Retour gewoon gat boren in carter en vitting erin maken..
Ps. weet niet of dit er ook voor motoren is, maar is vast te maken!
Dit bericht is gewijzigd door Matthijsar50 op 20-3-2013 om 17:58 uur.
druk hoeft helemaal niet zo hoog te zijn, en de flow ook niet... weet harrie alles van
|
|
|
|
Blukaap2 |
20-3-2013 18:32 |
 Posts: 9972 |
Yep, druppeltje per seconde @ stationair blijft ie nog 5000km mee heel.
De benodigde druk en hoeveelheid is redelijk laag, maar dat is een kwestie van proberen, als het ding rookt als een rasta heb je waarschijnlijk een olierestrictor nodig (en/of de olieretour werkt niet)
Vergeet trouwens ook niet dat je je carterontluchting los gooit, voordat je die onder druk zet (je zult de eerste niet zijn)
|
|
Stoere brommers |
|