Als je als leek zijnde een brommer wilt gaan kopen, is het verstandig om te weten hoe je een geschikte brommer kunt vinden.
Als eerste zoek je natuurlijk het merk en model op, wat je wilt gaan kopen, maar het daadwerkelijk kopen van die brommer kan een stuk lastiger zijn.
In dit Info artikel staan zoveel mogelijk tips/aandachtspunten waarop je moet letten bij het kopen van een brommer.
Om te beginnen is het altijd handig iemand mee te nemen die al een brommer heeft, of er verstand van heeft. Dit kan altijd van pas komen bij de aankoop.
De eerste indruk van de brommer is vaak de belangrijkste. Je ziet snel genoeg of de brommer goed is onderhouden, schoon is, en er gewoon netjes bij staat, of juist niet. Nadat je een rondje om de brommer gelopen hebt, kun je de volgende punten afwerken.
Motorisch:
Motor is koud, en start snel?
Er klinkt geen geratel/ringel geluid uit blok?
Hij pruttelt/bwoaaaahpt niet onder het rijden als je gas geeft?
Reageerd goed op gasgeven?
Hij lekt nergens benzine/olie/koelvloeistof?
Alle delen van het motorblok zijn aanwezig?let op kapjes, boutjes etc.
Motor rookt niet extreem veel? Een beetje blauwe rook is normaal!
Rijwielgedeelte:
Wiellagers zijn nog goed?Wiel vastpakken en naar links/rechts bewegen
Banden zijn nog goed? (niet uitgedroogd, geen scheurtjes of glad?)
Voor/achtervering werkt naar behoren en piept/lekt niet?
Hij remt goed en zonder piepen?
Hij stuurt gewoon normaal?
Er zit geen speling op het balhoofd?(voorrem inknijpen en brommer van voor naar achter bewegen)
Kilometerteller doet het, dagteller loopt mee?
Rem/gas/choke kabel buitenkabel niet kapot ?
Elektrisch:
Er is niet met de bedrading gerommeld?Let op kroonsteentjes, en zelfgeknepen kabelschoentjes etc.
Verlichting werkt naar behoren? (Stads, dim, groot en evt. remlicht)
Dasboard verlichting, waarschuwingslampjes en meters/tellers werken?
Uiterlijk:
Dit is de meer een persoonlijke catagorie, maar kan wel van belang zijn!
Als de brommer ooit een keer een ongeluk heeft gehad, is het mogelijk dat het frame krom/gescheurd/beschadigd is, en dan is het uiteraard niet verstandig om de brommer te kopen.
Je kunt kijken of de brommer een ongeluk gehad heeft d.m.v. te controleren of de kappen schadevrij zijn, en niet vast hangen met tie-wraps o.i.d, en of er ducktape aanwezig is die de boel bij elkaar houd.
Controleren of het frame recht is, kun je het beste doen door vanaf de achterkant van de brommer, te kijken of het achterwiel + het voorwiel in 1 lijn staan met elkaar. Ook kun je tijdens het rijden even je stuur lichtjes loslaten om te kijken of de brommer niet naar links of naar rechts trekt.
Succes
Dit bericht is gewijzigd door Brommers en meer op 2-3-2013 om 7:54 uur.