Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - CBR turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 862 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67374 - CBR turbo
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5086 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rubbert 18-3-2013 20:59 Print topicpost

Posts: 8825
ik zat eraan te denken om weer is een leuk projectje te beginnen, en nou leek het mij wel leuk om een turbo op m'n oude cbr te gaan bouwen.

Het wordt een redelijk goedkoop project, dus ga geen zwaardere zuigers erin zetten of iets dergelijks.

maar nu ben ik nog niet heel bekend wat er allemaal komt kijken bij het ombouwen naar turbo...

kan ik dat gewoon op m'n originele carburateurs bouwen, is het afstellen een heel lastig karwei, dat soort vragen zit ik een beetje mee.

en wat voor turbo zou een mooie maat zijn voor m'n 600cc. CBR?

dus graag tips en tricks

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 18-3-2013 om 21:00 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM

JB1 18-3-2013 21:03 Print reply

Posts: 14881
Wat voor CBR?
Ik zou eens rondkijken op MF naar turboprojecten
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
kenny77 18-3-2013 21:08 Print reply

Posts: 29286
Volgens mij gaat turbo: goedkoop en langer dan 10km ermee rijden, niet samen.
Kost volgens mij altijd wel een paar honderd euro.
(heb er verder geen verstand van, dus kan het ook heel mooi mis hebben)

Maar lijkt het me verstandiger ipv geld voor de turbo uit te geven, deze verkopen en bij leggen voor een cbr900 ofzo?
Meteen genoeg vermogen en beter frame, remmen.

Als het alleen om het bouwen gaat , dan zeker doen!

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 18-3-2013 om 21:08 uur.
 
JB1 18-3-2013 21:10 Print reply

Posts: 14881
Ik zie idd dat je een Hurricane hebt.

Beter gewoon dat ding verkopen en dan een andere fiets halen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
rubbert 18-3-2013 21:26 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Volgens mij gaat turbo: goedkoop en langer dan 10km ermee rijden, niet samen.
Kost volgens mij altijd wel een paar honderd euro.
(heb er verder geen verstand van, dus kan het ook heel mooi mis hebben)

Maar lijkt het me verstandiger ipv geld voor de turbo uit te geven, deze verkopen en bij leggen voor een cbr900 ofzo?
Meteen genoeg vermogen en beter frame, remmen.

Als het alleen om het bouwen gaat , dan zeker doen!

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 18-3-2013 om 21:08 uur.



het gaat idd. met name om het bouwen, en natuurlijk wat meer vermogen uit het ding te kunnen halen.
het hoeft niet per see een een dikke showbike/cirquitbike te worden, en verder vind ik de oude cbr prima rijden

dus ik zat eraan te denken om een kleine auto turbo op de sloop ofzo te scoren en dat er wat leuk op te gaan bouwen, als dat enigszins nut zal gaan hebben tenminste
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
kpotmake 18-3-2013 23:07 Print reply

Posts: 3065
als je hem op carburateurs wil zetten kan dat op 2 manieren

de carburateur voor de turbo, of de carburateur na de turbo

als je hem voor de turbo zet hoef je verder niets te doen aan de carb behalve het afstellen natuurlijk

als je hem na de turbo zet, komt de carburateur onder druk te staan dus zul je de vlotterbakjes onder druk moeten zetten omdat anders het mengsel niet door de venturi gezogen wordt
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
JantjeMB5 18-3-2013 23:32 Print reply

Posts: 374
Er komt meer bij kijken dan je wil, je nokkenastiming is gewoon kut want je gaat mengsel erdoor blazen nu, carb voor de turbo zorgt voor hele trage reactie en een erna is niet te betalen, injectie dan en nog veel te veel andere dingen. Oud cbr blok kan zeker wat hebben, een oude diesel 1600 turbo is ideaal voor een motor mee op te voeren van 600-100cc, veel succes verder.

Er staan genoeg turbotopics op mf of andere motorsites, ik zit op forums.sohc4.net super vriendelijk en veeeel kennis aanwezig daar. Ook al wat turbos gezien maar dan echte en nietnzoals mf die hebben veel woorden...

Maar als het allemaal zo goedkoop gemakkelijk en voordelig was had ik nu ook enkel turbofietsen gehad...

Beer gooi je er ineens een groter blok onder dat is goedkoper en warschijnlijk ook niet te houden
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier
rubbert 18-3-2013 23:46 Print reply

Posts: 8825
als ik de turbo dan voor de carburateurs stop, wat is er dan nodig om die carburateurs goed op druk te zetten? is een speciale brandstofpomp voldoende, of moeten de carburateurs zelf ook nog veranderd worden?
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
JantjeMB5 19-3-2013 0:01 Print reply

Posts: 374
Ok je hebt er nog niet veel over opgezocht,
Met blow trough heb je inderdaad een brandstofpomp nodig. Dit gaat niet met originele carbus want die staan in verbinding met atmosferische druk, als je hier turbo op gooit blaas je alles naar buiten.
Met suck trough heb je ook niet de eerste de beste carb nodig.
Injectie is idealer voor turbo ombouw.
Let op met kleptiming, een goeie backfite blaast zo je turbo, nokken en zuigers aan gort.

Kijk eens naar jan smit, jan smit power parts in wormerveer, zaanstad. Vriendelijke man ben er eens geweest, kopje van de xl vlakken, ik werkte achter de hoek daar. Die heeft veel dragfietsen gebouwd vroeger en kan je misschien helpen als hij je serieus neemt.

Edit wat typfoutenn erruid. O

Dit bericht is gewijzigd door JantjeMB5 op 19-3-2013 om 0:03 uur.
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier
kpotmake 19-3-2013 7:01 Print reply

Posts: 3065
het kan wel met originele carbs, dan moet je de turbodruk op de beluchting van de vlotterkamers zetten

en kleptiming is inderdaad kut met veel te veel overlap
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
rubbert 19-3-2013 8:31 Print reply

Posts: 8825
Is dat probleem met de timing op te lossen door zo'n soort tandwiel te fixen?


of moet de vorm van de nokken ook anders zijn?

 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Aprilia RX 50 2003 19-3-2013 9:29 Print reply

Posts: 6717
als ze elkaar overlappen moet je de nokken dus anders hebben. anders speelt hetzelfde probleem zich weer af, maar dan op een ander moment.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 19-3-2013 9:34 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
als ze elkaar overlappen moet je de nokken dus anders hebben. anders speelt hetzelfde probleem zich weer af, maar dan op een ander moment.



je hebt toch 2 nokkenassen? dus als je 2 verstelbare tandwielen erop zet kun je de overlap weghalen, alleen is de vraag wat er van je timing overblijft
 
Aprilia RX 50 2003 19-3-2013 9:37 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



je hebt toch 2 nokkenassen? dus als je 2 verstelbare tandwielen erop zet kun je de overlap weghalen, alleen is de vraag wat er van je timing overblijft


O, 1 voor in en 1 voor uitlaat?

dan heb ik niks gezegd. bij brommertjes zit het op 1 as en bij grote motoren vaak ook, vandaar.

edit:
maar de inlaat kun je wel wat later laten openen omdat je de lucht er nu toch wel in krijgt. maar dan heb je wel kans dat hij nog open is wanneer de zuiger weer naar boven komt. dus pers hij er weer lucht uit.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 19-3-2013 om 9:41 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Blukaap2 19-3-2013 12:02 Print reply

Posts: 9953
Niks aan de timing doen, je uitlaatspruitstuk komt ook op druk te staan, dus je blaast je mengsel niet zomaar naar buiten (maar dat schijnt niemand te snappen)

Carburateurs heb je een hogedrukpomp (a 3 bar ofzo)nodig en een drukregelaar die compenseert adhv de laaddruk.
Dan de beluchting onder druk zetten en afstellen maar (en hopen dat het niet lekt)

Olieafvoer zul je een pompje oid voor moeten maken omdat de turbo voor 99% zeker te laaag hangt, dr is een manier met membraanklepjes zodat je geen elektrische pomp nodig hebt (ik zoek thuis wel een keer)

Intercooler lekker vergeten, is nauwelijks ruimte voor en op 0,5 bar oid niet noodzakelijk.

Het is met geduld, goed zoeken en alles zelf doen wel onder de 1000 euro te maken op zo'n manier dat het heel blijft
 
Stoere brommers
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-3-2013 18:41 Print reply

Posts: 8601
Hoe ga je de turbo aandrijven ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 5086 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved