Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - aankoop schakelbrommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1127 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #67322 - aankoop schakelbrommer
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7578 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Njiua 2-3-2013 7:35 Print topicpost
Posts: 2
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort mijn eerste schakel brommer kopen, echter had ik een aantal vraagjes

ik weet dat er verschillende soorten.brommers zijn, zoals dirbies, en de brommers die op een motor lijken. Ik wil heel graag zo een motor like brommer, echter ken ik alleen het merk rieju, en is dit 2e hands vaak net boven mijn budget. Weet iemand anders leuke modellen voor +- 400 euro?

En waar moet je vooral op letten met de aanschaf??

Groetjes
 

Brommers en meer 2-3-2013 7:38 Print reply

Posts: 1966
Als je als leek zijnde een brommer wilt gaan kopen, is het verstandig om te weten hoe je een geschikte brommer kunt vinden.

Als eerste zoek je natuurlijk het merk en model op, wat je wilt gaan kopen, maar het daadwerkelijk kopen van die brommer kan een stuk lastiger zijn.

In dit Info artikel staan zoveel mogelijk tips/aandachtspunten waarop je moet letten bij het kopen van een brommer.

Om te beginnen is het altijd handig iemand mee te nemen die al een brommer heeft, of er verstand van heeft. Dit kan altijd van pas komen bij de aankoop.

De eerste indruk van de brommer is vaak de belangrijkste. Je ziet snel genoeg of de brommer goed is onderhouden, schoon is, en er gewoon netjes bij staat, of juist niet. Nadat je een rondje om de brommer gelopen hebt, kun je de volgende punten afwerken.

Motorisch:

Motor is koud, en start snel?
Er klinkt geen geratel/ringel geluid uit blok?
Hij pruttelt/bwoaaaahpt niet onder het rijden als je gas geeft?
Reageerd goed op gasgeven?
Hij lekt nergens benzine/olie/koelvloeistof?
Alle delen van het motorblok zijn aanwezig?let op kapjes, boutjes etc.
Motor rookt niet extreem veel? Een beetje blauwe rook is normaal!


Rijwielgedeelte:

Wiellagers zijn nog goed?Wiel vastpakken en naar links/rechts bewegen
Banden zijn nog goed? (niet uitgedroogd, geen scheurtjes of glad?)
Voor/achtervering werkt naar behoren en piept/lekt niet?
Hij remt goed en zonder piepen?
Hij stuurt gewoon normaal?
Er zit geen speling op het balhoofd?(voorrem inknijpen en brommer van voor naar achter bewegen)
Kilometerteller doet het, dagteller loopt mee?
Rem/gas/choke kabel buitenkabel niet kapot ?



Elektrisch:

Er is niet met de bedrading gerommeld?Let op kroonsteentjes, en zelfgeknepen kabelschoentjes etc.
Verlichting werkt naar behoren? (Stads, dim, groot en evt. remlicht)
Dasboard verlichting, waarschuwingslampjes en meters/tellers werken?


Uiterlijk:

Dit is de meer een persoonlijke catagorie, maar kan wel van belang zijn!

Als de brommer ooit een keer een ongeluk heeft gehad, is het mogelijk dat het frame krom/gescheurd/beschadigd is, en dan is het uiteraard niet verstandig om de brommer te kopen.

Je kunt kijken of de brommer een ongeluk gehad heeft d.m.v. te controleren of de kappen schadevrij zijn, en niet vast hangen met tie-wraps o.i.d, en of er ducktape aanwezig is die de boel bij elkaar houd.

Controleren of het frame recht is, kun je het beste doen door vanaf de achterkant van de brommer, te kijken of het achterwiel + het voorwiel in 1 lijn staan met elkaar. Ook kun je tijdens het rijden even je stuur lichtjes loslaten om te kijken of de brommer niet naar links of naar rechts trekt.

Succes

Dit bericht is gewijzigd door Brommers en meer op 2-3-2013 om 7:54 uur.
 
Rest In Parts #R.I.P.Yamaha
Tiess 2-3-2013 9:18 Print reply

Posts: 169
Maar €400,- voor een schakel brommer is wel erg weinig hoor. voor dat geld koop je meestal een 'loop of sloop' brommer. of is dat ook juist de bedoeling?

als je een brommer wil hebben waar je zo mee weg kan rijden zit je denk ik toch wel rond de 800,- te kijken.

maar je wilt dus een racemodel begrijp ik,

daarin heb je verschillende dingen: bijv.
Rieju RS2
Aprilia RS
Derbi GPR
Yamaha TZR
Motorhispania RX

dusja zat keus dus, ook gewoon goed marktplaats in de gaten houden. soms staat er iets heel moois op.


Tiess

 
Vollegas !
yamaha rider 2-3-2013 14:47 Print reply
Posts: 15
zelf zou ik voor een motorhispania of een iets oudere aprilia Rs gaan maar voor 400 honderd euro heb je meestal wijnig goeds (But you never Know).
 
NS1-Whisperer 2-3-2013 20:07 Print reply

Posts: 2160
voor dat geld kun je een afgetrapte honda ns1 kopen. Komt aardig in de buurt qua look
 
"Risico is extra leven"
Tiess 4-3-2013 13:38 Print reply

Posts: 169
En weet je al wat je nu gaat kopen?
 
Vollegas !
Mr.Trololo 4-3-2013 16:31 Print reply

Posts: 194
is dit niet wat voor jou ? http://www.marktplaa...&previousPage=lr
 
[quote] dit gaat toch nooit lopen je hele karter moet nieuw en bovendien blijfdt de smering er nu niet in! [/quote]
Tiess 4-3-2013 17:41 Print reply

Posts: 169
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr.Trololo
is dit niet wat voor jou ? http://www.marktplaa...&previousPage=lr



who, das nondeju goeikoop.
maarja goedkoop is ook niet altijd goed he, en je weet bijvoorbeeld km-stand, bouwjaar etc. niet. en de conditie van het blok, maar dat is altijd maar de vraag hoe goed die is.

maarja als "Njiua" nie reageert heeft ie er weinig aan.


 
Vollegas !
Venlonaer 12-3-2013 18:17 Print reply

Posts: 2431
http://www.brommerfo...showtopic/66428/last

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Venlonaer
Als je er ook f bijzet welke Rieju is het wel handig he?
Rieju RR is van mindere kwaliteit ja, Rieju MRX(zelfde frame als smx,rrx)is van uitstekende kwaliteit.
3 minpuntjes, achteraan t subframe dreigt dat plaatje wel eens te buigen en uiteindelijk te breken. Maar simpelweg een plaatje eronderlassen is genoeg
Andere is dat de motorsteun vaak vast gaat zitten aan de achterbrugas, simpele oplossing is even de as eruithalen en invetten met kopervet. Als laatste is er nog coating aan de binnenzijde van het frame rondom het gat waar de achterbrugas doorheen gaat wel eens eraf wilt bladderen na wat jaren. Komt hoogstwaarschijnlijk door het rubber dat daar steeds schuurt als je in en uitveert. Simpele en goedkope oplossing is dat gebied schuren en vervolgens hammerite erover kwasten. Wondermiddel.

Heel degelijk, onderdelen makkelijk en goedkoop verkrijgbaar ook ruim aanbod 2de hands onderdelen en in het algemeen vind je een oud type 2001-2005 voor rond 500-600 euro en het nieuwe type 2005-2010(2009?) voor rond 600-1000 euro.

Het enige verschil tussen het oude en nieuwe type is de teller en de kappen.
Frame is hetzelfde en bevestigingpunten van de kappen ook. Dus als je aan een USD, nieuwe type kappen kan kopen is t net zo goed het nieuwe model.

Echt een aanrader, heb er zelf 2 waarvan ik met een betrokken ben geraakt met een ongeluk en zelfs nadat ie een klap heeft ontvangen van een auto het frame nog recht is De MRX en SMX worden standaard uitgevoerd met een USD voorvork en pro-link vering. (usd alleen oud type en nieuwe type pro uitvoering)

En betreft roest, dat is gewoon een stereotype geworden. Dit is eigenlijk alleen van toepassing op de RR. MRX is een uitstekende brommer voor zijn prijs en kwaliteit, ook op die kleine 3 minpuntjes na.

Oja, vergeten te zeggen dat hij ook uitermate geschikt is voor te crossen


Opsomming:

MRX (Pro), SMX (Pro), RRX
+ Goede kwaliteit
+ Doet zijn naam geen eer aan (roest)
+ Goedkoop in het algemeen, ouder model 500-600€ en nieuw model 600-1000€
+ 2dehandse en nieuwe onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar
+ Betrouwbaar blok, voor AM6 blokken geldt punt 4 ook.
+ Geschikt om te crossen en voor straatgebruik
*+ 90% uitgevoerd met USD voorvork en pro-link veer systeem
+ Makkelijk sleutelen, het frame zit niet voor de blokbouten dus je hoeft niet te kloten met de motorsteun draaien om de bouten eruit te krijgen zoals bij een Yamaha DT en Malaguti XSM en je kan overal makkelijk bij.
*+ Skid plate, frame onderen beschermd tegen steenslag en gaat dus ook niet roesten.
(+) Persoonlijk, strak uiterlijk. Met name het nieuwe model.
- Gedeelte van het subframe waar de achterkap op bevestigd moet worden dreigt vaak te buigen en uiteindelijk te breken.
- Achterbrugas dreigt vast te gaan zitten aan de motorsteun.
- Coating op de binnenzijde van het frame dreigt eraf te slijten, dit komt waarschijnlijk doordat de achterbrugrubbers er elke keer draaien bij het inveren.

*= alleen oude modellen mrx en smx en nieuwe modellen in de pro uitvoering

Zoals ik al uitgelegd heb zijn die 3 minpuntjes goedkoop en makkelijk te voorkomen.
Likje kopervet en een stukje metaal met wat lasjes vastzetten .
Eventueel dat stukje frame bijwerken door oude afbladderende coating eraf te plukken, schuren en daarna hammerite erover kwasten. Zie je niks van en hammerite is een wondermiddel.

Ik spreek met ervaring, en om nou nog eens dat stereotype in de grond te stampen van roest;

Ik heb 2 MRX frames, een van de RRX (straatbrommer) en een van mijn crossbrommer (MRX Pro) waar beide geen duidelijke roest vertoonden.
Het enige wat ik kon bespeuren bij mijn MRX Pro (bj 2005) was wat coating dat BEGON af te bladderen aan de binnenkant van het frame.
Bij mijn RRX (bj 2008) viel niks te bekennen, alleen op diezelfde plek begon de coating ook al wat scheurtjes te vertonen maar roest? Nope.

Tevens heb ik een vriend een Rieju SMX Pro uit 2008 aangepraat, die wou ik zelf ook kopen maar toen was de brommermarkt nog in orde en was t prijskaartje €1400,-.

1 jaar later kreeg de verkoper m nog niet kwijt en heeft die maat van me hem gekocht voor €750,-, dit is de top of the line uitvoering van he straatmodel dat Rieju maakte destijds tevens het nieuwste model, startmotor, digitale km teller en toerenteller etc.
Nog om te benadrukken dat ze echt goedkoop zijn voor wat je krijgt.

Hier heb ik een inspectie aan uitgevoerd met name voor roest, het enige was wat coating van het frame bij het linkerstepje dat eraf was gegesleten hoogstwaarschijnlijk door de schoen of van de vorige eigenaar. Verder helemaal in orde.

En als laatste nog een kerel met een Rieju RRX in een cross uitvoering.
Ook dezelfde plek bij de binnenzijde van t frame. Verder in orde.

Echt een aanrader! Als ik een algemene beoordeling zou geven zou een MRX absoluut een 8+ verdienen.

Foto's;
Ze zijn in verschillende kleuren beschikbaar, gezien je naar een crosser op zoek bent laat ik wel de fotos van de SMX en RRX achterwege.

Rieju MRX Pro 01-05, zelf bezitter van een (oranje, zwart, blauw, groen)


MRX 01-05 (blauw, zwart, geel, rood evt nog meer)



MRX Pro 05-09(10?)



MRX 05-09(10?)










Dit bericht is gewijzigd door Venlonaer op 31-5-2012 om 14:46 uur.



Dit bericht is gewijzigd door Venlonaer op 12-3-2013 om 18:19 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Venlonaer op 12-3-2013 om 18:20 uur.
 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
ts50cc 12-3-2013 18:23 Print reply

Posts: 353
ik denk niet dat je het gaat redden met 400 euro dan denk ik toch echt dat je zo rond de 800-1000 euro zit.
 
Zonder smering loopt alles naar de tering!
Aprilia RX 50 2003 12-3-2013 18:27 Print reply

Posts: 6717
600/700 vind je al wel wat leuks voor.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
marco-de-graaf 12-3-2013 19:04 Print reply
Posts: 26
Als je toch voor de goedkopere "motor" achtige brommer gaat is Motorhispania RX de goedkoopste waarna het oudere type Aprilia RS en Rieju RS2 volgen

en op Marktplaats en Speurders is het aanbod groot genoeg lijkt mij
 
Frysk 12-3-2013 19:33 Print reply

Posts: 34930
Brommers kosten vandaag de dag niks meer, de hele brommermarkt is ingekakt.

Met wat geluk kun je dus echt wel een goeie brommer treffen voor 400,-
 
giggitybyte
drestar 12-3-2013 22:42 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Brommers kosten vandaag de dag niks meer, de hele brommermarkt is ingekakt.

Met wat geluk kun je dus echt wel een goeie brommer treffen voor 400,-


ligt aan de staat van de brommers, als ik marktplaats zo nu en dan eens bekijk staat er vaak ook niet veel soeps op
 
jimmity98 24-3-2013 13:11 Print reply
Posts: 3
tomos is wel moooii
 
jimmity98 24-3-2013 13:12 Print reply
Posts: 3
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Brommers kosten vandaag de dag niks meer, de hele brommermarkt is ingekakt.

Met wat geluk kun je dus echt wel een goeie brommer treffen voor 400,-



hele maal niet, zijn gwn duur !!
 

Dit topic is 7578 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved